Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przewoźnicy optymistycznie patrzą w przyszłość, ale będą musieli stanąć przed dużymi wyzwaniami

Daniil Klyuchnikov
Daniil Klyuchnikov, dyrektor regionalny na Europę Wschodnią i Rosję w Grupie Transporeon.
Daniil Klyuchnikov, dyrektor regionalny na Europę Wschodnią i Rosję w Grupie Transporeon. Transporeon
Na europejskim rynku transportu drogowego umacnia się pozycja przewoźników. Ponad 80 proc. firm przewozowych przewiduje, że do końca 2018 roku odnotuje wzrost obrotów. Zwiększające się zapotrzebowanie na transport, związane z rosnącą produkcją oraz niedobory kierowców, stanowią dla nich jednak coraz większe wyzwanie. 67 proc. przewoźników uważa, że najefektywniejszym sposobem na dalszy rozwój biznesu jest cyfryzacja procesów logistycznych.

Według badania Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018, 37 proc. firm spedycyjnych szacuje, że zamknie rok 2018 z ponad 5 proc. wzrostem dochodów, a 43 proc ze wzrostem w granicach 1-5 proc Wiąże się to ze stale zwiększającym się zapotrzebowaniem na transport w Unii Europejskiej, a także poziomem cen za usługi przewozowe. Barierą w rozwoju biznesu są jednak pogłębiające się niedobory kierowców, a także malejąca liczba dostępnych ciężarówek. Aby sprostać tym wyzwaniom, ponad połowa firm przewozowych planuje rozbudowanie swojej floty o dodatkowe samochody lub skorzystanie z pomocy podwykonawców. Aż 71 proc. przewoźników poszukuje kierowców do pracy.

Digitalizacja procesów logistycznych odpowiedzią na współczesne wyzwania rynku

Z jednej strony silna pozycja firm przewozowych, a z drugiej ich problemy wynikające z braku ciężarówek i rąk do pracy przekładają się na znaczące zwiększanie się kosztów transportu – tendencja wzrostowa utrzymuje się od początku 2018 roku i jest dodatkowo napędzana przez rosnące ceny oleju napędowego. To wyjątkowo niekorzystna sytuacja dla całego rynku. Na szczęście coraz więcej firm rozumie, jak ogromnym wsparciem jest cyfryzacja procesów logistycznych. Ponad 2/3 przewoźników widzi szansę na rozwój biznesu dzięki odchodzeniu od pracy manualnej na rzecz inteligentnych systemów IT. Pozwalają one bowiem na ograniczenie zbędnych przerw w pracy kierowców, a także na optymalne wykorzystanie pojazdów poprzez redukcję pustych przewozów oraz optymalizację przestrzeni załadunkowej. 25 proc. badanych przyznało, że odczuwa presję ze strony konkurentów używających technologii cyfrowych.

75/25 – wzorowy model współpracy

W naszym badaniu zapytaliśmy także przewoźników, w jaki sposób pozyskują zlecenia z rynku. Okazuję się, że preferują oni mix kontraktów długoterminowych ze zleceniami pozyskiwanymi ad hoc, np. z rynku spotowego. Najbardziej popularny jest model, w którym 75 proc. przewozów realizowanych jest na podstawie kontraktów, a 25 proc. to zlecenia ad hoc – wskazała tak ponad połowa respondentów. W prawie ¼ firm spedycyjnych stosunek ten wynosi 50/50. Takie podejście jest korzystne zarówno dla przewoźników, jak i załadowców. Przyjmując dodatkowe zlecenia, przewoźnik może zoptymalizować zużycie floty i zredukować tzw. puste kilometry. Załadowcom natomiast rynek spotowy pozwala na znalezienie firmy przewozowej nawet w ostatniej chwili oraz na uzyskanie niższej stawki za wybrany transport.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przewoźnicy optymistycznie patrzą w przyszłość, ale będą musieli stanąć przed dużymi wyzwaniami - Strefa Biznesu

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza