Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawo jazdy: Więcej pytań, trudniej zdać

Piotr Jasina [email protected]
Od 7 lipca kandydaci na kierowców podczas egzaminów teoretycznych mają losować pytania z bazy liczącej prawie 2,5 tys. pytań.

- Nie było łatwo zdać egzamin teoretyczny, chociaż udało mi się za pierwszym razem - przyznała Beata Zarzeczna, mieszkanka Świnoujścia.

Piątek był dla niej szczęśliwy, bo zdała egzamin praktyczny. Nawet nie pamiętała, ile wcześniej podjęła prób.

- Zdawałam teorię po staremu i według nowych zasad - przyznała. - Dałam radę, ale stres był wielki.

Na egzaminie losowała z bazy liczącej ok. 1,8 pytań. Teraz będzie ich 2,5 tysiąca. - Szczęście, że już ma to za sobą - przyznała. - Więcej pytań, więcej nauki, trudniej zdać.
Cezary Tkaczyk, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Szczecinie potwierdził, że po 7 lipca baza pytań egzaminów teoretycznych wzrośnie do ok. 2,5 tysiąca.

Sejmowa Komisja Infrastruktury zakończyła prace nad projektem, która zakłada ujednolicenie systemu. Przyszli kierowcy, podchodzący do egzaminów będą mieli dostęp do bazy tych samych pytań. Dodatkowo egzaminy będą się odbywać w tym samym systemie informatycznym.

- Na razie kandydaci losują wyłącznie pytania przygotowane przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych - wyjaśnia. - W lipcu dołączone zostaną do bazy pytania przygotowane przez Instytut Transportu Drogowego. Wyeliminowane zostaną jedynie te, które się powtarzają.

Niestety, nadal nie ma decyzji ministra transportu o ujawnieniu całej bazy pytań egzaminów teoretycznych.
- PWPW ma udostępnić ośrodkom szkolenia około 100 pytań - dodaje Dyrektor WORD w Szczecinie. - Moim zdaniem, przy tak dużej liczbie pytań, powinny być wszystkie ujawnione.
Zenon Grzesik, prezes honorowy Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców też optuje za udostępnieniem całej bazy pytań egzaminacyjnych. Tym bardziej, że jak dotąd nie powstała komisja ekspertów, która zweryfikowałaby poprawność pytań i odpowiedzi, zasadność itd.

- Zawsze przy tworzeniu takich baz, są błędy - mówi. - Jeśli mielibyśmy dostęp, sami byśmy dokonali weryfikacji pod względem merytorycznym i logicznym.
Prezes Stowarzyszenia z niepokojem podchodzi do kolejnych zmian.

- Ustawa o ruchu drogowym powinna być niezmiennym prawem dla wielu pokoleń, by dziadek z wnukiem mogli o tych przepisach rozmawiać w jednym języku - tłumaczy. - Powinny obowiązywać proste zasady. Tymczasem u nas co rusz wprowadza się zmiany, wywołuje stres u tych, którzy mają zamiar zdawać egzaminy na prawo jazdy, ale komplikuje życie kierowcom. Wjeżdżając do Niemiec, widzimy informacje o 3 prędkościach. Proszę zwrócić uwagę, ile u nas jest ograniczeń: inne na dzień, w nocy, na osiedlu, na drodze jednopasmowej itd.

Dyrektor szczecińskiego WORD informuje, że w tej chwili dziennie do egzaminów teoretycznych podchodzi 100 osób.

- Zdawalność wzrosła, wynosi teraz 40-45 proc. - podkreśla Tkaczyk. - Egzaminów praktycznych jest około 120 dziennie, a zdawalność wynosi średnio 30 proc.

Planując egzamin teoretyczny i praktyczny jednocześnie, musimy liczyć się z oczekiwaniem od 3 do 5 dni. Rozszerzona baza ma obowiązywać po 7 lipca - jeśli więc kandydaci się pospieszą, mają szansę losować jeszcze po staremu, z mniejszej bazy pytań.

Kandydatów na kierowców informujemy, że od 1 lipca w szczecińskim WORD przy ul. Golisza egzaminy praktyczne będą prowadzone wyłącznie na samochodach hyndai i20. Do końca czerwca do dyspozycji są jeszcze renault clio.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza