Taki wymóg nakładają na samorządy wchodząca w życie od 1 lipca znowelizowana ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Zgodnie z nią organem rejestrowym dla przedsiębiorców figurujących dotąd w rejestrach gminnych będzie Ministerstwo Gospodarki. Urzędy miejskie i gminne będą pełnić jedynie rolę pośrednika przyjmującego wnioski i przekształcającego je na formę elektroniczną.
Z powodu tej zmiany obecne organy ewidencyjne, czyli gminy, mają obowiązek do końca grudnia 2011 roku przekazać bazę danych dotyczącą wpisów do ewidencji do CEiIDG.
Czytaj też: Dla pracodawców i pracowników
W gminach już trwają przygotowania do tej zmiany. W Słupsku na przykład na stronie internetowej ratusza pojawiło się wezwanie do przedsiębiorców, aby niezwłocznie zaktualizowali dane zawarte w ewidencji działalności gospodarczej. Chodzi o adresy zamieszkania, miejsca wykonywania działalności gospodarczej i kody kwalifikacji PKD, jeśli ostatnie zaświadczenie jest starsze niż z 2 stycznia 2008 r.
- Z ewidencji wykreślić się powinni ci przedsiębiorcy, którzy zakończyli działalność gospodarczą, a do tej pory figurują w ewidencji. Natomiast przedsiębiorcy posiadający więcej niż jeden wpis do ewidencji powinni wykreślić zbędne wpisy - mówią urzędnicy zajmujący się prowadzeniem ewidencji działalności gospodarczej.
A co się stanie, jeśli przedsiębiorca nie zareaguje na to wezwanie?
- Sankcji karnych nie ma. Ale wówczas być może nieaktualne dane trafią do centralnej ewidencji Ministerstwa Gospodarki. Będą tam dostępne w specjalnej zakładce. Wszyscy zainteresowani będą je mogli tam znaleźć. Pewnie osobom, które już w rzeczywistości nie prowadzą działalności gospodarczej, nie będzie to odpowiadało. Dlatego dobrze by się stało, gdyby przed 1 lipca uporządkowały stare dane w naszej ewidencji - informują urzędnicy.
Czytaj też: Teraz szybciej zarejestrujesz auto
Według nich te problemy mogą spotkać głównie tych przedsiębiorców, którzy rejestrowali lub wyrejestrowywali działalność gospodarczą przed wejściem w życie "jednego okienka". - Od tego momentu nie można się wyrejestrować w urzędzie skarbowym bez odwiedzenia ewidencji gospodarczej w ratuszu - tłumaczą urzędnicy.
A co się zmieni po 1 lipca?
- U nas przedsiębiorca bezpłatnie będzie składał wniosek o zarejestrowanie działalności - wyjaśniają urzędnicy. - My go obrobimy elektronicznie. Jak odpowiedni wpis pojawi się w internetowej ewidencji Ministerstwa Gospodarki, to będzie oznaczało, że firma jest już zarejestrowana. Przedsiębiorca nie otrzyma żadnego wydruku, ale będzie mógł sam sobie go wykonać. Nie będą też potrzebne odpisy z ewidencji, bo organizatorzy przetargów wszystkie dane o firmie znajdą w CEiDG.
Nie jest wykluczone, że zgłoszenia o wpisie do ewidencji przyjmować będą także urzędy skarbowe, bo i taka opcja jest jeszcze rozpatrywana.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?