Prosty sposób na długie życie

Anna Miszczyk
Owoce w naszym życiu powinny towarzyszyć zawsze.
Owoce w naszym życiu powinny towarzyszyć zawsze.
Pięć porcji owoców i warzyw dziennie? Dla większości z nas to fantastyka.

,,5 razy dziennie WARZYWA I OWOCE“

,,5 razy dziennie WARZYWA I OWOCE“

To program edukacyjny, zainicjowany w 1996 roku przez Fundację "Promocja Zdrowia" prof. Witolda Zatońskiego. Od 2007 r. w działania programu zaangażowała się firma Tymbark. Tegoroczna kampania planowana jest na szerszą skalę. Głównym jej celem jest promowanie wśród Polaków częstszego spożycia warzyw i owoców w codziennej diecie, jak również edukacja w zakresie właściwych nawyków żywieniowych.
Strategia kampanii obejmuje działania związane z udziałem zarówno ekspertów z dziedziny żywienia, medycyny, psychologii, socjologii, jak również osób znanych i lubianych. Na użytek planowanej kampanii, instytut badawczy SMG/KRC zrealizował badanie wśród konsumentów, dotyczące spożycia owoców i warzyw oraz świadomości tych produktów w codziennej diecie.

Ruszyła ogólnopolska kampania, która ma nas zachęcić do zmiany nawyków żywieniowych.

Badania pokazują, że tylko 11 procent Polaków zjada pięć i więcej porcji owoców i warzyw dziennie.

Bardzo słabo wypadamy pod tym względem na tle innych krajów europejskich. Nadal nie jesteśmy w stanie przełamać nawyków żywieniowych: jemy za tłusto, a to niekorzystnie odbija się na naszym samopoczuciu i stanie zdrowia.

Statystyczny Polak zjada 1,5 porcji owoców i warzyw dziennie, przy czym porcja to średniej wielkości owoc lub warzywo (jabłko, marchewka) lub kilka mniejszych sztuk (truskawki, czereśnie, winogrona). To także miseczka sałatki lub szklanka soku.

Nie bój się surówek

Każdy z nas chce cieszyć się dobrym zdrowiem i pełnią sił witalnych oraz mieć dobre samopoczucie. Dlatego zacznijmy już od dzisiaj przyzwyczajać się do podjadania warzyw i owoców.

Dzień rozpocznijmy od szklanki soku, do drugiego śniadania dołóżmy jabłko lub gruszkę. Do obiadu nie bójmy się dołączyć wszelkiego rodzaju surówek i sałatek, a na deser zaserwujmy sobie owocową sałatkę, banana lub mandarynki.

Ale przede wszystkim nie zapominajmy o naszych dzieciach. Dołóżmy wszelkich starań, aby warzywa i owoce podawane były w jak najbardziej atrakcyjnej dla nich formie i nie ograniczajmy ich do kilku rodzajów.

Dobry wzrok, ładna skóra

Warzywa i owoce są jednym z głównych źródeł witamin i składników mineralnych, które biorą udział w procesach przemiany materii. Ich brak prowadzi do poważnych zaburzeń w organizmie. Zawierają witaminę C oraz beta-karoten przekształcany w witaminę A, która odpowiada między innymi za rozwój organizmu oraz stan skóry, błon śluzowych i narządu wzroku.

Witamina C ma duże znaczenie w utrzymaniu odporności organizmu na zakażenia, zmniejsza stres oksydacyjny (nadmierne uwalnianie się wolnych rodników), bierze udział w wytwarzaniu kolagenu. Warzywa i owoce dostarczają również innych witamin, takich jak: kwas foliowy, niacyna, witaminy K oraz makroelementów (sód, potas, wapń, magnez, fosfor, chlor, siarka) i mikroelementów (żelazo, miedź, cynk, mangan, kobalt).

Wśród składników mineralnych zawartych w owocach i warzywach przeważają pierwiastki zasadowe, dlatego też mają one działanie alkalizujące w organizmie.

Kwas foliowy wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu krwiotwórczego i nerwowego, a jego niedobory w czasie ciąży mogą prowadzić do uszkodzenia układu nerwowego płodu i do poronień, natomiast witamina K odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu krzepnięcia krwi.

Pomidorem prosto w raka

- Regularne spożywanie warzyw zawierających likopen (występuje w pomidorach) wpływa na zmniejszenie ryzyka raka prostaty. Inne karotenoidy obecne w warzywach i owocach takie jak luteina i zeaksentyna, zmniejszają ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej - choroby oczu, która występuje w wieku podeszłym i prowadzi do utraty wzroku - mówi dr inż. lek. med. Dariusz Włodarek z Katedry Dietetyki, Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Warzywa i owoce dostarczają naszemu organizmowi również takie związki jak flawonoidy, antocjany, garbniki, fitoncydy, terpeny i szereg innych.
Wzmacniają

- To bardzo duża grupa związków, które działają jak przeciwutleniacze i wzmacniają działanie witamin. Mają również działanie przeciwzapalnie, bakteriobójcze, grzybobójcze, przeciwwirusowe, przeciwnowotworowe - zachwala dr Włodarek.
Witaminy i składniki mineralne o działaniu antyoksydacyjnym występują w warzywach i owocach łącznie, dzięki czemu mogą one ze sobą współdziałać w wyłapywaniu wolnych rodników.

Zmniejszają ryzyko wystąpienia m.in. chorób układu krążenia i nowotworów. Osoby regularnie spożywające warzywa i owoce rzadziej chorują na nadciśnienie tętnicze, ponieważ wraz z produktami roślinnymi dostarczają organizmowi duże ilości potasu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek, zwłaszcza mięśnia sercowego oraz ma korzystny wpływ na utrzymane prawidłowego ciśnienia krwi.

Błonnik wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, a zatem zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy. Bardzo ważną funkcją błonnika jest również redukcja zaparć i ryzyka nowotworów przewodu pokarmowego.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anka

Tylko żywienie optymalne

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3