Polskie firmy rodzinne rozwijają się od około 20 lat. Zatrudniają 1,3 miliona osób, co stanowi 21 proc. wszystkich zatrudnionych w sektorze MSP. Średnia liczba pracowników w firmach rodzinnych to 5,8, w tym średnio 2,4 osób z rodziny. W firmach rodzinnych najczęściej pracują przedstawiciele pierwszego pokolenia (blisko 90 proc.) i to oni najczęściej są właścicielami.
Firmy rodzinne w większości funkcjonują na rynkach lokalnych lub w regionach i są jednoznacznie kojarzone z ich właścicielami. Przejawia się to większym poziomem odpowiedzialności zarówno za rodzinę, jak i za pracowników oraz lokalną społeczność. Ma to wpływ na sposób podejmowania decyzji przez zarządzających przedsiębiorstwem, którzy wiedzą, że ich konsekwencje będą miały wpływ na rodzinę, na pracowników i ich rodziny oraz na otoczenie, w którym funkcjonują.
- Doświadczenie, elastyczność i wiedza założycieli to cechy, które decydują o sukcesie firm rodzinnych. Przedsiębiorstwa te są bardziej odporne na okresy dekoniunktury. Potrafią szybko dostosować się do nowych warunków w czasie kryzysu, redukując koszty i rezygnując z niepotrzebnych wydatków. Jednak sukcesu firmy nie można utożsamiać tylko z jej przetrwaniem - mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
- Przedsiębiorstwo i jego otoczenie ciągle się zmieniają, a rynek wymaga wprowadzania innowacji i nowatorskich rozwiązań. Aby iść z duchem zmian, w świecie biznesu warto zdobywać nową wiedzę, która pomoże w rozwoju firmy.
Z badań PARP wynika, że firmy rodzinne chętnie szkolą się z umiejętności sprzedażowych. Co trzecie takie przedsiębiorstwo skorzystało ze szkoleń z tego zakresu.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?