Do tej pory warszawskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Wodnych i Melioracyjnych wykonało ponad 40 procent prac z zakresu dokumentacji przygotowawczej, dotyczącej przebudowy wejścia do portu w Ustce.
- Z umowy o wartości około 918 tysięcy złotych zapłaciliśmy już 397 tysięcy złotych - mówi Anna Gliniecka-Woś, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Słupsku. - Między innymi są już gotowe dokumenty dotyczące pomiarów głębokości, badań ferromagnetycznych z raportem czy analiz zmiany linii brzegowej i topografii dna morskiego. Obecnie trwają prace nad analizą nawigacyjną, analizą falowania. Firma ma też przygotować program funkcjonalno-użytkowy, operat wodnoprawny wraz z uzyskaniem decyzji od Wód Polskich oraz przygotować raport środowiskowy wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej. To wszystko stanie się załącznikami przetargowymi podczas ogłaszania głównego przetargu na przebudowę wejścia do portu w systemie zaprojektuj i wybuduj. Oprócz tego Stowarzyszenie przygotuje opis przedmiotu zamówienia do przetargu na nadzór inwestorski. Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem, więc główny przetarg powinien zostać ogłoszony w drugim kwartale tego roku. Zamówieniem tym interesują się również firmy zagraniczne. Miejmy nadzieję, że nie będzie odwołań od rozstrzygnięcia przetargu, a tym samym opóźnień w realizacji inwestycji.
Przypomnijmy, że inwestorem jest Urząd Morski w Słupsku, któremu Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyznała ze środków unijnych prawie 190 mln zł.
- Środki te musimy rozliczyć do końca marca 2023 roku, co oznacza, że do tego czasu pierwszy etap inwestycji będzie za nami - mówi Anna Gliniecka-Woś.
Na razie jednak nie wiadomo, oprócz resortowych obietnic, skąd i ile pieniędzy zostanie przyznanych na drugi etap inwestycji - przebudowę wschodniego falochronu.
Na pierwszy ogień pójdzie więc strona zachodnia. Modernizacja portu zakłada budowę nowego falochronu zachodniego o długości 800 metrów. Obiekt zostanie wybudowany ponad 250 metrów na zachód od obecnego falochronu zachodniego.
Nowy falochron powstanie także po wschodniej stronie portu, w miejscu dotychczasowej budowli. To właśnie drugi etap inwestycji. Poza powiększeniem awanportu zmieni się lokalizacja wejścia do portu w Ustce, które będzie wysunięte w kierunku wschodnim.
Powstanie ponadto nabrzeże przeładunkowe o długości 230 metrów, ostroga o długości 85 metrów tłumiąca falowanie oraz nabrzeże cumownicze o długości 250 metrów łączące nowy falochron ze starym. Po rozbudowie portu będą mogły do niego zawijać jednostki o długości nawet 200 metrów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?