Przekop Mierzei Wiślanej powstaje. Coraz bardziej widoczne są rezultaty prac postępujących przy budowie śluzy i kanału żeglugowego w Nowym Świecie. Trwają prace w miejscu planowanych mostów - północnym i południowym. Przy tym drugim, na którym prace są bardziej zaawansowane, trwają roboty żelbetowe.
- Planujemy uzyskać gotowość tego obiektu do przejazdu i poprowadzenia nim ruchu w pierwszej połowie przyszłego roku – mówi Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. - Ten obiekt jest niezbędny z tego względu, że musimy przełożyć na niego ruch, aby umożliwić wykonywanie ścianek szczelnych i kanału żeglugowego.
Na terenie Zalewu Wiślanego przygotowano nabrzeże tymczasowe, które jest wykorzystane na potrzeby dostarczania materiałów oraz sprzętu do budowy obwiedni sztucznej wyspy. Aktualnie trwają dostawy materiałów i sprzętu. Wykonawcy inwestycji chcą "zintensyfikować prace" przy jej budowie.
W najbliższych tygodniach na budowie pojawi się kolejny sprzęt do prowadzenia tych robót. Będą to m.in. pontony i urządzenia, które rozpoczną pogrążanie ścianek szczelnych z wody. Oprócz prac przy budowie falochronów, toczyć się będą roboty pogłębiarskie w basenie portowym w obrębie nabrzeża południowego.
- Będziemy kontynuować też roboty w obszarze śluzy i bram śluzy – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix. - W lipcu planujemy zakończyć roboty żelbetowe na moście południowym, a rozpocząć na moście północnym. Kontynowanie będą roboty ziemne związane z pogrążaniem ścianki kanału i budową układu drogowego.
W rejonie Zatoki Gdańskiej zakończono prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Na nasadach falochronu zachodniego i wschodniego także zakończyło się pogrążanie tzw. ścianek szczelnych. Na terenie budowy uruchomiony został również węzeł betoniarski, który umożliwi przygotowywanie mieszanki betonowej na miejscu, bez konieczności jej transportu.
- Prace toczą się zgodnie z przyjętym harmonogramem - przyznaje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. technicznych, pełnomocnik dyrektora ds. realizacji projektu. - Prowadzone są między innym roboty związane z mostami, mamy już częściowo pozalewane podpory, gotowe są wzmocnienia pod obydwa przyczółki. Trwają również prace związane ze śluzą, która będzie miała głębokość 6,5 m. Ta rezerwa, w stosunku do planowanej obecnie głębokości toru wodnego (5m) jest pozostawiona na przyszłość, tak aby łatwiej można było dostosować parametry drogi wodnej do wymogów związanych z rozwojem żeglugi w tym rejonie.
Stelmaszyk-Świerczyńska dodała także, iż - z uwagi na duże zainteresowanie, jakie wzbudza budowa, a także w trosce o płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego, w uzgodnieniu i dzięki uprzejmości Nadleśnictwa Elbląg, niedługo zostanie oddane do użytku tymczasowe miejsce postojowe, zlokalizowane po wschodniej stronie budowy, od strony Zalewu Wiślanego.
W planie na najbliższe tygodnie jest rozpoczęcie budowy budynków administracyjnych, (bosmanatu), prace elektryczne, techniczne i sanitarne. Rozpoczną się także prace przy obwiedni sztucznej wyspy.
Przekop Mierzei Wiślanej. Protest song "Betonoza" jest już w sieci! Muzycznym hitem lata 2020 uderzają w rządową inwestycję
W toku są przetargi na drugą część budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, a mianowicie umocnienie brzegów rzeki Elbląg, a także na pogłębiarkę, która będzie dedykowana utrzymaniu nowej drogi wodnej, a prawdopodobnie również wykona część prac przy trzecim etapie budowy, tj. pogłębianiu toru na Zalewie Wiślanym.
Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; Rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m. Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r.
Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?