Prawo jazdy na tira zdrożeje

Marcin Barnowski, www.gp24.pl
Zbigniew Wiczkowski, szef słupskiego WORD-u
Zbigniew Wiczkowski, szef słupskiego WORD-u
Nawet o 10 tys. złotych więcej zapłacą wkrótce ci, którzy chcą zostać zawodowymi kierowcami aut ciężarowych. Wkrótce wybije ostatnia godzina, by zapisać się na kurs i wyszkolić taniej, na starych zasadach.

Chodzi o tak zwaną kwalifikację wstępną. To długotrwałe, 280-godzinne szkolenie, które będą musieli przejść ci wszyscy, którzy zdobędą prawo jazdy kategorii "C” po 9 września 2009 roku. Szkolenie obejmować będzie m.in. elementy jazdy ekstremalnej na płytach poślizgowych, zjazdy i podjazdy pod strome wzniesienia. W Polsce są tylko trzy miejsca, gdzie można to przejść: w Warszawie, w Poznaniu i we Wrocławiu. Oznacza to, że kandydaci na kierowców ciężarówek z okolic Słupska nie tylko będą szkolić się dłużej za więcej pieniędzy, ale do tego jeszcze z dala od miejsca zamieszkania, co jeszcze bardziej podroży koszty.

Przekonują się o tym właśnie świeżo upieczeni absolwenci kursów na autobusowe prawa jazdy (kategorii "D”), wobec których wymóg "kwalifikacji wstępnej” obowiązuje od 10 września ubiegłego roku.

- Wielu dopiero teraz się obudziło. Przychodzą do nas, a my nie możemy im pomóc - usłyszeliśmy w jednej ze słupskich szkół jazdy. - Te szkolenia organizowane są tylko w dużych miastach albo za granicą za od 7 do 10 tys. złotych.

Obecnie kurs na prawo jazdy uprawniające do kierowania zestawem z przyczepą lub naczepą kosztuje około 4 tys. zł. W sumie pełne uprawnienia kierowcy zawodowego ciężarówki można więc zdobyć za około 5-6 tys. zł, bo dochodzą koszty badań, egzaminów i tzw, kursu podstawowego.

Gdy ten ostatni zostanie we wrześniu zastąpiony "kwalifikacją wstępną”, zdobycie tego zawodu stanie się automatycznie o od 7 do 10 tys. zł droższe. Jednak mimo to, jak dowiedzieliśmy się od Zbigniewa Wiczkowskiego ze słupskiego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, z liczby osób podchodzących do egzaminów na kategorię "C” nie wynika, by ostatnio znacznie wzrastało zainteresowanie szkoleniem na starych zasadach.

A obowiązywać one będą jeszcze tylko przez 8 miesięcy. - Albo więc wyczerpuje się zainteresowanie tym zawodem, albo znowu chętni obudzą się w ostatniej chwili - konstatuje Wiczkowski.

Zawód kierowcy ciężarówki wciąż jest poszukiwany na rynku pracy.

Zwłaszcza że po wejściu Polski do Unii Europejskiej wielu szoferów podjęło pracę w innych krajach UE.

500 plus nie pomogło, dzieci rodzi się coraz mniej

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3