Rewitalizacja to coś więcej niż remont. Pomyśl nad kamienicą

Aneta Małaszuk-KołodziejczakZaktualizowano 
Aneta Małaszuk-Kołodziejczak, Członek Zarządu należącej do PVI spółki Niegolewskich 14.
Aneta Małaszuk-Kołodziejczak, Członek Zarządu należącej do PVI spółki Niegolewskich 14.
Rosnące zainteresowanie inwestowaniem w zabytkowe kamienice daje szanse na wyjątkowo udane połączenie celów biznesowych z poszanowaniem wyjątkowej historii budynków na mapie wielu miast. Rewitalizacja nie tylko przywraca dawny blask wiekowych budynków, ale również otwiera nowe możliwości pomnażania kapitału.

Po latach zastoju i zaniedbań widać pozytywne efekty działań zmierzających do przywrócenia właściwego stanu starym, zabytkowym budynkom w wielu polskich miastach. Początkowo tego typu prace były inicjowane przez instytucje publiczne i samorządy, w dużej mierze w oparciu o środki z programów Unii Europejskiej. Jak wynika z opracowanego na zlecenie inicjatywy Drugie Życie Budynków raportu „Rewitalizacje i modernizacje w Polsce”, na szeroko rozumiane działania rewitalizacyjne na lata 2014-2020 przewidziano fundusze o wartości 25 mld zł, z czego 22 mld zł ma pochodzić z programów unijnych i 3 mld zł ze środków budżetu państwa i samorządów.

Od kilku lat coraz bardziej widoczny jest też rosnący udział podmiotów prywatnych i deweloperów w działaniach rewitalizacyjnych, dzięki którym „drugie życie” zyskało wiele obiektów zabytkowych. W efekcie, zrewitalizowane budynki wzbogacają przestrzeń miejską z korzyścią dla miasta i mieszkańców.

Prywatni inwestorzy, mając świadomość tego, że umiejętnie przeprowadzona rewitalizacja znacząco zwiększa atrakcyjność, a tym samym wartość nieruchomości, podejmują tego typu przedsięwzięcia, dbając nie tylko o funkcjonalność, ale także o zachowanie stylu i wierne odtworzenie historycznych detali. W wielu przypadkach efekt zachwyca i wzbudza zainteresowanie mieszkańców i przyjezdnych.

Przeczytaj koniecznie!

Pracownicy Biedronki walczą z zarządem o czas pracy. Przygotowują własny spot, na którym nie są tak uśmiechnięci jak w spocie reklamowym właścicieli sieci. Kliknij w ten tekst a dowiesz się, jakie to ma konsekwencje dla robiący zakupy w Biedronce przez niedzielą z zakazem handlu

Rewitalizacja nie tylko przywraca walory estetyczne i funkcjonalne, ale również przynosi korzyści biznesowe. Przykładowo, zakup lokalu na wynajem w odrestaurowanym budynku może przynieść wyższe zyski niż w przypadku standardowych nieruchomości. Inwestorzy prywatni często podejmują się rewitalizacji obiektów wymagających o wiele więcej starań z uwagi na ich stan i historyczną wartość, powierzając prace z reguły mniejszym firmom deweloperskim, specjalizującym się w tego typu projektach. Spełnienie wymogów konserwatorskich związanych m.in. z zachowaniem stylu i charakteru budynku wymaga czasu, umiejętności i pomysłowości. Efekty są najczęściej warte tych wysiłków i przekładają się na liczne korzyści, a przede wszystkim sprzyjają osiąganiu stabilnych zysków w długiej perspektywie.

Obejrzyj wideo:

Kupujemy coraz bardziej zaawansowane i coraz bardziej specjalistyczne rowery. Cena zeszła na dalszy plan

Zarówno względy techniczne, jak i założenia związane z funkcjonalnością rewitalizowanego obiektu sprawiają, że na ogół około 38 proc. powierzchni stanowi wiernie zrekonstruowana tkanka historyczna i zabytkowa, a 62 proc. to przestrzeń nowa, dostosowana do współczesnych wymogów oraz przeznaczenia obiektu i funkcji użytkowych, jakie ma spełniać. Według wspomnianego raportu „Rewitalizacje i modernizacje w Polsce”, rewitalizacja głównych miast odbywa się głównie w oparciu o Gminne lub Lokalne Programy Rewitalizacji. Choć jednym z najbardziej znanych jest program realizowany w Łodzi, to największym pod względem obszarowym jest program dla Poznania (obejmuje prawie 2,5 tys. hektarów), na który na lata 2014-2020 przeznaczono 3,7 mld zł.

Wideo

Materiał oryginalny: Rewitalizacja to coś więcej niż remont. Pomyśl nad kamienicą - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3