Prawda o S6, czyli piaskiem po oczach [komentarz]

Krzysztof NałęczZaktualizowano 
Krzysztof Nałęcz, redaktor naczelny Głosu Pomorza.
Krzysztof Nałęcz, redaktor naczelny Głosu Pomorza.
Wizyta w Słupsku wiceministra Jerzego Szmita, odpowiedzialnego za inwestycje drogowe w Polsce, niczego nowego nie wniosła do sprawy realizacji budowy trasy ekspresowej S6 na całej jej długości.

Zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem budowy dróg w kraju. Minister przedstawił te same, znane już argumenty o braku pieniędzy, przeszacowaniu planów itd. Ministerstwo infrastruktury, bardziej lub mniej świadomie, przekazuje społeczeństwu naszego regionu błędne informacje.

Finansowanie budowy trasy ekspresowej S6 na całej długości jest zapewnione! Wymieniając olbrzymie kwoty, sięgające 200 miliardów zł, jakie rzekomo zapisano w zbyt optymistycznych planach poprzedniego rządu, minister ma zapewne na myśli incjatywy rządu obecnego, który chce wprowadzić modyfikacje do tych planów. Co tu dużo kryć, kosztem zaawansowanej realizacyjnie S6. Przedstawię tu pewne dane. Mam nadzieję, że pan minister albo jego służby w wiarygodny sposób je zakwestionują, jeśli są nieprawdziwe.

Rzekomy limit 107 mld zł, jako powód odłożenia S6, nie ma na nią wpływu. Obecnie w Polsce w budowie są drogi o wartości ok. 51 mld zł. W przetargach (bez S6) - około 22 mld zł. Razem daje to około 73 mld zł. Zapowiedzi rządu na 2017 i 2018 obejmują budowy: A1 (ok. 4 mld), S1 (ok. 4,5 mld zł), S3 Bolków - Lubawka (ok. 3 mld zł), dokończenia S61 (ok. 2,3 mld), S11 Koszalin - Bobolice (ok. 1,2 mld) oraz dróg, na które podpisano umowy na sporządzenie koncepcji programowej: S16 Borki - Mrągowo, S19 Rzeszów Płd. - Babica, S52 obw. Krakowa (ok. 2,5-3 mld). Łącznie daje to ok. 18 mld zł. Do tego może dojdzie odcinek S19 spod Rzeszowa do Barwinka (ok. 7-8 mld zł) i A2 do Siedlec (ok. 2 mld zł). Wszystkie te inwestycje mieszczą się w granicy 100 mld zł, przy czym rzeczywiste koszty budowy dróg, które są w przetargach lub planach (ok. 50 mld zł), wyjdą dopiero po podpisaniu umów (szacuje się, że będzie to w granicach 40-53 mld zł). Nie ma więc mowy o tym, że na S6, która wraz z już rozpoczętymi pracami kosztować ma łącznie nie więcej (a może i mniej) niż 9,9 mld złotych, nie ma pieniędzy. Argumenty te są więc klasycznym sypaniem piaskiem po oczach.

Wielokrotnie przytaczaliśmy argumenty, także w liście do pani premier Beaty Szydło, że nie chodzi tu o budowę kolejnej drogi, która ma rozładować jakieś tam korki w kilku miejscach. S6 to przedsięwzięcie o ogromnym znaczeniu biznesowym, gospodarczym i regionotwórczym na najbliższe dziesięciolecia. Udało się, czy raczej wydawało się, że udało się zawrzeć zgodne porozumienie różnych sił, w tym politycznych, że ta droga jest potrzebna regionowi i Polsce. I nie ma co do tego sporu. Regionowi wykluczonemu komunikacyjnie, o czym całkiem niedawno mówił nawet wicepremier Mateusz Morawiecki, stojąc przed drogową mapą Polski. Efekt całej sytuacji jest kuriozalny.

To na środkowym Pomorzu wyszliśmy z inicjatywą budowy S6 ze środków unijnych przeznaczonych na lata 2016-2020. Bo też nie jest tak, że dla poprzedniego rządu było to oczywistością. S6 wcale nie była priorytetem i projekt ten miał być kolejny raz przesunięty. Teraz okazuje się, że właśnie ci obywatele, którzy akcję społecznego nacisku zainicjowali, mają być pozbawieni tego fragmentu drogi, który ich bezpośrednio dotyczy, a de facto rozbija cały projekt.

- Szanuję takie inicjatywy - odparł wczoraj minister zapytany przez „Głos” o naszą akcję „S6 cała naprzód”. Absolutnie pan nie szanuje, panie ministrze. Nie szanuje też pan rzeczywistości, która związana jest z tą inwestycją i realizuje zadanie znalezienia wszelkich sposobów, aby ją zatrzymać. Co jest, zważywszy na zaawansowanie projektu, absurdalne i niegospodarne. Słów o przesunięciu inwestycji na „za kilka lat” nie można traktować poważnie. To klasyczne przesunięcie na święty nigdy. Gdyby rząd miał S6 w swojej jakiejkolwiek strategicznej wizji, już by ją budował bez przesunięć, bo jest w 100 proc. gotowa do realizacji.

I na marginesie. S6 może być sporym problemem dla lokalnych struktur PiS w każdych najbliższych wyborach. Sprawa przyciąga wielkie zainteresowanie społeczeństwa, o czym w redakcji - inicjatorze akcji - wiemy najlepiej. Szczególnie dużą żabę do przełknięcia będzie miała słupska posłanka Jolanta Szczypińska, która zaangażowana była w sprawę S6, kiedy rządziła PO. Dziś, ku wielkiemu rozczarowaniu, nic w tej sprawie nie robi. A właściwie robi - transmituje narrację rządu, powtarzając wszystkie nietrafione i nieprawdziwe argumenty. Oczywiście minister Szmit jest tylko aktorem w spektaklu, w którym reżyserem i suflerem jest rząd, czyli minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i pani premier.

Akcję będziemy prowadzić nadal. Wierzymy, że sprawa nie jest stracona. Wyczuwamy intuicyjnie, że rząd nie jest w tej sprawie pewny swego (stąd kolejne odroczenie ostatecznych decyzji). Na nasze racje mamy poważne argumenty, które wkrótce przedstawimy, a które jeszcze bardziej rozświetlą tę sprawę. Nadal zachęcamy też do wspierania akcji walki z wykluczeniem komunikacyjnym środowego Pomorza.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 25

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
poxer

PO  przez 8 lat nie budowało S6 znaczy, że im nie zależało! Czemu teraz grają głupa ? Patologia Oszustów znowu manipuluje! PiS musi najpierw dokończyć autostrady, ktre PO nie wybudowało na Euro 2012 !

G
Gość
W dniu 09.06.2017 o 08:07, Gość napisał:

Sprawę z S6 zaprzepaścił już Władek Jagiełło ponad 600 lat temu.

 

Skoro tak to kilka lat dłużej nie zrobi różnicy.

G
Gość
W dniu 19.05.2017 o 08:37, Gość napisał:

pis nie wybuduje bo daje na 500+ ale zabrali wszystkie inna pomoc  a radni slupscy nie powinnni dac ani grosza na remont kosciolow niech da szczypinska  kuria rydzyk maja fortune  precz od publicznych pieniedzy

Szczypińska jest uboga,  bo ufundowała tablicę pamiątkową ku pamięci w kościele Mariackim.

G
Gość
W dniu 27.04.2017 o 14:54, Gość napisał:

Szanowny redaktorek zapomniał jak rządziła PO Więc skoro mowa o prawdzie to przypomnijmy S6 miała być wybudowana na euro2012 (był czas) i nasz redaktorek w milczeniu czekał również czekał jak przez kolejne lata PO dreptało w miejscu idiotycznie się tłumacząc.Redaktorkowi takie tłumaczenia były wystarczające i publicznie nie protestował. Tak więc drogi redaktorku skończ z tą hipokryzją twoje wywody i mądrości za które sobie karzesz płacić są śmieszne. 

Sprawę z S6 zaprzepaścił już Władek Jagiełło ponad 600 lat temu.

G
Gość

pis nie wybuduje bo daje na 500+ ale zabrali wszystkie inna pomoc  a radni slupscy nie powinnni dac ani grosza na remont kosciolow niech da szczypinska  kuria rydzyk maja fortune  precz od publicznych pieniedzy

g
gośc

Wszystko po to ,żeby utrudnić panu Tuskowi dojazdy z Brukseli do domu.

G
Gość

prawda jest krotka  bo  pisowcy  dali 500+ i nie maja forsy  a szczypinska co zrobila nic to zwyly niero...... pas....... napisz red i sie nie boj za tarcze tez nic nie zrobili a z miasta powstal  zascianek

G
Gość

pis nie wybuduje s6 on nic nie wybuduje   to sa pisowcy co dziela ludzi tak jak duda sami maja u siebie piotrowiczow a chca mojego dziadka rozliczac  on nie wie co mowi trzeba z nim do lekarza

A
Asfalt

Nie będziemy budować dróg dla Niemców i Rosjan (zwłaszcza dla Rosjan a Niemcy niech płacą) czyli na osi wschód-zachód albo odwrotnie. Dość ! Teraz będziemy budować inne drogi.!

o
oligarcha

o jakie Pomoze jest biedne to samo dotyczy Poznania Lodzi Wawy Wroclawia ludzie opamietajcie sie zachud jest inwestowany od 20 lat nonstop popatrzcie na wschod Rzeszow Lublin Bialystok to tu trzeba inwestowac by Polska mogla sie prawidlowo rozwijac

G
Gość

nalecz napisz jak to pisowcy roluja narod nic nie buduja tylko uprawiaja propagande takie miernoty pisowskie jak szczepinska sniadek i im podobni co zrobili dla nas   wy w gp im wtorujecie czas otworzyc oczy

B
Bazyl
W dniu 28.04.2017 o 09:32, kobiecina napisał:

Szanowni Państwo ze Słupska i Koszalina.  Dotychczas nawet Warszawa i nie mam porządnej obwodnicy i autostrad,  a  jest ciut większym miastem od Słupska i Koszalina - więc i potrzeby ma większe. Jedyne co zapamiętałam z przejazdów po S6 to pustki. U Was się nic nie dzieje, a większość myśli jak tu pojechać do Niemiec po zasiłki i się nie narobić. Ci co chcą pracować to jadą do Gdańska - Gdyni - Szczecina, a w sezonie - do obsługi turystów nad morze. Koszalin i Słupsk nie istnieją na mapie biznesowej Polski. Co więcej - Wy macie niezłe drogi jak na Wasze potrzeby. Mylicie się myśląc, że jak będzie autostrada to przyjdzie do Was biznes. Biznes nie przychodzi tam gdzie są drogi - to drogi buduje się tam, gdzie przychodzi biznes i to gdy przychodzi duży biznes.  U Was nie ma niestety kto pracować  i najwięcej pobieracie zasiłków ze wszystkich terenów Polski. I bardzo dobrze, że PIS myśli właśnie o drogach bliżej ośrodków, które starają się rozwijać - bo tam są w pierwszej kolejności potrzebne. Zacznijcie się rozwijać z własnej inicjatywy, ruszać głową, a nikt nie będzie miał wątpliwości ze potrzebna wam nowa droga. 

Prowincja jest zapleczem dużo ważniejszym gospodarczo. 10 lat temu nic tutaj sie nie działo, a teraz, od momentu wejścia do Unii Słupsk i okolica kwitnie. Powstały wielkie zakłady, a drogi kiepskie. O ile prowincja może sie jeszcze rozwijać, to np. Warszawa niekoniecznie (może a innym kierunku, nieprzemysłowym). Trzeba myśleć przyszłościowo :)

G
Gość
W dniu 28.04.2017 o 09:32, kobiecina napisał:

Szanowni Państwo ze Słupska i Koszalina.  Dotychczas nawet Warszawa i nie mam porządnej obwodnicy i autostrad,  a  jest ciut większym miastem od Słupska i Koszalina - więc i potrzeby ma większe. Jedyne co zapamiętałam z przejazdów po S6 to pustki. U Was się nic nie dzieje, a większość myśli jak tu pojechać do Niemiec po zasiłki i się nie narobić. Ci co chcą pracować to jadą do Gdańska - Gdyni - Szczecina, a w sezonie - do obsługi turystów nad morze. Koszalin i Słupsk nie istnieją na mapie biznesowej Polski. Co więcej - Wy macie niezłe drogi jak na Wasze potrzeby. Mylicie się myśląc, że jak będzie autostrada to przyjdzie do Was biznes. Biznes nie przychodzi tam gdzie są drogi - to drogi buduje się tam, gdzie przychodzi biznes i to gdy przychodzi duży biznes.  U Was nie ma niestety kto pracować  i najwięcej pobieracie zasiłków ze wszystkich terenów Polski. I bardzo dobrze, że PIS myśli właśnie o drogach bliżej ośrodków, które starają się rozwijać - bo tam są w pierwszej kolejności potrzebne. Zacznijcie się rozwijać z własnej inicjatywy, ruszać głową, a nikt nie będzie miał wątpliwości ze potrzebna wam nowa droga. 

 


Biedroń i Biernacki co wy na to????

Cmentarzysko dla psów i kotów to nie jest to o czym kobiecina pisze. Brać się do roboty to za to bierzecie niemałe pieniądze. A nie lanserka na poziomie przedszkola. Menedżerowie z Rymanowa. Pusty śmiech mnie ogarnia jak widzę wasze kocie podrygi. :D :D :D

G
Gość
W dniu 28.04.2017 o 09:32, kobiecina napisał:

Szanowni Państwo ze Słupska i Koszalina.  Dotychczas nawet Warszawa i nie mam porządnej obwodnicy i autostrad,  a  jest ciut większym miastem od Słupska i Koszalina - więc i potrzeby ma większe. Jedyne co zapamiętałam z przejazdów po S6 to pustki. U Was się nic nie dzieje, a większość myśli jak tu pojechać do Niemiec po zasiłki i się nie narobić. Ci co chcą pracować to jadą do Gdańska - Gdyni - Szczecina, a w sezonie - do obsługi turystów nad morze. Koszalin i Słupsk nie istnieją na mapie biznesowej Polski. Co więcej - Wy macie niezłe drogi jak na Wasze potrzeby. Mylicie się myśląc, że jak będzie autostrada to przyjdzie do Was biznes. Biznes nie przychodzi tam gdzie są drogi - to drogi buduje się tam, gdzie przychodzi biznes i to gdy przychodzi duży biznes.  U Was nie ma niestety kto pracować  i najwięcej pobieracie zasiłków ze wszystkich terenów Polski. I bardzo dobrze, że PIS myśli właśnie o drogach bliżej ośrodków, które starają się rozwijać - bo tam są w pierwszej kolejności potrzebne. Zacznijcie się rozwijać z własnej inicjatywy, ruszać głową, a nikt nie będzie miał wątpliwości ze potrzebna wam nowa droga. 

 

To tak nie do końca działa że najpierw rozwój a potem droga aby rozwój ułatwić, jest dokładnie odwrotnie.

k
kobiecina

Szanowni Państwo ze Słupska i Koszalina.  Dotychczas nawet Warszawa i nie mam porządnej obwodnicy i autostrad,  a  jest ciut większym miastem od Słupska i Koszalina - więc i potrzeby ma większe. Jedyne co zapamiętałam z przejazdów po S6 to pustki. U Was się nic nie dzieje, a większość myśli jak tu pojechać do Niemiec po zasiłki i się nie narobić. Ci co chcą pracować to jadą do Gdańska - Gdyni - Szczecina, a w sezonie - do obsługi turystów nad morze. Koszalin i Słupsk nie istnieją na mapie biznesowej Polski. Co więcej - Wy macie niezłe drogi jak na Wasze potrzeby. Mylicie się myśląc, że jak będzie autostrada to przyjdzie do Was biznes. Biznes nie przychodzi tam gdzie są drogi - to drogi buduje się tam, gdzie przychodzi biznes i to gdy przychodzi duży biznes.  U Was nie ma niestety kto pracować  i najwięcej pobieracie zasiłków ze wszystkich terenów Polski. I bardzo dobrze, że PIS myśli właśnie o drogach bliżej ośrodków, które starają się rozwijać - bo tam są w pierwszej kolejności potrzebne. Zacznijcie się rozwijać z własnej inicjatywy, ruszać głową, a nikt nie będzie miał wątpliwości ze potrzebna wam nowa droga. 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3