Przeraźliwe zimno w składach SKM

Michał Szymajda redakcja@gp24.pl
Pociąg SKM ze Słupska do Gdańska.
Pociąg SKM ze Słupska do Gdańska. Fot. Kamil Nagórek
Pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej narzekają na jakość usług. Mrozy sprawiają, że temperatura w pociągach często jest bliska zeru. Klienci podróżują kolejkami ubrani w ciepłe szaliki i czapki.

- Temperatura w pociągach, zwłaszcza z rana, jest niemal taka sama, jak na zewnątrz. Drzwi często nie chcą się domknąć. Na niektórych małych stacyjkach pociąg stoi kilka minut i przez ten czas w środku hula wiatr, a zza oblodzonych i nieszczelnych szyb trudno dojrzeć, gdzie się jest - opowiada studentka Kaja Kowalska, która codziennie dojeżdża ze Słupska do Trójmiasta.

- Nie możemy nakazać maszynistom, aby podczas postojów technicznych na stacjach otwierali drzwi tylko na chwilę, ponieważ oczekujący pociąg cały czas musi być dostępny dla podróżnych - mówi Leopold Naskręt, naczelnik działu marketingu Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdańsku.

- Poza tym pociągi kursujące z samego rana muszą długo się nagrzewać i pewnie stąd bierze się część narzekań pasażerów.

Na linii do Słupska kursują prawie wyłącznie 30-letnie składy, które pamiętają czasy Edwarda Gierka. Szybka Kolej Miejska posiada kilka zmodernizowanych pociągów. Jednak te, mimo wcześniejszych zapowiedzi, rzadko odwiedzają naszą część województwa.

Jakby mało było przeraźliwego chłodu, pasażerowie muszą siedzieć na plastikowych, niezwykle twardych siedzeniach. Mimo uwag w stronę SKM, nadal nic się w tej kwestii nie zmieniło.

- Nadzieja jest w pociągach, które modernizujemy. Do 2012 roku mają być zmodernizowane 22 składy i planujemy zakupić tyle samo nowych. Te, które jeżdżą do Słupska, również będą systematycznie wymieniane na odnowione - dopowiada przedstawiciel Trójmiejskiej spółki.

Jakiś czas temu kilka składów wyposażono w specjalne przyciski, za pomocą których drzwi otwierali sami pasażerowie. Na stacjach, gdzie często wsiada tylko kilka osób, zapobiegało to wyziębieniu pociągów. Zdaniem SKM wycofano się ze stosowania przycisków, ponieważ pasażerowie nie potrafili się nimi posługiwać.
Swoje zdanie na temat jakości usług SKM mają kolejowi specjaliści.

- Można było przewidzieć, że kolejki przeznaczone do ruchu w Trójmieście nie sprawdzą się na dłuższych trasach. To niemal tak, jak wysyłać tramwaj w ponaddwugodzinną podróż - uważa Patryk Skopiec, wiceprezes Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei. - Szanująca się firma powinna zawsze dbać o komfort pasażerów, bo przy tak niskich cenach paliw ludzie będą przesiadać się do własnych aut.

Wideo

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zfieszak

Panie Podróżujący, np. Koleje Mazowieckie też nie wybierają się na dłuższe trasy, ale ich siedzenia w remontowanych czy też nowych taborach są obite materiałem i naprawdę komfortowe. Nikt nie wymaga cudów - jedynie symbiozy.

P
Podróżujący
W dniu 09.01.2009 o 00:03, ... napisał:

Dziwne że większość pociągów skm ktore jeździ po trójmieście ma półki. Natomiast na trasie trójmiasto-słupsk często składy ich nie mają. O to mi się rozchodzi, drogi "Podróżujący"...



1. Chcialem zauwazyc ze ten sam sklad bez polek jedzie przez Trojmiasto, także Słupsk nie jest jakos szczegolnie gorzej traktowany.
2. W moim odczuciu nie jest to pociag turystyczny i nie mozna od niego oczekiwac siedzen wygodnych przez kilka godzin, polek, koszy na smieci pod nosem, czy tez... ten pociag jest na krotka trase dla osob dojezdzajacych do pracy szkoly ktore maja maksymalnie bagaz podreczny czyli taki ktory w razie potrzeby wezma (tak jak w miejskim autobusie) na kolana.
3. To czy te polki sa naprawde potrzebne swiadczy ich obecne wykorzystanie przez stalych podroznych stanowiacych wiekszosc (z biletami miesiecznymi) na trasie z/do slupska. To ze jest ono mizerne na tej trasie, chyba najlepiej swiadczy o ich przydatnosci i potrzebie montowania.
...
W dniu 08.01.2009 o 22:14, Podrózujacy napisał:

1. Zakladajac ze jest to pociag miejski polki sa zbedne. Poniewaz jedziesz 10-15 minut, no maks. 20-30 minut i zanim zdazysz znalezc sobie miejsce, usiasc i sie rozpiac juz wysiadasz.



