Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prezesi trzech spółdzielni mieszkaniowych w Słupsku zabrali głos w sprawie gospodarki odpadami w mieście

Zbigniew Marecki
Prezesi SM „Kolejarz”, SSM „Czyn” oraz SM „Dom nad Słupią” wystosowali do władz miasta pismo, w którym przedstawili swoje zdanie na temat zmian unormowań w zakresie gospodarki odpadami.

W piśmie, które już trafiło do słupskiego magistratu, czytamy:

„Podstawowym celem zmiany unormowań w zakresie gospodarki odpadami powinni być podniesienie standardu usług. Głosy członków naszych spółdzielni, jak również pojawiające się informacje prasowe wskazują, że nasza społeczność lokalna oczekuje przede wszystkim podwyższenia standardu usług gromadzenia i wywozu odpadów i to zarówno zmieszanych, jak i segregowanych oraz wywozu gabarytów.

Spółdzielnie mieszkaniowe wykonują nowe wiaty śmietnikowe, które poprawiają estetykę miejsc gromadzenia odpadów. Przykładowo SM „Kolejarz” wykonała w 2018 roku 6 nowych wiat śmietnikowych. W tym roku jest w trakcie realizacji sześciu kolejnych wiat śmietnikowych, a SSM „Czyn” siedmiu. Są to wiaty zamykane na klasyczny zamek patentowy oraz elektrozaczep zamka. Wiaty są wyposażone w baterie fotowoltaiczne, zasilające oświetlenie wiaty oraz elektrozaczep. Realizacja tego typu wiat śmietnikowych zdecydowanie poprawi estetykę miejsc gromadzenia odpadów. Również SM „Dom nad Słupią” dokonała remontu kilku (dotychczas niezamykanych) wiat śmietnikowych, dokonała ich zamknięcia na systemy kluczykowe oraz elektroniczne (elektrozaczepy). Rejony śmietników zostały objęte systemem monitoringu kamerowego ( i odpowiednio oznaczone). W planie są kolejne tego typu działania.

Wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, że ilość odpadów znacząco wzrasta. Gromadzenie coraz większej ilości odpadów w coraz większej ilości pojemników spotyka się z krytyką mieszkańców, którzy oczekują zwiększenia częstotliwości wywozu odpadów, tak aby nie dopuszczać do przepełnienia pojemników. W czasach, kiedy to spółdzielnie zawierały umowy na wywóz odpadów, mieliśmy wpływ na częstotliwość wywozu. Obecnie usługa ta jest realizowana na zlecenie Miasta Słupsk w związku z tym oczekujemy , że nowe regulacje prawa miejscowego w tym zakresie spowodują zwiększenie częstotliwości wywozu odpadów tak, aby nie dopuszczać do przepełnienia pojemników na odpady.

Znamiennym jest przykład częstotliwości wywozu gabarytów. Pierwotnie w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami były wywożone dwa razy w roku, a obecnie cztery razy w roku. Z informacji prasowych wynika, że częstotliwość wywozu gabarytów ma zwiększyć się do 12 w roku. Kierunek jest dobry, ale nie rozwiązuje to całkowicie problemu. Oczekiwanie społeczne jest, aby gabaryty były wywożone na bieżąco. W związku z powyższym zarządcy nieruchomości, w tym spółdzielnie, ponoszą dodatkowe koszty związane z bieżącym wywozem gabarytów. Czy tak powinno być? Idąc tym tokiem rozumowania, można przyjąć, że w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami Miasto Słupsk tylko raz w miesiącu wywozi odpady zmieszane i segregowane, a zarządcy nieruchomości mogą na własny koszt zlecać dodatkowo wywóz tych odpadów w przypadku przepełnienia pojemników. W naszej ocenie nie powinniśmy iść tą drogą. Miasto Słupsk winno świadczyć kompleksową usługę w ramach opłat za gospodarowanie odpadami.

Kolejny problem, który do tej pory nie został rozwiązany, to kumulacja odpadów w okresach różnego rodzaju świąt. W okresach tych w pojemnikach na odpady, a raczej przy pełnych pojemnikach, pojawia się zdecydowanie większa ilość odpadów niż w pozostałych okresach, co w połączeniu z brakiem wywozu odpadów w dni świąteczne powodu totalny bałagan śmieciowy w całym mieście. Społeczna lokalna Miasta Słupska oczekuje bieżącego wywozu odpadów również w okresach świątecznych. Firma świadcząca usługi w zakresie wywozu odpadów winna pracować w ruchu ciągłym , tak aby nie dopuścić do zaśmiecenia miasta w okresach świątecznych.

Wielokrotnie zwracaliśmy również uwagę na konieczność uporządkowania spraw związanych z pojemnikami na odpady komunalne. Wskazanym byłoby, aby na podstawie art. 5 ust. 1 pkt.1) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Miasto Słupsk przejęło obowiązek wyposażania nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Pozwoli to na ujednolicenie pojemników na terenie miasta , ale przede wszystkim umożliwi mieszkańcom korzystanie z pojemników na terenie Miasta Słupska.

Konieczne jest również, aby system odbioru odpadów przez Miasto Słupsk obejmował również lokale użytkowe usytuowane w budynkach mieszkalnych oraz wolnostojące pawilony handlowo-usługowe. W połączeniu z włączeniem pojemników do systemu gospodarowania odpadami stanowić to będzie kompleksową usługę w tym zakresie na terenach zabudowy mieszkaniowej oraz handlowo- usługowej, która będzie zdecydowanie bardziej efektywna oraz uporządkowana”.

Nowe stawki za wywóz śmieci w Słupsku. Urzędnicy roznoszą decyzje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza