Próbny egzamin gimnazjalny z OPERONem. Nasz internauta wykrył błąd w teście matematyczno-przyrodniczym

Fot. archiwum
W teście był błąd.
W teście był błąd. Fot. archiwum
Udostępnij:
- W próbnym egzaminie OPERONEM w teście matematyczno-przyrodniczym jedno zadanie miało błąd. Było nie do rozwiązania - zaalarmował nas internauta. Sprawdziliśmy. Gimnazjalista miał rację.

- Jestem gimnazjalistą - napisał do nas na maila alarm@gp24.pl Marcin, 15-letni uczeń z słupskiego Gimnazjum nr 4. Jak wielu uczniów trzecich klas w Polsce, pisałem próbny egzamin z przedmiotów ścisłych. Było tam zadanie z fizyki. Nie ukrywam, że to zadanie było trudne. Głowiłem się, ale nie wiedziałem, w jakim czasie samochód przyśpieszył od 0 m/s do 15 m/s. Tego zadania nie dało się rozwiązać.

Chodziło o następujące zadanie:
Samochód napędzany gazem zwiększył swoją szybkość od 0 m/s do 15 m/s.
1. jaka drogę pokona w czasie 15 s?
1. jaką szybkość osiągnie po upływie 10 s?
Zapisz obliczenia uwzględniając jednostki wielkości fizycznych. Do rozwiązania wykorzystaj dwa z poniższych wzorów.
s=at^2/2
a=delta v/ delta t
s=vt
v=s/t

O problemie dyskutowali też internauci na forum gp24.pl.

Czy rzeczywiście w tym zadaniu jest błąd, który uniemożliwia jego prawidłowe rozwiązanie?

- Przyczyną problemów, jakie mieli uczniowie z tym zadaniem, jest niefortunne sformułowanie polecenia. W pierwszym zdaniu zabrakło informacji o tym, w jakim czasie nastąpiło zwiększenie prędkości samochodu. Potem są dwa pytania i dwa różne czasy. Uczniowie mogli mieć mętlik w głowach - albo nie wiedzieli o co chodzi, albo liczyli zadanie podwójnie. Polecenie dla ucznia zdającego egzamin powinno być sprecyzowane jednoznacznie - potwierdzają nauczyciele.

W tym zadaniu polecenie było mało precyzyjne, dlatego pojawił się metodyczny błąd. Na podstawie treści tego zadania uczeń mógł jedynie się domyślać, jak je rozwiązać, zabrakło informacji wprost. To zadanie jest trudne. Ktoś z autorów zadania chciał przedobrzyć, jeszcze je utrudnić. I tak powstał błąd. Moim zdaniem to zadanie nie powinno być liczone do wyniku całego testu.

Próbne testy oceniają nauczyciele w szkołach, według podanych kryteriów. Po sprawdzeniu wiedzą, co jeszcze powinni z uczniami omówić, uzupełnić. To przymiarka ważna dla uczniów i nauczycieli, na szczęście nie był prawdziwy egzamin.

Do bładu przyznało się też dzisiaj wydawnictwo OPERON.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
tedi
Ja w swoim gimnazjum po konsultacji z dyrektorem i telefonie do Operonu (obiecali podać rozwiązanie zadania po egzaminie) podałem uczniom wymyślony czas w którym wzrosla szybkość od 0 do 15 m/s umożliwiając im rozwiązanie tego zadania. Pracuję luż kilkadziesiąt lat i byłem na wielu maturach, centralne egzaminy łącznie z maturami wydają mi się irracjonalne. Jedynym sensem jaki widzę to kolejna sztuczka polegająca na wyprowadzeniu lekką ręką pieniędzy przeznaczonych na oświatę do firm kurierskich, paliwowych, drukarni itp. Pozdrawiam wszystkich którzy chcą się uczyć. Jest ciężko, ale warto!
a
alis..
ja tez nie umiałam rozwiazac tego zadania dla mnie łatwiejszy był test hymanistyczny
~aneta~
Ooo... widzę, że skarga z mojego gimnazjum xD Ja tam również nie miałam problemu z rozwiązaniem tego zadania... w kwietni przeciek, teraz jakieś błędy w zadaniu - paranoja...!
p
pX
Do bładu przyznało się też dzisiaj wydawnictwo OPERON.

za to na stronie GP błąd jest "bładu"
nikt nie jest omylny
~madzia~
dało się to zrobic, ja zrobiłam i wiele nad tym się nie zastanawiałam!
G
Gość
rzeczywiście widać ,że najgorzej ci poszedł gimnazjalistko skoro piszesz w zwyż zamiast wzwyż

uczcie się dzieci ,a nie lecicie na ściągach
S
Schuler
Ja zrobiłem je na dwa sposoby. To zadanie dało się rozwiązać, tylko należało pominąć fakt, iż samochód przyspiesza.
Wykazać poprostu ruch jednostajny prostoliniowy. Sęk w tym, że Operon wymagał od nas przyspieszenia. Nie na darmo również
podali 4 wzory.

Humanistyczny poszedł mi całkiem nieźle, niemiecki zresztą też.
G
Gość
a ja zrobiłam to zadanie i bardzo duzo osob z mojej szkoly tez;)
wolabym jakby sie ono liczylo do egzaminu
z
zuza15x
Mi najgorzej poszedł human, ale z mat-przyr i angla bede miec na 100% od 38pkt w zwyż
:)
no . dlatego złe wyniki mi wychodzily ;/
ale ogolnei to humanistyczny i matematyczny byly bardzo łatwe, gorzej z angielskim...
Przejdź na stronę główną Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie