Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął bezpłatne potwierdzanie Profili Zaufanych ePUAP, służących do składania podpisów elektronicznych. Profil ten umożliwia firmom i obywatelom składanie wniosków przez Internet bez konieczności posiadania certyfikatu kwalifikowanego, niezbędnego do złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Profil zaufany będzie funkcjonował w środowisku elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP oraz Elektronicznego Urzędu Podawczego.
Warunkiem korzystania z Profilu Zaufanego jest utworzenie konta na ePUAP. W tym celu należy odwiedzić stronę internetową www.epuap.gov.pl, na której Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji udostępnia odpowiednie usługi oraz instrukcje.
Po utworzeniu konta trzeba wypełnić elektroniczny wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego ePUAP, a następnie w ciągu 14 dni (zanim wygaśnie jego ważność) udać się do punktu potwierdzającego Profile Zaufane ePUAP.
Na początku czerwca uruchomiono cztery punkty potwierdzające Profile Zaufane ePUAP. Są w oddziałach ZUS w Białymstoku, Gdańsku, Szczecinie i I Oddziale w Warszawie. W ciągu miesiąca, punkty takie zaczną działać we wszystkich 43 oddziałach.
Następne stopniowo tworzone będą w inspektoratach oraz wybranych biurach terenowych. Docelowo punktów potwierdzeń w ZUS może być około 300.
Potwierdzenie danych zapisanych na koncie ePUAP oraz znajdujących się w złożonym wniosku nastąpi na podstawie przedłożonego przez osobę wnioskującą dowodu osobistego lub paszportu.
Jeżeli dane będą zgodne z dokumentem oraz rejestrem PESEL, a przedstawiony dokument ważny, po podpisaniu dwóch egzemplarzy wydrukowanego wniosku nastąpi potwierdzenie Profilu Zaufanego ePUAP. Każdy może posiadać tylko jeden taki profil, Będzie on ważny przez trzy lata.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?