Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Premia, urlop – co można dostać w pracy za przyjęcie szczepionki na COVID-19?

OPRAC.:
Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Felix/ Pixabay.com
Jak zachęcić pracownika do zaszczepienia się na COVID-19? Kiedy odbędą się szczepienia? Pojawia się coraz więcej pomysłów na benefity dla pracowników potwierdzających chęć poddania się szczepieniu na COVID-19.

Szczepienia na COVID-19 już się rozpoczęły, ale nadal nie wiadomo, kiedy szczepionki otrzymają pracownicy, którzy nie zostali uwzględnieni w Narodowym Harmonogramie Szczepień w etapach pierwszym i zerowym. Dodatkowo, nie wszyscy Polacy są przekonani co do szczepionki. Obawiają się m.in. efektów ubocznych.

Jak przekonać pracowników do szczepienia się na COVID-19?

Pracodawca może podjąć działania zachęcające do szczepienia przeciw COVID-19, np. zrealizować kampanię społeczną w firmie, opublikować informacje o szczepieniach w newsletterze czy rozesłać maile do osób zatrudnionych. Nadal jednak to do pracownika należy ostateczna decyzja w kwestii przyjęcia szczepionki. Jak więc zminimalizować ryzyko zakażenia u osób zatrudnionych? Co można zrobić, żeby przekonać je do szczepień?

- Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracodawca zachęcał zatrudnionych oraz kandydatów do szczepień, a w dalszej kolejności – umożliwiał im szczepienie, np. poprzez przyznanie dodatkowego czasu wolnego lub benefitów – mówi Izabela Lubińska, kierowniczka Działu Kadr i Płac w Grupie Progres.

Warto pamiętać o tym, że pracownik nie ma obowiązku dzielić się informacją na temat szczepienia na COVID-19 z pracodawcą. Może, ale nie musi udzielić przełożonemu informacji o swojej decyzji. Brak szczepienia przeciwko COVID-19 nie powinien mieć także wpływu na wyniki rekrutacji. Pracodawca może natomiast przygotować system zachęt dla pracowników, którzy zadeklarują chęć szczepienia i poinformują o tym firmę.

Najlepsze benefity dla pracowników szczepiących się przeciw COVID-19

Możliwości jest wiele. Pracodawca może np. zaproponować dodatkowy dzień wolny w dniu, kiedy wypada szczepienie z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Inny benefit stanowi możliwość kontynuowania pracy w biurze po przyjęciu dwóch dawek szczepionki, chociaż z badań prowadzonych na temat home office w Polsce wynika, że nie wszyscy pracownicy chcą powrócić do modelu pracy stacjonarnej, przynajmniej nie w pełnym zakresie. Dyskusyjny jest także pomysł zwolnienia z obowiązku noszenia maseczek pracowników, którzy zaszczepili się na COVID-19, ponieważ nie wiadomo, czy takie osoby w dalszym ciągu mogą być nosicielami choroby. Na niewiadome wskazywał m.in. prof. Jonathan Van-Tam, zastępca naczelnego lekarza Anglii, specjalista ds. chorobów zakaźnych i epidemiologii.

Pracodawca może wreszcie stworzyć listę osób, które wyrażają zainteresowanie szczepieniem przeciw COVID-19 i zorganizować w firmie lub placówce medycznej, z którą współpracuje, punkt szczepień. Nie wolno mu natomiast stosować kar za odmówienie szczepienia, ani wymagać od pracowników obowiązkowych deklaracji w kwestii poddania się szczepieniu. Osoba niezaszczepiona nie powinna być także dyskryminowana w miejscu pracy.

Premia za przyjęcie szczepionki na COVID-19

Jeszcze inny pomysł na zachęcenie pracowników do szczepienia miał Lidl w Stanach Zjednoczonych. Tamtejsze oddziały znanej w Polsce, niemieckiej sieci sklepów, będą nagradzać premiować osoby przyjmujące szczepionkę. Każdy pracownik, który uda się na szczepienie przeciw COVID-19, otrzyma 200 dolarów premii. Pracodawca tłumaczy, że chce w ten sposób zrekompensować pracownikom koszty ponoszone w związku ze szczepieniem, np. koszty podróży i opieki nad dziećmi. Lidl zadeklarował również, że dostosuje harmonogramy pracowników do daty szczepienia, tak aby terminy nie kolidowały ze sobą.

Według niemieckiego „Der Spiegel" zachęty finansowe stosuje także sieć supermarketów Dollar General. Każdy pracownik, który się zaszczepi, może liczyć na bonifikatę pieniężną w postać stawki za cztery godziny pracy. W przypadku wystąpienia skutków ubocznych będzie ona wypłacana w dalszym ciągu. Inne formy zachęt ze strony pracodawców obejmują: kupony uprawniające do otrzymania pizzy, śniadanie na koszt firmy czy zapewnienie opieki nad dziećmi.

W Polsce 15 stycznia wystartowały zapisy na szczepienia dla osób w wieku 80+, a 22 stycznia - dla osób w wieku 70+. Z ustaleń rmf24.pl wynika, że 25 stycznia 2021 nie było już wolnych terminów szczepień do końca marca. Oznacza to, że zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, którzy mieli nadzieję na rychłe przyjęcie szczepionki, muszą pogodzić się z długim czasem oczekiwania na termin szczepienia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza