Prace na 13-kilometrowym odcinku DK 21 od ulicy Handlowej w Słupsku do ronda w Ustce ruszyły we wrześniu 2021 roku. Według umowy z wykonawcą – firmą COLAS Polska - nowa droga miała być gotowa w połowie 2023 roku. Jednak pojawiły się opóźnienia, które latem 2022 roku szacowano nawet na rok. Wtedy okazało się, że są błędy w projekcie, pojawiły się problemy z przekładaniem istniejących instalacji, także tych niewykazanych na mapach. Sam projekt został sporządzony w 2017 roku. W związku z tym wygasły też niektóre uzgodnienia. Z uzyskaniem nowych były problemy, bo zmieniły się przepisy.
Podpisano aneks do umowy. Zmienili się podwykonawcy. Roboty ruszyły. Teraz praktycznie trwają na wszystkich kluczowych odcinkach. Inwestor – gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – przewiduje, że przebudowa potrwa do końca tego roku.
- Obecnie na rozbudowie drogi krajowej 21 jest budowane rondo we Włynkówku oraz przepusty pod drogą przed miejscowością Zimowiska – informuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA. - Prace przygotowawcze przy przebudowie mostu we Włynkówku już się rozpoczęły. Wykonawca czeka na poprawę warunków atmosferycznych, by je kontynuować. W tym miejscu nie będzie mostu tymczasowego, ale obecny obiekt zostanie poszerzony i tym właśnie poszerzeniem będzie odbywał się ruch wahadłowy.
Teraz na budowie wciąż usuwane są między innymi kolizje z gazociągiem. Wykonywany jest kanał technologiczny, kanalizacja deszczowa i sieć energetyczna.
- W okolicy Bydlina i w Grabnie przy budowie ronda widać najbardziej postęp prac i to, jak będzie wyglądała droga krajowa po rozbudowie. Obecnie na budowie jest w zależności od robót od sześciu do siedmiu wahadeł. Jeszcze w marcu wykonawca ma zamiar wznowić roboty bitumiczne – relacjonuje Piotr Michalski. - Postęp prac będzie coraz bardziej widoczny dla użytkowników, którzy poruszają się drogą krajową 21. Zdaję sobie sprawę, że rozbudowa trasy sprawia pewne trudności przy poruszaniu się między Słupskiem a Ustką, stąd mój apel o cierpliwość i wyrozumiałość.
Rzecznik zapewnia, że prace budowlane potrwają do grudnia 2023 roku. Natomiast koszt robót ze względu na zmianę wysokości waloryzacji kontraktu i nieprzewidziane dodatkowe prace ziemne wzrósł do 148 mln zł. Początkowo była to wynikająca z przetargu kwota 123 mln zł za samą przebudowę. Jednak to nie wszystkie wydatki. Projekt drogi kosztował 2 mln zł, nadzór inwestorski – 6 mln zł, a odszkodowania dla właścicieli działek – 10 mln zł. Inwestycja jest realizowana z pieniędzy budżetu państwa.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?