Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PŻM Kolejny statek dla szczecińskiego armatora

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34
W chińskiej stoczni Mingde w Nantong szczeciński armator odebrał najowszą jednostkę. Masowiec nosi nazwę "Wicko".

 - "Wicko" to masowiec o nośności 30 tysięcy ton informuje Krzysztof Gogol z PŻM. - Należy do tak zwanych jeziorowców, a więc statków specjalnie przystosowanych wymiarami do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich.

Największy jeziorowiec

Jednostka ma 190 m długości i 23,6 m szerokości i jest największym statkiem oceanicznym, który mieści się w wąskich kanałach i śluzach, prowadzących na Wielkie Jeziora. Dodajmy, że "Wicko" to już czwarty jeziorowiec odebrany przez PŻM ze stoczni Mingde w tym roku.

Przeczytaj także: Szczecin. PŻM boi się komercjalizacji

 - Cała seria zakontraktowanych tam statków liczy osiem jednostek, a pozostała czwórka będzie odebrana w przyszłym roku - przypomina Gogol.

Szczeciński armator sukcesywnie odnawia flotę. W całym 2010 roku, w ramach wieloletniego programu inwestycyjnego, Polska Żegluga Morska odebrała już 8 statków o łącznej nośności 400 tys. ton.

Stare jednostki sprzedali 

- Cztery najstarsze jednostki, mające ponad 25 lat, sprzedała natomiast cztery jednostki z grupy o łącznej nośności 100 tys. ton sprzedaliśmy - dodaje nasz rozmówca. - Potencjał przewozowy naszej firmy wzrósł zatem w tym roku o 300 tys. ton, do dwóch i pół miliona ton nośności całkowitej.

Przyjęli 300 pracowników

Tegoroczny wzrost floty PŻM o cztery jednostki umożliwił także przyjęcie do pracy w załogach pływających 300 nowych pracowników.

Program odnowy tonażu realizowany jest w PŻM od 2005 roku. Zakłada on wejście do eksploatacji w latach 2005-2015 roku 38 statków. Do tej pory do floty armatora weszło już 17 z nich. Kolejne będą odbierane w najbliższych latach.

 

GRUPA PŻM Pomimo kryzysowej sytuacji na rynku żeglugowym Grupa PŻM osiągnęła w ubiegłym roku zysk netto w wysokości 104,9 mln zł.
W rankingu 500 największych polskich przedsiębiorstw tygodnika "Polityka", Grupa PŻM jest firmą, która osiągnęła w 2009 największy zysk netto wśród wszystkich krajowych przedsiębiorstw branży transportowej i logistycznej.
W 2009 roku statki Polskiej Żeglugi Morskiej, przewiozły 21,2 mln ton ładunków. Pomimo bessy w światowych przewozach przedsiębiorstwu udało się utrzymać podobną ilość transportowanych ładunków, jaką przewieziono rok wcześniej (21,6 mln ton).
Jako jedna z niewielu dużych firm województwa zachodniopomorskiego aktywnie tworzy miejsca pracy. Średni wiek floty PŻM obniżył się o 2 lata, z 16 do 14 lat, przy średniej światowej wieku statków około 19 lat.
Aktualnie Polska Żegluga Morska posiada w swojej flocie 74 statki. Głównie do przewozu ładunków masowych ale również chemikaliowce i promy zarządzane przez spółkę promową Unity Line (należy do Grupy PŻM).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza