Od 2007 roku najpierw Pol-Miedź Trans, a później PMT Linie Kolejowe zarządzały linią kolejową na odcinku Bytów - Lipusz, która wykorzystywana jest obecnie tylko do przewozów towarowych. Teraz ta druga spółka złożyła wniosek o rozwiązanie umowy z końcem tego roku. Bytowski ratusz jest nieco zaskoczony decyzją, tym bardziej że spółka remontowała tory.
- Są firmy zainteresowane przewozami towarowymi. Szukamy już nowego operatora. Prowadzone są rozmowy - mówi Ryszard Sylka, burmistrz Bytowa.
Dodajmy, że jednocześnie na tę linię ogłoszony jest przetarg związany z opracowaniem dokumentacji projektowej. Oferty przyjmowane będą do 27 listopada.
Studium wykonalności, dokumentacja projektowa wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę mają być gotowe do września 2015 roku. Wcześniej w ramach opracowanej koncepcji wybrany został konkretny wariant linii.
Zobacz także: Wariant modernizacji kolei z Bytowa do Lipusza wybrany
Zmodernizowany, a w zasadzie zbudowany na nowo zostanie 25-kilometrowy odcinek między Bytowem a Lipuszem. Wybrany wcześniej wariant (z koncepcji) zakłada odtworzenie infrastruktury kolejowej bez korekt co do jej przebiegu, poza wyjątkami. Najważniejszym wyjątkiem jest ominięcie obecnego dworca kolejowego w Lipuszu (w dalszej podróży w stronę Kościerzyny i Trójmiasta - dop. redakcji) i stworzenie w zamian w Lipuszu przystanku osobowego dla tej linii. Bez takiego nowego przystanku w Lipuszu byłby przymusowy postój, co najmniej 10-minutowy, w związku ze zmianą kierunku jazdy. To czas na przestawienie składów. Aby nie opóźniać pociągów, zdecydowano się na budowę nowego przystanku w Lipuszu.
Zobacz także: 65 milionów ma kosztować odbudowa kolei do Bytowa
W wybranym wariancie zakłada się postoje pociągów (między Bytowem a Lipuszem) w miejscowościach: Róg, Osława Dąbrowa, Studzienice, Ugoszcz, nowy przystanek Lipusz oraz bocznice: Ugoszcz (Naftobaza), Osława Dąbrowa (Prefabet) i Bytów.
- Wszystkie te przystanki zostaną zaprojektowane, ale nie ma jeszcze ostatecznej decyzji, czy wszystkie zostaną wykonane - zaznacza burmistrz Sylka.
Koszt modernizacji 25-kilometrowego odcinka szacuje się na 65 milionów złotych. Według burmistrza to maksymalne koszty, nie powinny już wzrosnąć.
Gmina Bytów nie chce być inwestorem. Ratusz zabiega, aby były nim Polskie Linie Kolejowe.
- Nie stać nas na tak dużą inwestycję. Była już jedna wstępna rozmowa z PLK. Wrócimy do nich, kiedy poznamy konkrety w Regionalnym Programie Operacyjnym co do finansowania takich inwestycji - stwierdza Sylka. Gmina Bytów liczy, że inwestycja dostanie unijne wsparcie (około 75 procent). Według planów modernizacja odcinka torów Bytów-Lipusz, która umożliwi szybką kolejową podróż do Trójmiasta, ma nastąpić do 2020 roku.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?