Radni w Słupsku nie zgodzili się na podwyżkę za wywóz śmieci (aktualizacja)

Bogumiła Rzeczkowska
Radni w Słupsku nie zgodzili się na podwyżkę za wywóz śmieci
Radni w Słupsku nie zgodzili się na podwyżkę za wywóz śmieci Kamil Nagórek
Słupscy radni głosami PiS i PO nie podwyższyli podatku śmieciowego. Po południu ratusz wydał oświadczenie, które przedstawił Dawid Zielkowski.

Oświadczenie ratusza

"Szanowni Państwo,
na dzisiejszej nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej Radni nie przychylili się do propozycji korekty stawek opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie Miasta Słupska. W związku z czym nadal obowiązują stawki 9 i 12 zł, ważne również są deklaracje, które w Urzędzie Miejskim złożyli słupszczanie.
Aby nie dopuścić do chaosu, który grozi miastu w sytuacji unieważnienia przetargu na wywóz odpadów, dla dobra mieszkańców, oceniając wszystkie ryzyka dla budżetu miasta prezydent podjął decyzję o rozstrzygnięciu postępowania przetargowego. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm PGK i Remondis. Cena zaproponowana przez konsorcjum przekracza jednak kwotę, którą zabezpieczały stawki zaproponowane i uchwalone w styczniu przez Radnych. W związku z czym po rozstrzygnięciu przetargu różnica pomiędzy ceną najkorzystniejszej oferty a przewidywaną kwotą realizacji zamówienia zostanie pokryta ze środków Miasta Słupska.
Znaleźliśmy się w trudnej sytuacji, ale przede wszystkim musimy przyjąć rozwiązanie gwarantujące słupszczanom, że po 1 lipca odpady komunalne sprzed ich domów zostaną odebrane, a co więcej przez najbliższe 18 miesięcy będzie się to działo regularnie i bezproblemowo. Wiąże się to z koniecznością dopłaty z budżetu miasta kwoty ok. 2,5 mln zł.
Jednocześnie musimy pamiętać, że system odbioru i zagospodarowania odpadów powinien sam się bilansować. W związku z tym wszyscy musimy liczyć się ze ściślejszą weryfikacją deklaracji i zawartych w niej informacji."

Projekt uchwały z nowymi stawkami za wywóz śmieci komunalnych zakładał podwyższenie podatku z 9 na 10,20 zł za segregowane śmieci i z 12 na 13,70 zł za zmieszane. Zaplanowana przez ratusz podwyżka była wynikiem tego, że najniższa oferta przetargowa, którą złożyła spółka miejska PGK w konsorcjum z warszawskim Remondisem, była o prawie trzy miliony złotych wyższa niż miasto może wydać.

Radni podkreślali, że ratusz długo zwlekał z przetargiem, a on i tak był ustawiony. Bo skorzystają wszyscy - miejska spółka, potentat Remondis, który nie zabierze jej rynku i mali słupscy podwykonawcy. Tylko dlaczego wszyscy mają zarobić kosztem mieszkańców?

Wiceprezydent Andrzej Kaczmarczyk i szefowa wydziału środowiska Anna Grabuszyńska naciskali na podwyżkę. Projektu uchwały bronił także szef PGK Mariusz Chmiel.

Argumenty ratusza przekonały jedynie lewicowych radnych. Z kolei Nowy Słupsk chciał, by w starej uchwale podwyższyć stawkę za segregowanie na 10 zł, a pozostawić 12 zł za brak segregacji.

W efekcie podwyżki chciało pięciu radnych, przeciwnych było 13, a troje się wstrzymało od głosu.

Śmieci będą tańsze, ale urzędnicy nie wiedzą, kto od 1 lipca będzie je zabierał z posesji. Ratusz nie ma pieniędzy, by dopłacić. PGK nie może obniżyć ceny.

- Przetarg formalnie nie został rozstrzygnięty, a według prawa zamówień publicznych po otwarciu kopert oferent nie ma prawa zmienić oferty - mówi Dawid Zielkowski, rzecznik prezydenta miasta. - Analizujemy wszystkie możliwe sytuacje.

Wideo

Komentarze 49

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek
W dniu 19.06.2013 o 15:02, Gość napisał:

"Wiceprezydent Andrzej Kaczmarczyk i szefowa wydziału środowiska Anna Grabuszyńska naciskali na podwyżkę. Projektu uchwały bronił także szef PGK Mariusz Chmiel." Oto trójka sprawiedliwych którzy chcą jak najlepiej dla społeczeństwa słupskiego.

 

A i Grabcia kupi sobie drugą Alfe Romeo jak za Wodociągi.........

G
Gość

Kochani....Jesteśmy w Unii, a więc obowiazuje prawo unijne....Ustwa śmieciowa, ale też i prawo startu w przetargach podmiotów unijnych.

r
retman

Kochani radni SLD. Tak na marginesie: zdrówko dopisuje, wiaterki prawidłowe.? Do zobaczenia przy urnie wyborczej. Pa.

G
Gość
W dniu 20.06.2013 o 08:05, obserwator napisał:

Pod rozwagę:1. Miasto jest ustawowo zobowiązane do zachowania w czystości miasta. /ustawa o samorządzie gminnym/,2. spółka prawa handlowego działa w warunkach wolnego rynku w celu osiągnięcia zysku,3. podatek śmieciowy został wprowadzony przez Sejm RP (a więc większością PO, do której zalicza się większość Rady miejskiej Słupsk), więc do nich trzeba mieć pretensje o stawki, które zostały zaproponowane przez spółki startujace w przetarku a nie do tych spółek, które złożyły ofertę kalkujlujac koszty,4. Koszty społeczne to koszty pracy pseudo polityków rożnych szczebli, którzy tylko patrza na swoje zyski, - tutaj powinno się ciąć koszty - i tak na co im diety jeżlei chcą działać dla społeczeństwa, niech z nich zrezygnują jak i z darmowych przejazdów oraz napojów na Sesji to kasa będzie,5. Słuchając tych głosów oburzenia radnego z PiS, ktory wracał na sesji do wydatkow wcześniejszego prezesa, który został odwołany miałem wrażenie, że Ten człowiek żyje przeszłością a nie przyszłością - nowy kombatant nam rośnie chyba trzeba bedzie postawić pomnik,6. Likwidując rodzimą inicjatywę (spółki miejskie, lokalne zakłady pracy) radni tworzą rynek dla firm zagranicznych z obcym kapitałem, którzy podatek dochodowy będą odprowadzali do innych miejsc (stałego zarejestrowania spółki, właściciela - czyli gdzie do Warszawy) co się będzie działo:  - przybywać bedzie bezrobotnych, - dochody miasta będą spadać, - radni diety będą sobie podnosić, - będą likwidować kolejne miejsca pracy - szkoły,a w imię czego:- pełnego na ustach patosu,- a jak kamery nie bedą widziały interesu ekonomicznego nie dla społeczeństwa ale dla siebie i swoich bliskich, Kiedy w końcu ludzie pracujacy to zobaczą i odwołaja radnych tych, ktorzy nie chca rozwoju Słupskua gazeta przestanie siać propagandę Czy w myśl zasady kłamstwo powtórzone 1000 razy stanie się prawdą jest moottemprzewodnim GP24 i radnych miejskich. A jak chcecie likwidować lokalne miejsca pracy to zlikwidujcie też Radę Miasta bo generuje tylko koszty

Niby mądrze gadasz ale nie do końca.

PGK powinna działać na zasadach takich jak Wodociagi, Sydkraft. Tylko oni i tyle - innych nie ma.

Miasto ma sobie zabezpieczyć czystość i robić to samodzielnie,  a nie durnymi przetargami niby opartymi na grze rynkowej, a tak naprawdę opartymi na zmowie cenowej.

Skoro prezydent namaścił Chmiela na prezesa PGK to chyba ma coś do gadania czy może on tylko brzęczy w tej siatce zależności kolesiowskiej?.

Śmieci stały się tematem politycznym. Buhahaha.

j
johnnveseds
W dniu 20.06.2013 o 11:20, Gość napisał:

PO to jest spolka z niemieckim konsorcjum, by do reszty wykonczyc mieszkancow i wydusic z nich ostatni grosz..a potem do krematorium..?

Radnym ?$

G
Gość
W dniu 20.06.2013 o 08:54, baca napisał:

PO kiego grzyba nam konsorcjum z niemiecką firmą. Jaką rolę ona odgrywa w naszym mieście? Komu to służy?

PO to jest spolka z niemieckim konsorcjum, by do reszty wykonczyc mieszkancow i wydusic z nich ostatni grosz..a potem do krematorium..?

G
Gość
W dniu 20.06.2013 o 10:45, Olga napisał:

Wystarczy dokładnie sprawdzic deklaracje wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych bo zdecydowana większosć z nich zadeklarowała segregowanie śmieci i nizszy podatek. Kasa sie znajdzie i nie trzeba żadnych dopłat wnosić.

 CZYLI proponujesz zatrudnic  dodatkowych wyłuczonych urzednikow  do stania przy koszu

na smieci i sprawdzania kto,co i jak i ile wywala oczywiscie stanowisko pracy nalezy wyposazyc w biurko,laptopa,fotel,kamere,wage,srodki ochrony drog oddechowych,rekawice

zdroFka zycze psychicznego - polak i ze smiecia potrafi zrobic kemedyje

O
Olga
W dniu 20.06.2013 o 09:36, mieszkaniec napisał:

Za bałagan smieciowy odpowiada wydział ochrony środowiska z dyr. jak sobie nie radzą to prosta sprawa dowidzenia przecież nikt im nie obiecywał dożywotnich stołków!!!!!!!!!!!!!!!!! :o

Wystarczy dokładnie sprawdzic deklaracje wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych bo zdecydowana większosć z nich zadeklarowała segregowanie śmieci i nizszy podatek. Kasa sie znajdzie i nie trzeba żadnych dopłat wnosić.

G
Gość
W dniu 20.06.2013 o 09:14, słupszczanin napisał:

Jeśli Kobyliński nie znalazł innego rozwiązania ( a były,choćby następny przetarg a do tego czasu umowy okresowe na wywóz śmieci) tylko natychmiast !!! postanowił o dopłacie z kasy Miasta (kosztem innych wydatków,tylko czy Rada się zgodzi ?)- to uprawdopadabnia podejrzenie,że nie może się wycofać....CBA do pracy,po coś jesteście w naszym mieście!!!

kończ a nie gadasz półsłówkami

m
mieszkaniec

Za bałagan smieciowy odpowiada wydział ochrony środowiska z dyr. jak sobie nie radzą to prosta sprawa dowidzenia przecież nikt im nie obiecywał dożywotnich stołków!!!!!!!!!!!!!!!!! :o

s
słupszczanin

Jeśli Kobyliński nie znalazł innego rozwiązania ( a były,choćby następny przetarg a do tego czasu umowy okresowe na wywóz śmieci) tylko natychmiast !!! postanowił o dopłacie z kasy Miasta (kosztem innych wydatków,tylko czy Rada się zgodzi ?)- to uprawdopadabnia podejrzenie,że nie może się wycofać....
CBA do pracy,po coś jesteście w naszym mieście!!!

b
baca

PO kiego grzyba nam konsorcjum z niemiecką firmą. Jaką rolę ona odgrywa w naszym mieście? Komu to służy?

o
obserwator
W dniu 19.06.2013 o 21:10, komunalnik napisał:

Po jaka cholerę powołano spółkę miejską PGK skoro nie może wywozić naszych śmieci. Rozwiązać to dziadostwo, a obsługę zrobi firma zewnętrzna.Pogonić Chmiela gdzie pieprz rośnie. Jeśli musi zakładać konsorcjum z firmą warszawską do wywozu śmieci z miasta to znaczy, że jest wyjątkowym nieudacznikiem. Słusznie zrobili radni nie uchwalając wyższych stawek.Przyszedł czas rozliczenia trwoniących nasze pieniądze. .

Pod rozwagę:

1. Miasto jest ustawowo zobowiązane do zachowania w czystości miasta. /ustawa o samorządzie gminnym/,

2. spółka prawa handlowego działa w warunkach wolnego rynku w celu osiągnięcia zysku,

3. podatek śmieciowy został wprowadzony przez Sejm RP (a więc większością PO, do której zalicza się większość Rady miejskiej Słupsk), więc do nich trzeba mieć pretensje o stawki, które zostały zaproponowane przez spółki startujace w przetarku a nie do tych spółek, które złożyły ofertę kalkujlujac koszty,

4. Koszty społeczne to koszty pracy pseudo polityków rożnych szczebli, którzy tylko patrza na swoje zyski, - tutaj powinno się ciąć koszty - i tak na co im diety jeżlei chcą działać dla społeczeństwa, niech z nich zrezygnują jak i z darmowych przejazdów oraz napojów na Sesji to kasa będzie,

5. Słuchając tych głosów oburzenia radnego z PiS, ktory wracał na sesji do wydatkow wcześniejszego prezesa, który został odwołany miałem wrażenie, że Ten człowiek żyje przeszłością a nie przyszłością - nowy kombatant nam rośnie chyba trzeba bedzie postawić pomnik,

6. Likwidując rodzimą inicjatywę (spółki miejskie, lokalne zakłady pracy) radni tworzą rynek dla firm zagranicznych z obcym kapitałem, którzy podatek dochodowy będą odprowadzali do innych miejsc (stałego zarejestrowania spółki, właściciela - czyli gdzie do Warszawy) co się będzie działo: 

 - przybywać bedzie bezrobotnych,

 - dochody miasta będą spadać,

 - radni diety będą sobie podnosić,

 - będą likwidować kolejne miejsca pracy - szkoły,

a w imię czego:

- pełnego na ustach patosu,

- a jak kamery nie bedą widziały interesu ekonomicznego nie dla społeczeństwa ale dla siebie i swoich bliskich,

 

Kiedy w końcu ludzie pracujacy to zobaczą i odwołaja radnych tych, ktorzy nie chca rozwoju Słupsku

a gazeta przestanie siać propagandę

 

Czy w myśl zasady kłamstwo powtórzone 1000 razy stanie się prawdą jest moottemprzewodnim GP24 i radnych miejskich.

 

A jak chcecie likwidować lokalne miejsca pracy to zlikwidujcie też Radę Miasta bo generuje tylko koszty

s
swojak
W dniu 19.06.2013 o 22:17, Kopytko Krystyna napisał:

Mozna te koszty znacząco obniżyć. Wystarczy po primo -obciać chmielowi wynagrodzenie o połowę, po due - przyjrzeć się i skontrolować deklaracje z budynkow wielorodzinnych bo z tego co sie słyszy zadeklarowali optymistycznie niższą stawkę i oczywiście segregowanie śmieci. Ciekawe jak to zrobia w praktyce. Czysta fikcja i cwaniactwo że jakoś to ujdzie.... i tu sie znajdzie kaska, wystarczy z nawiązką.

A tak na marginesie, to co w UM w Słupsk robi Chmiel, z jednego stołka na drugi jak w  przysłowiu ręka rękę myje, a kruk krukowi oka nie wykole, tak jest z naszymi radnymi . Kto na to pozwala.

G
Gość

Beda sprawdzac deklaracje czy zgodne sa z iloscia mieszkancow..a mnie juz 3 misiace nie ma w miescie, potem przyjedzie do mnie rodzina/ kilka osob/, potem my cala rodzina wyjedziemy na 2 miesiace.. moze trzeba zglaszac kazda zmiane ilosci osob? ..no i pilnowac sasiadow, ile gosci przyjmuja i jak dlugo, ile i jakie smieci wyrzucaja i czy je segreguja..ale nam zadali pracy..

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3