Przemku, pamiętamy (wideo, zdjęcia)

Bogumiła RzeczkowskaZaktualizowano 
Przemek urodził się 7 lipca 1984 r. Zginął 10 stycznia 1998 r. Jeden z kibiców przy pomniku tragicznie zmarłego kibica.
Blisko 300 osób zgromadziło się w czwartek wieczorem przy pomniku upamiętniającym Przemka Czaję.

Archiwalne zdjęcia z zamieszek w Słupsku w 1998 roku

Ludzie przynieśli kwiaty, zapalali znicze, odpalali race. 10 lat temu w tym miejscu od policyjnej pałki zginął 13-letni kibic koszykówki.

Kwadrans przed dwudziestą, w sobotę, 10 stycznia1998 r. w Słupsku 13-letni Przemek Czaja znalazł się w dwustuosobowym tłumie kibiców wracających z meczu koszykówki. Ludzi eskortował radiowóz, ale gdy kibice przechodzili przez jezdnię na czerwonym świetle, Dariusz Woźniak z patrolu wtargnął w tłum z policyjną pałką.

Kilkoma ciosami śmiertelnie ranił Przemka. Gdy publicznie podano wersję, że chłopiec zginął, bo biegnąc uderzył o słup, w mieście wybuchły kilkudniowe zamieszki. Słupska policja nie potrafiła ich opanować. Ściągnięto posiłki.

Pogrzeb Przemka stał się ogólnopolską demonstracją przeciwko agresji mundurowych.

Ostatni raz

Wczoraj Marzenna Czaja, jak co roku, poszła z rodziną na cmentarz, potem na Szczecińską. Wzięła kilka dni urlopu, by przejść przez to kolejny raz w spokoju.

- Kim byłby Przemek dzisiaj? Kiedyś mówił, że chce zostać stolarzem - mama chłopca uśmiecha się do swoich myśli. - Na pewno byłby dorosłym człowiekiem, ale ja pamiętam go takiego, jakiego widziałam go ostatni raz. Wtedy bardzo nam dziękował, że puściliśmy go na mecz. Uśmiechnięty, szczęśliwy.Taki został w pamięci. Gdy nie wrócił, było tylko przerażenie, strach...

Przemek urodził się 7 lipca 1984 r. Zginął 10 stycznia 1998 r. Jeden z kibiców przy pomniku tragicznie zmarłego kibica.

Warunkowo i na raty

- Nie mam wyrzutów sumienia. Nie wiem, czy to ja zrobiłem - twierdził Dariusz Woźniak nawet po wyroku. Po kilku miesiącach wyszedł z aresztu - policyjni związkowcy wpłacili za niego 5 tys. zł kaucji.

Elbląska prokuratura oskarżyła go o spowodowanie śmiertelnych obrażeń chłopca i przekroczenie uprawnień. Sam zwolnił się ze służby i został emerytem. Dostał 8 lat więzienia. Wyszedł po połowie kary na warunkowe zwolnienie.

A pomorskiej policji, która za krzywdę wyrządzoną przez funkcjonariusza zapłaciła Marzennie i Janowi Czajom 350 tys. zł zadośćuczynienia, Woźniak spłaca tę kwotę na raty - po 200 złotych miesięcznie.

Ostatnia rata przypada na rok... 2154!

Nigdy więcej

- Za to nie można obciążać całej policji. Winny już poniósłkarę - mówi Jacek Bujarski, rzecznik słupskiej policji, ale przyznaje, że śmierć Przemka, zamieszki i kwota, jaką zapłaciła za Woźniaka policja, wciąż są przywoływane na szkoleniach młodej kadry.

- Takie wydarzenia dla nas są negatywnymi doświadczeniami, z których wyciągamy wnioski. Uczymy młodych, jak interweniować skutecznie i nikomu nie zrobić krzywdy. To była dla nas lekcja, a kolejnych nigdy więcej.

Przemku, pamiętamy

"Mundur niebieski, orzeł żelazny. Zabiłeś dziecko - jesteś odważny. 10 stycznia 1998 r." - z takimi napisami i starym godłem Czarnych na szalikach kibice pojawili się już na niedzielnym meczu. W czwartek na ul. Szczecińską przyszedł tłum kibiców Czarnych i Gryfa. Obok słupszczan stanęli kibice z Kołobrzegu, Koszalina, Gdańska i Szczecinka.

- By uczcić śmierć chłopca zamordowanego przez policjanta - mówi 29-letni Maciej. - W działaniach policji nic się nie zmieniło. Nadal traktuje kibiców jak zło, które trzeba wyeliminować.

polecane: FLESZ: Wybory do Parlamentu Europejskiego. To musisz wiedzieć.

Wideo

Materiał oryginalny: Przemku, pamiętamy (wideo, zdjęcia) - Głos Pomorza

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 34

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
S
Smerda jajeczny

Czytam te niektóre posty i już mam dosyć. Czy ci kibice wybijali szyby?,rzucali w policjantów kamieniami? nie. Oni przechodzili przez przejście dla pieszych na czerwonym świetle. Duża grupa przechodniów przechodziła przez przejście. Powinni się zatrzymać? Nie. Gdy ci z przodu zatrzymali by się to ci z tyłu siłą naporu wdeptali by ich w ziemie lub wepchnęli pod przejeżdżające auta. Czy to tak trudno zrozumieć. Jakie znaczenie ma to czy był to 13-to latek ? Żadne. Mogło to spotkać każdego z tych przechodniów łamiących przepis drogowy czyli popełniający wykroczenie a nie przestępstwo. Policja powinna była umożliwić im przejście a nie rozganiać ludzi bo egzekwują prawo. Policja popełniła szereg błędów. Zamieszki rozpoczeły się dopiero po próbie ściemnienia całego zajścia. Głupie pogaduchy że powinien być pod opieką dorosłych i czy był aniołkiem czy nie to prostowanie banana.To policja głównie powinna mieć w pamięci to zdarzenie i wyciągnąć z tego wnioski. 

zgłoś
G
Gość
W dniu 04.06.2011 o 14:33, Marta napisał:

Jaki brak nadzoru frajerze..Przemek był ze starszym bratem który siedzi chociaz teraz nie wiem czy siedzi i powiedział że policjanta zajebie i popieram go bo też bym tak zrobiła..

Patole ostatnie szkoda mi was zwykli kryminaliści :lol:

zgłoś
z
zwk

Mundur Niebieski
Orzeł Żelazny
Zabiłeś Dziecko
Jesteś Odważny

Jeszcze odpowiesz
Za swoje czyny
Polska policja
To sk****** !

 

zgłoś
m
montik

smiech na sali odsiedział 4 lata i spłaca po 200zł miesiecznie......to jest k...jakis zart a wszytsko za zabicie małego dziecka.....4 lata..........

zgłoś
P
Paweł

Lechia pamięta...

zgłoś
g
gość

Boga z dziecka robicie, wypowiadacie się a 90% z was nawet go nie znało.Czy to takie święte dziecko był ? Czy ktoś z was potrafi powiedzieć? Ja potrafię ŚWIĘTY NIE BYŁ TAK JAK CAŁA RODZINKA.Dajcie dziecku odpoczywać w pokoju a rodzina ma na tyle duże odszkodowanie wypłacone i tak bardzo zmieniło się ich życie od śmierci Przemka, że nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło.

zgłoś
M
Marta

Jaki brak nadzoru frajerze..Przemek był ze starszym bratem który siedzi chociaz teraz nie wiem czy siedzi i powiedział że policjanta zajebie i popieram go bo też bym tak zrobiła..

zgłoś
G
Gość

nic nie wskurasz

zgłoś
m
miki

A ja się spytam z innej beczki a mamusia i tatuś Przemka odpowiedzieli prawnie za brak nadzoru nad "Dzieckiem" w nocy do czego mają psi obowiązek?.

zgłoś
K
KSJ

No i oczywiście Jantar Ustka. Byliśmy świadkami tej strasznej zbrodni!

zgłoś
A
Aniaa

"~nunu~
wpis 14.01.2008, 09:42
Wpis #22
Goście

Tu pisal jakis gosc, ze sie przemadrzam. Ze sam jak nie popelniam bledow to powinienem sie zamknac. Na poczatku myslalem by zignorowac goscia- ale nie. Widzisz emerycie policyjny, ktory dostajesz wiecej niz lekarz: Policjant to ma byc kompetentna osoba, a nie osilek , "ktoremu sie zdarza zrobic bledy". Przeciez ty piszesz o zabiciu 13-latka przez wycwiczonego funkcjonariusza prewencji w trakcie wykonywania czynnosci sluzbowych!
Kto okreslil, ze ten policjant nadawal sie psychicznie do pracy ( badania wstepne psychologiczne), kto pozwolil mu brac bezposredni udzial w czyunnosciach o tym charakterze ( badania okresowe ), kto by jego bezposrednim przelozonym i tego dnia okreslil ze ten czlowiek moze wyjsc na ulice i nie zabijac przeciez tylko pacyfikowac chuliganow!
Gdybym chcial zgrywac przemadrzalego - pisalbym, ze "gowniarz powinien byc w domu, a nie na meczu", ze "sam sobie winien", albo " wina rodzicow". Ludzi opanujcie sie! Nie jestescie Bogiem i Duchem Swietym, moze nawet nie powinni go rodzice w domu wypuszczac by sie niec nie stalo?
Nie ma mowy o nieszczesliwych wypadkach, jesli policjant mi pala w lep laduje i umieram od tego!
Jesli przekraczam prawo, a mam lat 13-cie, moze nawet jesli kumam ze zle robic, nadal jestem dzieckiem, zasrancem - ale nie bandyta, ktorego policja ma "zabic". Poklicja ma umiec to czego sie uczy- ma nie robic bledow ( ty podla wszo "gosciu"- nazywasz nieszczesliwym wypadkiem, ktory sie kazdemu moze zdarzyc, to cos ty robil podczas swojej sluzby ludziom, nawet nie chce pytac- tez bylem z naboru do ZOMO w latach 80tych, kiedy brali tego kto sie zglosil , nie patrzac, ze sie nie nadal do sluzby) .
Tak chce szanowac policje- Mam szacunek do ich pracy- ALE- nie ma szacunku do policji, ktora nie umie robic tego do czego jest powolana.
A jak zrobic cos zle - i na goracym uczynku - to krzyczy- "to nie moja reka", tlumaczac ze slupy drogowe ludzi napadaja - to ta policja traci -SAMA!!!- swoj autorytet. Nie rozumiesz tego matole, NIKT SIE Z TEJ SMIERCI NICZEGO NIE NAUCZYL W POLICJI, dalej moze tak byc ze osoba ktora ma zolte papiery w policji moze mnie zabic na ulicy i jest OK. Jest OK? "

Nikt by tego lepiej chyba nie ujął!!!

zgłoś
p
peacemaker

ze względu na liczne wnioski internautów dyskusję zaczynamy od nowa. tym razem ma nadzieję bez kontrowersji

zgłoś
A
Andy

Ot chochliki internetowe . A jeszcze kilkanaście minut temu była tu kupa komentarzy.

zgłoś
n
nunu

Tu pisal jakis gosc, ze sie przemadrzam. Ze sam jak nie popelniam bledow to powinienem sie zamknac. Na poczatku myslalem by zignorowac goscia- ale nie. Widzisz emerycie policyjny, ktory dostajesz wiecej niz lekarz: Policjant to ma byc kompetentna osoba, a nie osilek , "ktoremu sie zdarza zrobic bledy". Przeciez ty piszesz o zabiciu 13-latka przez wycwiczonego funkcjonariusza prewencji w trakcie wykonywania czynnosci sluzbowych!
Kto okreslil, ze ten policjant nadawal sie psychicznie do pracy ( badania wstepne psychologiczne), kto pozwolil mu brac bezposredni udzial w czyunnosciach o tym charakterze ( badania okresowe ), kto by jego bezposrednim przelozonym i tego dnia okreslil ze ten czlowiek moze wyjsc na ulice i nie zabijac przeciez tylko pacyfikowac chuliganow!
Gdybym chcial zgrywac przemadrzalego - pisalbym, ze "gowniarz powinien byc w domu, a nie na meczu", ze "sam sobie winien", albo " wina rodzicow". Ludzi opanujcie sie! Nie jestescie Bogiem i Duchem Swietym, moze nawet nie powinni go rodzice w domu wypuszczac by sie niec nie stalo?
Nie ma mowy o nieszczesliwych wypadkach, jesli policjant mi pala w lep laduje i umieram od tego!
Jesli przekraczam prawo, a mam lat 13-cie, moze nawet jesli kumam ze zle robic, nadal jestem dzieckiem, zasrancem - ale nie bandyta, ktorego policja ma "zabic". Poklicja ma umiec to czego sie uczy- ma nie robic bledow ( ty podla wszo "gosciu"- nazywasz nieszczesliwym wypadkiem, ktory sie kazdemu moze zdarzyc, to cos ty robil podczas swojej sluzby ludziom, nawet nie chce pytac- tez bylem z naboru do ZOMO w latach 80tych, kiedy brali tego kto sie zglosil , nie patrzac, ze sie nie nadal do sluzby) .
Tak chce szanowac policje- Mam szacunek do ich pracy- ALE- nie ma szacunku do policji, ktora nie umie robic tego do czego jest powolana.
A jak zrobic cos zle - i na goracym uczynku - to krzyczy- "to nie moja reka", tlumaczac ze slupy drogowe ludzi napadaja - to ta policja traci -SAMA!!!- swoj autorytet. Nie rozumiesz tego matole, NIKT SIE Z TEJ SMIERCI NICZEGO NIE NAUCZYL W POLICJI, dalej moze tak byc ze osoba ktora ma zolte papiery w policji moze mnie zabic na ulicy i jest OK. Jest OK?

zgłoś
k
kibic z Łodzi

~slupszczanka~ Dzisiaj, 15:37 Wpis #31
Goście

aaa... i zapomniałam o jeszcze jednej sprawie. Proszę nie zwalać winy na kibiców. Bo jednak między kibicami i pseudokibicami, którzy szukają tylko zwad i bójek jest wielka różnica. A chyba każdy idiota może się domyślić że 13latek poszedł na mecz, nie żeby komuś złoić skórę, ale żeby zaprawić do boju swoją drużynę... Jednym słowem ta śmierć była bez sensu i uważam że winę za nią ponosi policjant. Jeszcze raz powtórzę: przecież za przejście na czerwonym świetle nie używa się pały!

zgadzam sie z toba ze nalezy rozrozniac kibicow od pseudokibicow
natomiast co do zachowania 13 latkow na meczach to........ widac ze nie chodzisz na mecze

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3