Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rodzinna przedsiębiorczość rośnie w siłę

Artur Kostecki [email protected] Tel. 94 347 35 99
Rodzinna przedsiębiorczość rośnie w siłęFirmy rodzinne w większości funkcjonują na rynkach lokalnych lub w regionach i są jednoznacznie kojarzone z ich właścicielami.
Rodzinna przedsiębiorczość rośnie w siłęFirmy rodzinne w większości funkcjonują na rynkach lokalnych lub w regionach i są jednoznacznie kojarzone z ich właścicielami. sxc.hu
Firmy rodzinne to duża część polskiej gospodarki. Według badań PARP "Firma w rodzinie czy rodzina w firmie" 36 proc. wszystkich przedsiębiorstw z polskiego sektora MSP to właśnie familijne biznesy.

Polskie firmy rodzinne rozwijają się od około 20 lat. Zatrudniają 1,3 miliona osób, co stanowi 21 proc. wszystkich zatrudnionych w sektorze MSP. Średnia liczba pracowników w firmach rodzinnych to 5,8, w tym średnio 2,4 osób z rodziny. W firmach rodzinnych najczęściej pracują przedstawiciele pierwszego pokolenia (blisko 90 proc.) i to oni najczęściej są właścicielami.

Firmy rodzinne w większości funkcjonują na rynkach lokalnych lub w regionach i są jednoznacznie kojarzone z ich właścicielami. Przejawia się to większym poziomem odpowiedzialności zarówno za rodzinę, jak i za pracowników oraz lokalną społeczność. Ma to wpływ na sposób podejmowania decyzji przez zarządzających przedsiębiorstwem, którzy wiedzą, że ich konsekwencje będą miały wpływ na rodzinę, na pracowników i ich rodziny oraz na otoczenie, w którym funkcjonują.

- Doświadczenie, elastyczność i wiedza założycieli to cechy, które decydują o sukcesie firm rodzinnych. Przedsiębiorstwa te są bardziej odporne na okresy dekoniunktury. Potrafią szybko dostosować się do nowych warunków w czasie kryzysu, redukując koszty i rezygnując z niepotrzebnych wydatków. Jednak sukcesu firmy nie można utożsamiać tylko z jej przetrwaniem - mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

- Przedsiębiorstwo i jego otoczenie ciągle się zmieniają, a rynek wymaga wprowadzania innowacji i nowatorskich rozwiązań. Aby iść z duchem zmian, w świecie biznesu warto zdobywać nową wiedzę, która pomoże w rozwoju firmy.

Z badań PARP wynika, że firmy rodzinne chętnie szkolą się z umiejętności sprzedażowych. Co trzecie takie przedsiębiorstwo skorzystało ze szkoleń z tego zakresu.
 

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza