Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa drogi krajowej Słupsk-Ustka ma zakończyć się w grudniu

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Inwestor, czyli GDDKiA zapewnia, że przebudowa drogi Słupsk-Ustka zakończy się w grudniu 2023 roku
Inwestor, czyli GDDKiA zapewnia, że przebudowa drogi Słupsk-Ustka zakończy się w grudniu 2023 roku Łukasz Capar
Do końca 2023 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać do użytku drogę między Słupskiem a Ustką. To półroczne opóźnienie. Wzrosły też koszty inwestycji. Sprawdziliśmy, co dzieje się na budowie.

Prace na 13-kilometrowym odcinku DK 21 od ulicy Handlowej w Słupsku do ronda w Ustce ruszyły we wrześniu 2021 roku. Według umowy z wykonawcą – firmą COLAS Polska - nowa droga miała być gotowa w połowie 2023 roku. Jednak pojawiły się opóźnienia, które latem 2022 roku szacowano nawet na rok. Wtedy okazało się, że są błędy w projekcie, pojawiły się problemy z przekładaniem istniejących instalacji, także tych niewykazanych na mapach. Sam projekt został sporządzony w 2017 roku. W związku z tym wygasły też niektóre uzgodnienia. Z uzyskaniem nowych były problemy, bo zmieniły się przepisy.

Podpisano aneks do umowy. Zmienili się podwykonawcy. Roboty ruszyły. Teraz praktycznie trwają na wszystkich kluczowych odcinkach. Inwestor – gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – przewiduje, że przebudowa potrwa do końca tego roku.

- Obecnie na rozbudowie drogi krajowej 21 jest budowane rondo we Włynkówku oraz przepusty pod drogą przed miejscowością Zimowiska – informuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA. - Prace przygotowawcze przy przebudowie mostu we Włynkówku już się rozpoczęły. Wykonawca czeka na poprawę warunków atmosferycznych, by je kontynuować. W tym miejscu nie będzie mostu tymczasowego, ale obecny obiekt zostanie poszerzony i tym właśnie poszerzeniem będzie odbywał się ruch wahadłowy.

Teraz na budowie wciąż usuwane są między innymi kolizje z gazociągiem. Wykonywany jest kanał technologiczny, kanalizacja deszczowa i sieć energetyczna.

- W okolicy Bydlina i w Grabnie przy budowie ronda widać najbardziej postęp prac i to, jak będzie wyglądała droga krajowa po rozbudowie. Obecnie na budowie jest w zależności od robót od sześciu do siedmiu wahadeł. Jeszcze w marcu wykonawca ma zamiar wznowić roboty bitumiczne – relacjonuje Piotr Michalski. - Postęp prac będzie coraz bardziej widoczny dla użytkowników, którzy poruszają się drogą krajową 21. Zdaję sobie sprawę, że rozbudowa trasy sprawia pewne trudności przy poruszaniu się między Słupskiem a Ustką, stąd mój apel o cierpliwość i wyrozumiałość.
 
Rzecznik zapewnia, że prace budowlane potrwają do grudnia 2023 roku. Natomiast koszt robót ze względu na zmianę wysokości waloryzacji kontraktu i nieprzewidziane dodatkowe prace ziemne wzrósł do 148 mln zł. Początkowo była to wynikająca z przetargu kwota 123 mln zł za samą przebudowę. Jednak to nie wszystkie wydatki. Projekt drogi kosztował 2 mln zł, nadzór inwestorski – 6 mln zł, a odszkodowania dla właścicieli działek – 10 mln zł. Inwestycja jest realizowana z pieniędzy budżetu państwa.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza