Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Próbny egzamin gimnazjalny z OPERONem. Nasz internauta wykrył błąd w teście matematyczno-przyrodniczym

Fot. archiwum
W teście był błąd.
W teście był błąd. Fot. archiwum
- W próbnym egzaminie OPERONEM w teście matematyczno-przyrodniczym jedno zadanie miało błąd. Było nie do rozwiązania - zaalarmował nas internauta. Sprawdziliśmy. Gimnazjalista miał rację.

- Jestem gimnazjalistą - napisał do nas na maila [email protected] Marcin, 15-letni uczeń z słupskiego Gimnazjum nr 4. Jak wielu uczniów trzecich klas w Polsce, pisałem próbny egzamin z przedmiotów ścisłych. Było tam zadanie z fizyki. Nie ukrywam, że to zadanie było trudne. Głowiłem się, ale nie wiedziałem, w jakim czasie samochód przyśpieszył od 0 m/s do 15 m/s. Tego zadania nie dało się rozwiązać.

Chodziło o następujące zadanie:
Samochód napędzany gazem zwiększył swoją szybkość od 0 m/s do 15 m/s.
1. jaka drogę pokona w czasie 15 s?
1. jaką szybkość osiągnie po upływie 10 s?
Zapisz obliczenia uwzględniając jednostki wielkości fizycznych. Do rozwiązania wykorzystaj dwa z poniższych wzorów.
s=at^2/2
a=delta v/ delta t
s=vt
v=s/t

O problemie dyskutowali też internauci na forum gp24.pl.

Czy rzeczywiście w tym zadaniu jest błąd, który uniemożliwia jego prawidłowe rozwiązanie?

- Przyczyną problemów, jakie mieli uczniowie z tym zadaniem, jest niefortunne sformułowanie polecenia. W pierwszym zdaniu zabrakło informacji o tym, w jakim czasie nastąpiło zwiększenie prędkości samochodu. Potem są dwa pytania i dwa różne czasy. Uczniowie mogli mieć mętlik w głowach - albo nie wiedzieli o co chodzi, albo liczyli zadanie podwójnie. Polecenie dla ucznia zdającego egzamin powinno być sprecyzowane jednoznacznie - potwierdzają nauczyciele.

W tym zadaniu polecenie było mało precyzyjne, dlatego pojawił się metodyczny błąd. Na podstawie treści tego zadania uczeń mógł jedynie się domyślać, jak je rozwiązać, zabrakło informacji wprost. To zadanie jest trudne. Ktoś z autorów zadania chciał przedobrzyć, jeszcze je utrudnić. I tak powstał błąd. Moim zdaniem to zadanie nie powinno być liczone do wyniku całego testu.

Próbne testy oceniają nauczyciele w szkołach, według podanych kryteriów. Po sprawdzeniu wiedzą, co jeszcze powinni z uczniami omówić, uzupełnić. To przymiarka ważna dla uczniów i nauczycieli, na szczęście nie był prawdziwy egzamin.

Do bładu przyznało się też dzisiaj wydawnictwo OPERON.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza