Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklamówki w sklepach zdrożały. To przez opłatę recyklingową

Alicja Zboińska
Opłata recyklingowa zaczęła obowiązywać. Opłata za reklamówki będzie wyższa.
Opłata recyklingowa zaczęła obowiązywać. Opłata za reklamówki będzie wyższa. Piotr Mizerski
Koniec z darmowymi reklamówkami na zakupy lub torbami za kilka groszy. W życie weszły nowe przepisy dotyczące opakowań.

1 stycznia zaczęła obowiązywać opłata recyklingowa, co oznacza, że za reklamówki trzeba będzie zapłacić więcej. Ponadto nieliczne sklepy, w których torby na zakupy były do tej pory darmowe, likwidują takie udogodnienie. Ministerstwo Środowiska wprowadzenie opłaty od opakowań tłumaczy koniecznością dostosowania się do prawa unijnego. W ustawie określono także stawki: wysokość opłaty waha się od 20 groszy do złotówki. Do tego trzeba doliczyć VAT.

Handlowcy zadeklarowali, że dostosują się do nowych przepisów. W hipermarketach sieci Auchan klienci nie płacili za podstawowe reklamówki. Teraz jest inaczej.

- Od 2 stycznia nie są wydawane darmowe torebki foliowe - informuje Dorota Patejko z firmy Auchan Polska. - Klienci mogą skorzystać z szerokiego wyboru toreb wielokrotnego użytku, z których najtańsza kosztuje 39 groszy.

W sklepach sieci Lidl najtańsze reklamówki kosztowały do tej pory 8 groszy, a nieco droższe 19. Za torby foliowe z uchwytem trzeba było zapłacić 44 grosze, za termiczne 2,99 zł, a największe - wielokrotnego użytku - kosztowały 4,99 zł. Teraz zdrożały najtańsze torby.

- Cena reklamówki eko została powiększona o opłatę recyklingową z VAT i wynosi 33 grosze zamiast 8 groszy. Reklamówki standard kosztują 44 grosze zamiast 19. Ceny pozostałych toreb nie uległy zmianie. Odpłatność za torby foliowe, która w naszych sklepach obowiązuje od lat, podkreśla racjonalne podejście do produkowania i przetwarzania odpadów - mówi Aleksandra Robaszkiewicz z biura prasowego firmy Lidl Polska.

Za foliówki więcej zapłacą także klienci sklepów sieci Biedronka, w których najtańsze reklamówki kosztują 25 groszy zamiast 8. Firma chwali się jednak, że reklamówki nie będą objęte koniecznością pobierania od klienta dodatkowej opłaty recyklingowej. Dlaczego? Zgodnie z nowymi przepisami, opłata ta dotyczy foliówek o grubości od 15 do 50 mikrometrów, natomiast najcieńsze reklamówki z Biedronki będą minimalnie grubsze - będą miały 52 mikrometry.

"W ofercie sieci Biedronka będą dostępne nowe, mocniejsze i grubsze reklamówki (...) za 25 groszy, a także większe reklamówki w cenie 44 groszy z grafikami Pawła Jońcy" - czytamy w komunikacie biura prasowego sieci. - Największe torby z polipropylenu będą kosztowały 2,99 zł.

Rząd szacuje, że z opłaty recyklingowej w tym roku budżet państwa zyska 0,25 mld zł.

Źródło: Dziennik Łódzki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza