reklama

Przetarg na miejskie autobusy w Bytowie nie do końca jest przejrzysty? Radny ma wątpliwości

Sylwia LisZaktualizowano 
Plan przebiegu komunikacji miejskiej w Bytowie.
Plan przebiegu komunikacji miejskiej w Bytowie. Archiwum
Miały być małe, krótkie i do 50 miejsc. Tak określono w koncepcji funkcjonowania komunikacji miejskiej w Bytowie. W ogłoszonym przetargu na dostawę autobusów mowa jednak o znacznie dłuższych, z 70 miejscami. Leszek Szymczak, radny miejski, sugeruje, że okoliczności postępowania nie do końca są jasne, bo jego zdaniem urząd na temat pojazdów rozmawiał tylko z jedną firmą, która jako jedyna złożyła ofertę. Przetarg jednak unieważniono.

Rady Leszek Szymczak, ma sporo uwag do planowanej komunikacji miejskiej w Bytowie. Kilka decyzji podjętych przez urząd budzi jego kontrowersje. - 1 marca 2019 zastępca burmistrza Bytowa Andrzej Krawczyński spotkał się z przedstawicielem spółki ABPBUS&Coach ze Słupska w sprawie oferty na autobusy do komunikacji miejskiej - wyjaśnia radny. - W sierpniu urząd miejski ogłosił przetarg na dostawę trzech autobusów. Wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyła ją spółka ze Słupska, z którą wcześniej rozmawiał wiceburmistrz. To tylko początek kontrowersji wokół zakupu autobusów. 1 maja tego roku burmistrz Ryszard Sylka utworzył specjalne stanowisko do Andrzeja Kraweczyńskiego, (w związku z powołaniem Mateusza Oszmańca na swojego nowego zastępcę). Powierzył mu: prowadzenie wszystkich spraw związanych z projektowaniem, pozyskaniem nieruchomości, finansowaniem, budową i rozliczeniem dotyczącym realizacji inwestycji przez gminę Bytów: budowa węzła transportu zbiorowego w Bytowie, budowa Bytowskiego Centrum Kultury, wykonanie monitoringu na stadionie miejskim oraz budowa boiska lekkoatletycznego. Jednym słowem powierzył mu wszystkie najważniejsze miejskie inwestycje i ich finansowanie, w tym zakup autobusów.

W specjalnie sporządzonym przez urząd miejski obszernym dokumencie pn. „Koncepcja uruchomienia komunikacji miejskiej w Bytowie”, który został zaprezentowany Radzie Miejskiej Bytowa, autorzy opracowania podają dokładnie wymogi, jakie powinien spełniać tabor obsługujący przyszłą komunikację miejską: „Pojemność pasażerską pojazdów rekomendowanych do eksploatacji w bytowskiej komunikacji miejskiej określa się na 50-60 miejsc”. „Parametry ulic miasta w centrum i sąsiedztwie najintensywniejszej zabudowy wielorodzinnej, utrudniające ruch pojazdów o dużych gabarytach, wykluczają eksploatację w bytowskiej komunikacji miejskiej standardowej wielkości autobusów i stanowią bardzo poważne ograniczenie w eksploatacji midibusów o największej pojemności pasażerskiej, tj. o długości 10-10,5 m i szerokości 2,55 m. Ze względu na ograniczenia w infrastrukturze drogowej największym - zdaniem autorów koncepcji - pojazdem możliwym do wykorzystania w bytowskiej komunikacji miejskiej, jest midibus średniej pojemności pasażerskiej o długości około 9 m i mniejszej od standardowej szerokości 2,4 m.

- Tymczasem Urząd Miejski w Bytowie zamówił autobusy o długości 10,5 do 11 metrów - mówi Szymczak. - Szerokości 2,50 do 2,55 m i liczbie miejsc ogółem dla pasażerów - 70. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) została sporządzona niezgodnie z wytycznymi ujętymi w „Koncepcji funkcjonowania komunikacji miejskiej w Bytowie”. Czy warunki przetargu na dostawę trzech autobusów ujęte SIWZ mogły spowodować, że wypłynęła tylko jedna oferta i to od spółki, z którą wcześniej w marcu rozmawiał zastępca burmistrza Andrzej Kraweczyński? Czy burmistrz Ryszard Sylka o tym nic nie wiedział? - pyta radny.

Tak więc kto i dlaczego zamiast zalecanych krótszych i mniejszych autobusów wpisał, że mają być długie i zabierające aż 70 pasażerów?

- Dziewięciometrowy autobus to była tylko koncepcja, minimalna długość, jaką powinien mieć - mówi Andrzej Kraweczyński. - My uznaliśmy natomiast, że w związku z tym, że będziemy mieli dowozy w strefie przemysłowej, to jest nie tylko Drutex, ale także zakłady przyległe do ulicy Lęborskiej to autobusy o 70 miejscach nie będą za duże. Chcemy zabezpieczyć dowóz i przywóz.

Przetarg został jednak unieważniony ze względu na brak wystarczających środków zabezpieczonych w budżecie. Oferta, która wpłynęła, była po prostu za droga.

Ryszard Sylka, burmistrz, dodaje: - Odniosę się do innych kwestii poruszanych przez radnego, a mianowicie zarzutu, że rozmawiamy tylko z firmą, która jako jedyna złożyła ofertę w przetargu. Po pierwsze, Andrzej Krawczyński rozmawiał z co najmniej pięcioma firmami po to, aby rozpoznać, jakie są na rynku oferty, po drugie, nigdy nie ukrywaliśmy tych faktów. Oferta, która została złożona, przekracza środki zabezpieczone w budżecie i postanowiłem, że unieważniamy przetarg.

Charytatywny Kalendarz Herosi 2020

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marian

Sprawdzić wszystkie przetargi infrastrukturalne w Bytowie ponieważ dziwnym trafem wszystkie wygrywa twór o nazwie Konsorcjum z 40 latkami, którzy bardzo się dobrze znają z 40 latka z wydzialu z UM, ponieważ chodzili do tej samej klasy średniej w Bytowie.

G
Gość

No i tak minie kolejna kadencja na obietnicach komunikacji miejskiej.Tak było z remontem ul.Pochylej, chyba 2 kadencje obiecane może w koncu się uda

G
Gość

A Mądrzechowo? Przecież sołectwa bezpośrednio graniczace z miastem powinny być włączone w komunikację!

G
Gość

Brawo pani Sylwio!!! Dzięki pani mamy dwóch wiceburmistrzów: Pan Andrzej Krawczyński oraz Pan Andrzej Kraweczyński👍 👏 Może czas najwyższy aby trochę się ogarnąć???

T
Tomek

Nie wyobrażam sobie autobusu 11x2,5 metra w okolicy chociażby nowego cmentarza czy ul. Sienkiewicza, to nie ma prawa się udać.

Midibusy są jedynym sensownym rozwiązaniem, co zresztą ujęto w Koncepcji. Tylko moim zdaniem powinno się rozważyć linie obsługujące okolice Bytowa - Udorpie, Świątkowo, Pomysk Wlk itp., choćby kilka kursów w ciągu dnia.

G
Gość

MPK Bytów musi jeździć na osiedle leśna tam jest sporo bloków a nie ma nawet sklepu

G
Gość

Ciekawe gdzie jest zatrudniony Pan Radny czy ma działalność czy żyje z diety radnego?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3