Dziwne że większość pociągów skm ktore jeździ po trójmieście ma półki. Natomiast na trasie trójmiasto-słupsk często składy ich nie mają. O to mi się rozchodzi, drogi "Podróżujący"...
p
podrózująga

ja codziennie jeżdze skm i nigdy nie było mi zimno w pociągu! ludzie zresztą czego wy oczekujecie za bilet ulgowy 10 zł, ew. 20 cały na 110 km??

P
Podrózujacy
W dniu 08.01.2009 o 21:57, ... napisał:

Rozumiem że tylko na przejazdy turystyczne należą się ludziom zwykłe półki na bagaż (...) nie ma?



1. Zakladajac ze jest to pociag miejski polki sa zbedne. Poniewaz jedziesz 10-15 minut, no maks. 20-30 minut i zanim zdazysz znalezc sobie miejsce, usiasc i sie rozpiac juz wysiadasz.
2. I nie chodzi o to ze cos sie nalezy, tylko ze cos sluzy do okreslonego celu. To tak jakby narzekac ze w autobusie miejskim nie ma siedzen takich jak na trasach dalekobieznych.
3. To ze pociag ma trase nawet 300 km wcale nie oznacza ze chcac przejechac caly odcinek podroz bedzie bardzo wygodna. Biorac pod uwage ze jest to pociag typowo miejski podrozujac na krotkich odcinkach 15-20-30 minutowych nie ma sie chyba specjalnie powodow do narzekania.
4. Na pewno zgodze sie ze jechac z Gdyni czy Gdanska pociagiem miejskim jest niewygodnie, ale to jest pociag miejski ma byc wygodny i szybki na krotkich odcinkach.
M
Michał Szymajda

Nie przypominam sobie, abym ja, lub któryś z kolegów lub koleżanek z GP pisał taki tekst, ale mogę się mylić. Co do reakcji SKM na problem - to zwyczajne pójście na łatwiznę i nie należy szukać winy w ludziach, tylko w podejściu firmy do pasażera. Jeśli o mnie chodzi, to jestem za wprowadzenie "ciepłego guzika" wszędzie tam gdzie się da, ponieważ jest to korzyść dla wszystkich: pasażerów, mechaników itd. (zupełnie prywatnie: Kujawsko- Pomorska Kolej z tego co wiem nie stosuje guzików - przejechałem przez ostatnie 4 miesiące kilka razy trasę Bydgoszcz - Toruń, Bydgoszcz - Piła i Bydgoszcz - Chełmża i nie zauważyłem, aby kolejarze to włączali).

pozdrawiam.

...
W dniu 08.01.2009 o 21:12, Podrózujący napisał:

W zwiazku z tym smieszne sa komentarze ze jechalem z Gdańska z walizkami i bylo niewygodnie. Sorry ale to nie ten typ pociagu. Pociagi na przejazdy turystyczne czyli takie do Gdańska oferuje Intercity tam sa półki na bagaże, siedzenia na kilkugodzinne wyprawy, kawa i ciastko



Rozumiem że tylko na przejazdy turystyczne należą się ludziom zwykłe półki na bagaż, jadąc do pracy czy na uczelnię już nie? Jadąc gdziekolwiek samochodem zapewne nie używa Pan bagażnika i ogólnie trzyma wszystko na kolanach? A może nigdy nie miał Pan przy sobie żadnego bagażu podręcznego? Po to są półki, aby z nich korzystać, jak ich nie ma to jest to problem dla podróżujących. W weekendy na trasie Słupsk-Trójmiasto-Słupsk jeździ masa studentów. Każdy ma jakiś większy bagaż i jest to problem, którego by nie było gdyby były półki. Skoro przewoźnik posiada trasę 120km powinien zapewnić warunki do podróży, mam prawo na położenie bagażu (nawet zwykłego plecaczka) w odpowiednim do tego miejscu. A co mam zrobić jeśli takiego miejsca nie ma?
P
Podrózujacy
W dniu 08.01.2009 o 21:13, Michał Szymajda napisał:

Witam!Dziękuje za szerokie zainteresowanie tekstem. Postaram się temat pociągnąć trochę dalej.W kwestii wypowiedzi a propos naszej reakcji na protesty podróżujących SKM (w sprawie guzików): SKM unieruchomiło je ze względu na problemu z działaniem w Trójmieście, a nie jakąś reakcję GP. Oczywiście jest to dziwne tłumaczenie kolejowej spółki. Z drugiej takich składów jest 4 sztuki, więc nie jest to siłą rzeczy najważniejszy problem.pozdrawiam



Odpowiem w ten sposob ze po artykulach w prasie SKM wprowadziła otwieranie drzwi przez konduktora. Zbieglo sie to idealnie w czasie takze odnioslem wrażenie ze to był głowny powod.
W Pile czy Bydgoszczy do pociagu wejdziesz tylko na guzik, takze nie wydaje mi sie zeby problem lezal po stronie przewoznika.

A pamiętam to bardzo dobrze bo jezdzilem nowym, wygodnym, cieplym skladem (przy zamknietych drzwiach) i marzlem bo uznano skarge jakiegos idoty,
P
Podrózujacy
W dniu 08.01.2009 o 20:59, Gość napisał:

Jasne całujmy kolejarzy w podeszwy że kabrioletami nie jeździmy.



Nie chodzi o calowanie tylko o rozsadek i zastanowienie sie czego tak naprawde oczekuje sie od przewoznika.

Biorac pod uwage artykuly GP z ostatniego roku na temat SKMki to przechodzimy ze skrajnosci w skrajnosc.

Jada "banany" jest zle, jedzie 20 sklad jest zle, jedzie sklad po remoncie jest zle, jedzie sklad bez polek i z plastikami jest zle.

Sorry, ale czytajac GP mozna odniesc wrazenie ze SKM nie ma zadnego porzadnego, cieplego wygodnego skladu, a ma i to nawet bardzo fajne tylko z powodu GP i ludzkiej glupoty nie mozna z nich normalnie korzystac.
M
Michał Szymajda

Witam!
Dziękuje za szerokie zainteresowanie tekstem. Postaram się temat pociągnąć trochę dalej.
W kwestii wypowiedzi a propos naszej reakcji na protesty podróżujących SKM (w sprawie guzików): SKM unieruchomiło je ze względu na problemu z działaniem w Trójmieście, a nie jakąś reakcję GP. Oczywiście jest to dziwne tłumaczenie kolejowej spółki. Z drugiej takich składów jest 4 sztuki, więc nie jest to siłą rzeczy najważniejszy problem.
pozdrawiam

P
Podrózujący

Wedlug mnie SKMka z zalozenia jest pociagiem na krotkie trasy takie do kilkunastu kilometrow t.j. dojazdy do pracy do szkoly itp itd. Jest to kolej miejska, ma przemieszczac duze ilosci ludzi w szybkim czasie na krotkich odcinkach.

W zwiazku z tym smieszne sa komentarze ze jechalem z Gdańska z walizkami i bylo niewygodnie. Sorry ale to nie ten typ pociagu. Pociagi na przejazdy turystyczne czyli takie do Gdańska oferuje Intercity tam sa półki na bagaże, siedzenia na kilkugodzinne wyprawy, kawa i ciastko

Jezeli chodzi o ogrzewanie to jest jak jest i żadne biadolenie nic tu nie da. Pociagi sa jakie sa, nawet jak puszcza nowy sklad to i tak jest i bedzie w nim zimno przy tych temperaturach.

Przeciez niektorzy ludzie nie potrafia wcisnac guzika (sic!) a nie kto inny tylko GŁOS POMORZA pasażerom zalatwil otwieranie drzwi przez konduktora!
Prosze wszystkich pasażerów żeby o tym pamiętali.

Kolejna juz zime jezdze tym zlomem zarowno nowym jak i starym i niezaleznie jaki sklad podstawia zawsze trzeba byc cieplo ubranym.

Choc musze przyznac że jako jedyne sprawdzaly sie "banany" przez pierwsze dni kiedy drzwi trzeba bylo sobie samemu otworzyc wciskajac guzik.

A jeżeli chodzi o siedzenia i temperature - kazdego dnia mozna powiedziec jest inny sklad i inne siedzenia o innej godzinie, wiec nie generalizujmy.

Ńp. dzisiaj zarówno rano jak i popoludniu nie bylo plastikow, a sklad byl ogrzewany!

Jak GP chce sie czepiac niech wysle dziennikarza i niech sprawdza przez conajmniej tydzien wszystkie kursy SKM z / do Słupska i wtedy opisze czy rzeczywiscie jest zimno i plastikowe siedzenia non stop.

Profesjonalizm dziennikarski i dbalosc o fakty wymagałaby tego przed napisaniem czegokolwiek.

Ludzkie opinie sa bardzo sugestywne. Moja zreszta tez. A prawda jest mniej wiecej po srodku.

G
Gość

Jasne całujmy kolejarzy w podeszwy że kabrioletami nie jeździmy.

P
Podróżujacy

Widać wytłumaczenie zawsze się znajdzie.Co do stanu samych SKM-ek - szkoda gadać. Latem nieznośnie gorąco i lepiąco, zimą lodowato i równie nieprzyjemnie.



Nie bylo do konca tak jak piszesz - takie male przypomnienie:
1. Na trase do Slupska wchodza nowe sklady z guzikami, jest milo czysto wygodnie, nie pamietam ktora pora roku, ale bylo rano na dworze mrozno.
2. 2-3 dni kursowania ludzie lataja ze skargami do GP bo im konduktor drzwi nie otworzył, a to ze guziki na zlosc ludziom zainstalowali itp itd...
2. GP oczywiscie robi afere no to SKM otwiera wszystkie drzwi z automatu tak jak teraz, mimo ze przed kazdymi drzwiami byl guzik ktorego slepy by nie zauwazyl.
3. 2-3 dni kursowania ludzie zaczeli plakac ze marzna! GP oczywiscie znowu robi afere.
4. Koncowy efekt SKM wycofało nowiusienkie sklady z guzikami z trasy do Slupska = "koniec artykułów w GP" i czepiania sie rzecznika SKM przynajmniej z powodu nowych skladów.

Takze dzisiaj proponuje podziekowac GP ze zamiast od poczatku tepic ludzka glupote (99% ludzi pierwszego dnia skumalo do czego sluzy guzik przy drzwiach), brak zrozumienia i czytania, przyssal sie bez sensu do przewoznika.

Panowie dziennikarze zamiast cos napiszecie pomyslcie najpierw, a przede wszystkim zrobcie przez kilka dni w tygodniu po kilka kursow do Gdyni to bedziecie wiedziec naprawde jak to jest na tej trasie z tym przewoznikiem.
...

Oprócz faktu, że nie ma drzwi między przedziałowych to często w skm-kach kursujących na tej dłuższej trasie nie ma półek na bagaże. Przecież to nienormalne! Jak można podróżować z bagażami, gdy nie można ich wrzucić na półkę aby nikomu nie przeszkadzały. Często muszę kłaść bagaże na podłodze... nie daj Boże na siedzeniu, bo zaraz zostanie się zaatakowanym przez kogoś kto nie rozumie faktu, że można poprosić aby torbę dopiero zdjąć w chwili gdy ta osoba chce usiąść i rzeczywiście wkoło nie ma innych miejsc. Bagaże trzeba więc niejednokrotnie trzymać pod sobą, uważać żeby nikt ich nie okopał itd. Siedzenia plastikowe to kolejna porażka.
Zarząd SKM ma chyba jakieś niekompetentne osoby w składzie logistycznym. Trzeba być chorym aby wypuszczać w trasę 120km, pociąg bez drzwi miedzy przedziałami, bez półek na bagaż, zdezelowany, nie wspominając nieergonomicznych plastikowych pseudosiedzeń...

S
SIMI

Jak to w naszym kraju bywa; monopolista ma wszystkich klientów głęboko w du.....ie. Wychodzi z założenia,że nikt na pieszo nie pójdzie a samemu jadąc samochodem jest drożej niż jadąc ich zdezelowanym taborem. OSZCZĘDNOŚCI i jeszcze raz OSZCZĘDNOŚCI MONOPOLISTÓW!!!. Dopóki nie będzie konkurencji to tak będzie zawsze.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3