Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przed 40 laty NSU połączyło się z Auto Union. To były podwaliny dzisiejszego Audi AG

Wojciech Frelichowski
NSU Prinz
NSU Prinz Fot. Audi
Po gorących dyskusjach na walnym zgromadzeniu firmy NSU Motorenwerke AG przed 40 laty akcjonariusze wyrazili zgodę na połączenie ze spółką należącą do VW - Auto Union GmbH.

W 1964 roku Volkswagen przejął udziały w Auto Union GmbH, zaś pod koniec dekady, szukając nowych możliwości produkcyjnych, krok po kroku zgromadził większościowy pakiet akcji NSU Motorenwerke AG. W ramach tego przejęcia koncern - matka doprowadził do fuzji obu swoich spółek z Ingolstadt i Neckarsulm. W 1969 roku zawarto umowę o połączeniu między Auto Union GmbH i NSU Motorenwerke AG. Po dwunastu godzinach i 21 minutach, po dość gorącej chwilami dyskusji i początkowym sprzeciwie akcjonariuszy NSU na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu NSU udziałowcy wyrazili zgodę na podpisanie tej umowy.
Umowa weszła w życie 21 sierpnia 1969 roku. Nowemu przedsiębiorstwu nadano nazwę Audi NSU Auto Union AG. Siedzibą spółki zostało Neckarsulm, na Prezesa Zarządu wybrany został ówczesny szef NSU Dr. Gerd Stieler von Heydekampf.

NSU K70
NSU K70 Fot. Audi

NSU Ro 80
(fot. Fot. Audi)

Przejmując NSU Motorenwerke AG firma z Wolfsburga pozyskała przedsiębiorstwo o wieloletniej tradycji. Historia byłego producenta maszyn do szycia, a później rowerów sięga 1873 roku. W 1900 roku NSU jako pierwsza firma w Niemczech produkowała motocykle, a już w 1906 wybudowała pierwszy własny samochód "Erster Neckarsulmer Motorwagen“.

W 1955 roku NSU było największym na świecie producentem jednośladów. Dwa lata później powstał nowy dział produkcji samochodów: skonstruowanie modelu NSU Prinz stało się jednym z elementów niemieckiego "cudu gospodarczego".

Natomiast opracowanie silnika z tłokiem wirującym, tzw. silnika Wankla (nazwanego tak od nazwiska jego wynalazcy, którym był Felix Wankel) przyniosło NSU światową sławę. Mimo, że technologia ta ostatecznie nie zdobyła wielkiej popularności, nowa koncepcja napędu wzbudziła w tamtych czasach duże zainteresowanie na całym świecie. NSU sprzedało licencje na silnik Wankla takim producentom samochodów, jak Mercedes-Benz, Rolls Royce, Mazda, Citroen i General Motors.

NSU K70
(fot. Fot. Audi)

W 1967 roku firma z NSU jako pierwszy niemiecki producent otrzymała wyróżnienie "Samochód roku" za swoje NSU Ro 80. Ta limuzyna wyższej klasy z futurystyczną, opływową sylwetką do dzisiaj uznawana jest za ikonę stylistyki. Niedługo potem, w 1969 roku, zaprezentowany został samochód klasy średniej - K70 - który rok później pojawił się już pod marką VW.

Do momentu fuzji z Auto Union NSU produkowało około 128 tys. samochodów rocznie. W tym samym czasie w zakładach Auto Union wyprodukowano ponad 70 tys. modeli Audi i 92 tys. Volkswagenów Garbusów. Dzięki połączeniu nowe przedsiębiorstwo motoryzacyjne już w pierwszym roku po fuzji wyprodukowało 265 tys. pojazdów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza