Prawo jazdy na tira zdrożeje

Marcin Barnowski, www.gp24.pl
Zbigniew Wiczkowski, szef słupskiego WORD-u
Zbigniew Wiczkowski, szef słupskiego WORD-u
Nawet o 10 tys. złotych więcej zapłacą wkrótce ci, którzy chcą zostać zawodowymi kierowcami aut ciężarowych. Wkrótce wybije ostatnia godzina, by zapisać się na kurs i wyszkolić taniej, na starych zasadach.

Chodzi o tak zwaną kwalifikację wstępną. To długotrwałe, 280-godzinne szkolenie, które będą musieli przejść ci wszyscy, którzy zdobędą prawo jazdy kategorii "C” po 9 września 2009 roku. Szkolenie obejmować będzie m.in. elementy jazdy ekstremalnej na płytach poślizgowych, zjazdy i podjazdy pod strome wzniesienia. W Polsce są tylko trzy miejsca, gdzie można to przejść: w Warszawie, w Poznaniu i we Wrocławiu. Oznacza to, że kandydaci na kierowców ciężarówek z okolic Słupska nie tylko będą szkolić się dłużej za więcej pieniędzy, ale do tego jeszcze z dala od miejsca zamieszkania, co jeszcze bardziej podroży koszty.

Przekonują się o tym właśnie świeżo upieczeni absolwenci kursów na autobusowe prawa jazdy (kategorii "D”), wobec których wymóg "kwalifikacji wstępnej” obowiązuje od 10 września ubiegłego roku.

- Wielu dopiero teraz się obudziło. Przychodzą do nas, a my nie możemy im pomóc - usłyszeliśmy w jednej ze słupskich szkół jazdy. - Te szkolenia organizowane są tylko w dużych miastach albo za granicą za od 7 do 10 tys. złotych.

Obecnie kurs na prawo jazdy uprawniające do kierowania zestawem z przyczepą lub naczepą kosztuje około 4 tys. zł. W sumie pełne uprawnienia kierowcy zawodowego ciężarówki można więc zdobyć za około 5-6 tys. zł, bo dochodzą koszty badań, egzaminów i tzw, kursu podstawowego.

Gdy ten ostatni zostanie we wrześniu zastąpiony "kwalifikacją wstępną”, zdobycie tego zawodu stanie się automatycznie o od 7 do 10 tys. zł droższe. Jednak mimo to, jak dowiedzieliśmy się od Zbigniewa Wiczkowskiego ze słupskiego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, z liczby osób podchodzących do egzaminów na kategorię "C” nie wynika, by ostatnio znacznie wzrastało zainteresowanie szkoleniem na starych zasadach.

A obowiązywać one będą jeszcze tylko przez 8 miesięcy. - Albo więc wyczerpuje się zainteresowanie tym zawodem, albo znowu chętni obudzą się w ostatniej chwili - konstatuje Wiczkowski.

Zawód kierowcy ciężarówki wciąż jest poszukiwany na rynku pracy.

Zwłaszcza że po wejściu Polski do Unii Europejskiej wielu szoferów podjęło pracę w innych krajach UE.

Handlowcy w galeriach rezygnują z pozwu

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie