Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reaktywacja linii kolejowej z Korzybia do Bytowa coraz bliżej

Wojciech Frelichowski
Wojciech Frelichowski
Budynek stacji kolejowej w Korzybiu.
Budynek stacji kolejowej w Korzybiu. Wojciech Frelichowski
Projekt reaktywacji linii kolejowej nr 212 z Korzybia do Bytowa, który opracowała gmina Kępice, przeszedł do II etapu naboru do programu uzupełniania sieci kolejowej realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Projekt „Likwidacja największego na Pomorzu obszaru wykluczenia transportowego przez rewitalizację nieczynnej linii kolejowej nr 212 Bytów-Korzybie”, który opracowała gmina Kępice został zakwalifikowany do II etapu naboru w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej+”.

Rewitalizacja linii kolejowej nr 212 z Korzybia do Bytowa jest rozpatrywana co najmniej od 2013 roku, kiedy to pojawiły się pierwsze koncepcje rozwoju systemu kolejowego województwa pomorskiego.

Według analizy naukowców z Akademii Pomorskiej w Słupsku, w. Co istotne, kluczowa część infrastruktury kolejowej na tej trasie jest dostępna i poza kilkoma punktami, jest przejezdna (choć w złym stanie). Warto podkreślić, że to jeden z niewielu szlaków torowych w Polsce, który zachował się dzięki staraniom pasjonatów. Chodzi o Słupską Powiatową Kolej Drezynową, której kilka lat temu udało się przekonać PKP PLK SA, aby tej linii nie likwidować, nie rozbierać torów i części pozostałej infrastruktury.

Na początku 2019 r. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podpisał umowę z PKP PLK SA w sprawie przygotowania dokumentacji technicznej modernizacji kilku linii kolejowych na Pomorzu. Wśród nich znalazła się również linia z Kościerzyny przez Lipusz do Bytowa. To był sygnał dla gmin położonych na zachód od Bytowa, aby sygnalizowac potrzebę reaktywację tej linii do Korzybia, czyli na jej całej długości.

Inicjatorką tego planu jest Magdalena Majewska, burmistrz Kępic. Na początku 2019 r. zorganizowała w Kępicach spotkanie samorządowców z udziałem m.in. Mariusza Łuczyka, wicewojewody pomorskiego, oraz Pawła Lisowskiego, starosty słupskiego, na temat uzgodnienia stanowiska na temat reaktywacji linii nr 212.

Przejazd starą linią kolejową Bytów - BorzytuchomPrzejazd starą linią kolejową Bytów - Borzytuchom

Przejazd starą linią kolejową Bytów-Borzytuchom

- Wiele miejscowości w naszym regionie znalazło się w obrębie wykluczenia komunikacyjnego. Nie dociera do nich ani kolej, ani autobusy PKS. Mieszkańcy przesiadają się do własnych samochodów, ale czynią to niejako z konieczności, aby nie być odciętym od świata. Tym samym ruch samochodowy jest większy, co jednocześnie przekłada się na większą emisję spalin – mówiła wówczas Magdalena Majewska. - A poza tym na tej linii mogłyby też jeździć pociągi towarowe. Naszym zdaniem to korzystne rozwiązanie na przykład w kontekście planów rozwoju portu w Ustce.

W maju 2019 r. nastąpiło podpisanie listu intencyjnego gmin, które są zainteresowane reaktywacją linii kolejowej nr 212 (m.in. Kępice, Kobylnica, Kołczygowy, Trzebielino, Bytów, powiaty słupski i bytowski). Dalszym krokiem było opracowanie planu rewitalizacji tej linii, który ujęto w projekcie „Likwidacja największego na Pomorzu obszaru wykluczenia transportowego przez rewitalizację nieczynnej linii kolejowej nr 212 Bytów-Korzybie”, który właśnie przeszedł do II etapu Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej+”.

Dodajmy, ze obecnie trwa remont i przebudowa dworca kolejowego w Korzybiu. W obiekcie zostanie urządzona zostanie bibliotekę, sala szkoleniowa oraz pokoje noclegowe. Inwestorem jest gmina Kępice, która na ten cel zdobyła ponad 1,3 mln zł dofinansowania z Narodowego Programu Rozwoju Bibliotek. Dotacja pokryje 75 procent kosztów adaptacji pokolejowego obiektu. Resztę dołoży gmina Kępice.

Trwają prace przy remoncie dworca w Korzybiu. Jest kolejne c...

Linia kolejowa nr 212 z Lipusza przez Bytów do Korzybia została wybudowana pod koniec XIX wieku. Ruch kolejowy zamarł na niej na początku lat 90. XX wieku - najpierw na odcinku Korzybie - Bytów, a nieco później z Bytowa do Lipusza. W 2007 roku ten drugi odcinek torów przejęła gmina Bytów i na jakiś czas udało się przywrócić, co prawda nieregularne, przewozy towarowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza