Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prezydent Andrzej Duda w Świnoujściu. Koniec drążenia tunelu. „Chyba im wszystkim opadły kopary”

Leszek Wójcik
Leszek Wójcik
Michał Elmerych
Michał Elmerych
Prezydent Andrzej Duda na budowie świnoujskiego tunelu
Prezydent Andrzej Duda na budowie świnoujskiego tunelu Marek Borawski/KPRP
W 2014 roku, tutaj podczas konferencji prasowej w Świnoujściu obiecaliśmy, że wybudujemy ten tunel. Pamiętam jak patrzyli na nas niektórzy dziennikarze. Ale my słowa dotrzymaliśmy – mówił prezydent Andrzej Duda na budowie tunelu w Świnoujściu.

Prezydent RP przyjechał w czwartek do Świnoujścia, by przyjrzeć się budowie tunelu, który drążony jest pod Świną od marca. Dzień przed jego przyjazdem do przekopania się na drugą stronę, tzn. z wyspy Uznam na wyspę Wolin pozostało zaledwie 30 metrów.

- Spektakularna inwestycja. - Łączy Świnoujście z resztą kraju. Czyli, to epokowe wydarzenie ma również wymiar symboliczny. - Już dosłownie za kilkadziesiąt godzin zostanie położony ostatni pierścień i tunel zostanie przewiercony – powiedział dziennikarzom na specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej prezydent Andrzej Duda. – Ale pracy jest jeszcze sporo. Przypomnę, otwarcie tunelu zaplanowano dopiero za rok.

Prezydent, przed spotkaniem z dziennikarzami, wszedł do tunelu od strony centrum Świnoujścia, czyli od wyspy Uznam. Przeszedł nim 1455 metrów, tyle jest już wydrążone pod Świną. Na prawy brzeg rzeki przepłynął promem, a potem oglądał efekty wielomiesięcznej pracy od drugiej strony.

- To tunel ku sercu Polski. Zwykliśmy mówić, że w Świnoujściu Polska się zaczyna. Niech więc będzie to tunel od Świnoujścia. Właśnie ku sercu kraju – zauważył prezydent.

Andrzej Duda podkreślił, że nowa przeprawa to nie tylko wielka rzecz dla mieszkańców Świnoujścia, ale także dla wszystkich Polaków.

- Ona ma znaczenie symboliczne. Polityczne i strategiczne. Gratuluję Świnoujściu, że nie zrzuciło wszystkiego na barki państwa, ale samo włączyło się w finansowanie tej inwestycji. Niezbędnej dla Rzeczypospolitej – zakończył prezydent.

W Świnoujściu towarzyszyli mu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podsekretarz stanu Marek Gróbarczyk i zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.

Andrzej Adamczyk wspomniał łzy wiceprezydent Świnoujścia kiedy kiedyś w Sejmie usłyszała, że tego tunelu pod Świną nie będzie. I dodał, że wszyscy Polacy zasługują na bezpieczne drogi, po czym zapewnił, że już wkrótce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetarg na wykonanie projektu zachodniej obwodnicy Szczecina.

- Chyba im wszystkim kopary opadły – mówił wyraźnie uradowany Marek Gróbarczyk. Przypomniał słowa wypowiedziane przez ówczesnego premiera Donalda Tuska, który tunel w Świnoujściu określił fanaberią, na którą Polaków nie stać.

- Dzięki staraniom zachodniopomorskich parlamentarzystów w tym Joachima Brudzińskiego i Leszka Dobrzyńskiego, radnych Szczecina i województwa ten tunel powstaje – mówił dalej.

SPRAWDŹ TEŻ:

Tunel drążony pod dnem Świny ma mieć w sumie 1484 metry. Wierci go maszyna specjalnie w tym celu przywieziona z Chin: TBM Wyspiarka.

Cała inwestycja oficjalnie nazywa się: „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”. Będzie stałym połączeniem (jako część drogi krajowej nr 93) lewobrzeżnej części Świnoujścia (i centrum miasta) z prawobrzeżem i resztą kraju. Od zachodu wlot do tunelu powstanie w sąsiedztwie ul. Karsiborskiej, a na wschodzie przy ul. Fińskiej. Tunel pod Świną ma być gotowy dokładnie za rok, 17 września 2022 roku.

To niezwykle ważna inwestycja - jedna z najważniejszych obecnie prowadzonych w Zachodniopomorskiem. Wyspa Uznam nie ma połączenia drogowego z resztą Polski - jedyna istniejąca droga prowadząca do miasta wymaga przejazdu przez Niemcy. Od zawsze jedynym połączeniem obu części Świnoujścia jest przeprawa promowa - średni czas przeprawy przez Świnę (wraz z oczekiwaniem na wjazd na prom) zajmuje 40 minut. Gorzej jest latem. Wtedy czas przeprawy wydłuża się nawet do kilku godzin. A gdy jest zła pogoda, na jakiś czas kursowanie promów może być nawet wstrzymane.

Inwestycja ma kosztować (brutto) ponad 900 mln zł, z czego prawie 800 mln zł pochodzi z funduszy unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020). Pozostałą część kwoty przekazało Miasto Świnoujście. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. Planowana całkowita długość dróg dojazdowych to 3,4 km. Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: około 460 m, długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: około 420 m.

Przejazd pod Świną będzie przygotowany w obu kierunkach tzw. tunelem jednorurowym. Szerokość pasów ruchu: jeden w każdym kierunku - po 3,5 metry każdy plus pasy awaryjne.

ZOBACZ TAKŻE:

Tunel pod Świną: betonowa „kołyska” już czeka na maszynę TBM

Budowa tunelu w Świnoujściu. 200 metrów do celu i czeka beto...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Prezydent Andrzej Duda w Świnoujściu. Koniec drążenia tunelu. „Chyba im wszystkim opadły kopary” - Głos Szczeciński

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza