Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raport budowniczych z przekopu Mierzei Wiślanej [ZDJĘCIA, WIDEO]

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
materiały prasowe NDI/BESIX
Urząd Morski w Gdyni informuje o przebiegu prac na Mierzei Wiślanej. Okazuje się, że zima nie przeszkodziła budowniczym. Prace przekroczyły półmetek.

- Już coraz bliżej do zamknięcia obwodu sztucznej wyspy. Lada dzień zaczną się tam roboty narzutowe. Potrzebny do tego kamień hydrotechniczny przypłynie z Elbląga. Nie mniej dzieje się na obu falochronach, gdzie wkrótce będzie można wrócić do pogrążania ścianek szczelnych – informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni w kwietniowym komunikacie na temat prac na budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

- Prace na przekopie Mierzei minęły już półmetek i idą zgodnie z harmonogramem. To przedsięwzięcie jest jednym z wielu dowodów, że w trudnym momencie epidemii inwestycje publiczne napędzają gospodarkę i przyczyniają się do dobrej kondycji polskiego rynku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Roboty budowlane w rejonie sztucznej wyspy zostały wznowione w połowie marca. Zima nie wyrządziła szkód. Po ustąpieniu zalodzenia nie stwierdzono żadnych uszkodzeń na wykonanej wcześniej konstrukcji.
- Początek wiosny to dla nas czas bicia rekordu. Okazało się, że w marcu, mimo że pracowaliśmy tylko dwa tygodnie (przy sztucznej wyspie), udało nam się zamontować 136 podwodnych ściągów – mówi Paweł Śpiewak, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix. - Poza tym, pogrążyliśmy 570 metrów bieżących ściany szczelnej grodzy, co też jest naszym nowym rekordem. Łączne zaangażowanie robót kafarowych wynosi około 66 procent. Zbliżamy się do pełnego zamknięcia obwodu sztucznej wyspy.

Jednocześnie prowadzone są roboty czerpalne i refulacyjne oraz ziemne wewnątrz grodzy. Na drugą połowę kwietnia zaplanowano rozpoczęcie prac narzutowych. Kamień hydrotechniczny będzie transportowany drogą wodną z Elbląga.
- Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną już na tym etapie aktywizuje Port Elbląg. Jego terminale wykorzystywane są do składowania i lada chwila do transportu materiałów niezbędnych do realizacji inwestycji. Całość kamienia hydrotechnicznego potrzebnego do obudowy sztucznej wyspy zostanie dostarczona drogą wodną barkami, właśnie z elbląskiego portu – informuje z kolei kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Trwają także prace na falochronach zachodnim i wschodnim.
- Korzystając ze sprzyjających warunków pogodowych, kontynuujemy roboty żelbetowe na obu falochronach. Realizujemy prace związane z układaniem kamienia hydrotechnicznego, a także warstwy ochronnej z użyciem prefabrykatów Xbloc plus – wylicza Anna Kosmaczewska-Lemańska, kierownik działu technicznego konsorcjum NDI/Besix. - Na falochronie wschodnim warstwa ochronna zostanie ułożona na odcinku 900 metrów, a na zachodnim prefabrykaty będą ułożone na odcinku 300 metrów.
W połowie kwietnia wykonawca planuje wrócić po przerwie zimowej do pogrążania ścianek szczelnych na obu falochronach w zakresie grodzy, a także głowy falochronu. Kontynuowane będą również prace związane z pogrążeniem pali rurowych.

- Pomimo że wyprzedzamy założony harmonogram, dla pełnego zabezpieczenia robót wykonawca wzmacnia swoje siły i obecnie sprowadza dodatkowy, specjalistyczny sprzęt do realizacji prac zarówno z lądu, jak i z wody – dodaje Andrzej Małkiewicz, zastępca pełnomocnika dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. realizacji inwestycji.

Prefabrykowane elementy betonowe typu Xbloc plus magazynowane są na placu składowym. Do wykonania całej inwestycji potrzeba ich około 10 tysięcy.

Według informacji Urzędu Morskiego w Gdyni intensywne roboty są prowadzone także w rejonie kanału żeglugowego. Zakończono już między innymi tworzenie elementów oczepów niezbędnych do wykonania tymczasowego portu. To dwie ściany o długości około 340 metrów bieżących każda. Poza tym wykonano mikropale i zakończono pogrążanie ścianek na kanale (z wyjątkiem obszaru drogi 501). Dodatkowo prowadzone są prace czerpalne na części północnej.

Tymczasem w śluzie zakończono wykopy, wykonano beton podkładowy, zabetonowano dwie ściany w kieszeni bramy południowej oraz wykonywano płytę denną śluzy - zabetonowano dwie sekcje z siedmiu.

Kolejny obszar prac to dwa mosty. Na południowym m. in. zamontowano przeciwwagi. Miejsca styków technologicznych zabezpieczono przed korozją. Przygotowano powierzchnię konstrukcji do wykonania nawierzchni jezdni i chodników. Trwa montaż elementów hydrauliki. Z kolei na moście północnym, dostarczono pierwsze elementy konstrukcji stalowej - przeciwwagi i łożysko królewskie. Trwają prace hydrauliczne, a wkrótce rozpocznie się scalania konstrukcji stalowej ustroju nośnego.

W budynku kapitanatu trwają prace związane z montażem instalacji wewnętrznych oraz wykończeniem pomieszczeń.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza