Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rosną emocje wokół węzła transportowego w Słupsku

Zbigniew Marecki
Skończył się już czas dyplomatycznych rozmów między PKP a władzami Słupska w sprawie przebudowy węzła transportowego w mieście.

Prezydent Słupska zdecydowała się bowiem na ostry list do kierownictwa PKP, w którym domaga się jednoznacznego określenia harmonogramu wykonania planowanych prac.

Spraw przebudowy węzła transportowego w Słupsku liczy już wiele lat. We wrześniu 2017 roku z pompą podpisano umowę między Mieczysławem Strukiem, marszałkiem województwa pomorskiego a Robertem Biedroniem, ówczesnym prezydentem Słupska, na mocy której w ramach projektu „Węzeł transportowy Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Słupska” miasto otrzymało przeszło 36 milionów zł unijnego dofinansowania do tej inwestycji. Wydawało się, że to otwiera drogę do szybkiej realizacji tej gigantycznego i ważnego dla miasta projektu. Jednak do tej pory niewiele zrobiono, bo PKP, choć władze Słupska są już gotowe do fazy realizacyjnej, przedstawia nowe oczekiwania. W rezultacie czas mija i nie wiadomo, czy uda się wykorzystać wielką szansę Słupska.

Przypomnijmy: zgodnie z uzgadnianym przez wiele lat projektem w sumie za ponad 54 miliony złotych (łącznie z wkładem własnym miasta) samorząd Słupska ma zbudować nowy dworzec PKS, który ma funkcjonować pod drugiej stronie torów PKP. Tam, przy ul. Towarowej, powstać mają także parkingi i dojazd do ul. Sobieskiego. W ramach tej inwestycji mają także powstać chodniki, drogi, ścieżki rowerowe, a od tej strony do dworca PKP ma działać komunikacja zbiorowa (w tym miejskie autobusy). Realizacja
tych inwestycji była przewidziana do końca 2021 roku.

Mocno już zaawansowana, rozpoczęta w 1987 roku budowa nowego dworca PKP w Słupsku

Jak to z dworcami i koleją w Słupsku bywało [zdjęcia]

Miała się połączyć z inwestycjami planowanymi przez spółki PKP: zburzeniem starego dworca PKP i postawieniem nowego, a także remontem peronów związanym z modernizacją dwóch linii klejowych biegnących przez Słupsk: w stronę Ustki i ze wschodu na zachód. PKP miało także przeprowadzić długo oczekiwane przejście pod torami łączące Zatorze z centrum Słupska.

Z działań objętych projektem miastu na razie udało się w 2018 roku tylko kupić - za około 5 milionów zł - pięć nowych autobusów dla MZK w Słupsku oraz zatrudnić inżyniera kontraktu.

Tymczasem ze strony PKP nie widać żadnych istotnych ruchów, które zapowiadałyby przystąpienie do fazy realizacyjnej zadań, które władze kolei miały wykonać w ramach przebudowy węzła transportowego w Słupsku. Pojawiły się natomiast nowe oczekiwania PKP w stosunku do samorządu Słupska.

Jak niedawno zdradziła Krystyna Danilecka-Wojewódzka, obecna prezydent Słupska, tym razem chodzi o pokrycie przez miasto kosztu (ponad 8 milionów zł brutto) przesunięcia torów z bocznicy i przeniesienia ich w inne miejsce.

- Ta propozycja pojawiła się mimo wcześniejszych i już podpisanych porozumień. Gdybym się zgodziła tę zmianę przyjąć, to
łamałabym dyscyplinę finansów publicznych - wyjaśnia prezydent Słupska. Dlatego zdecydowała się na ostry list do szefa PKP i liczy, że dojdzie do wyjaśniających rozmów, w trakcie których samorząd Słupska pozna ważny dla niego harmonogram działań, które zamierza podjąć PKP.

- Bez decyzji PKP o budowie przejścia pod torami łączącego Zatorze z centrum Słupska nie mają sensu nasz plany związane z inwestycjami przy ulicy Towarowej - dopowiada Krystyna Danilecka-Wojewódzka.

Wszystko to jest ważne także dlatego, że czas mija bardzo szybko i pojawia się niebezpieczeństwo, że Słupsk nie zdoła wykorzystać unijnego dofinansowania do węzła transportowego, więc w praktyce może przegrać swoją szansę rozwojową.

Nic więc dziwnego, że ostatnio Marek Biernacki, były wiceprezydent Słupska publicznie apelował do słupskiego posła PiS Piotra Müllera, a zarazem rzecznika rządu, aby wykorzystał swoje wpływy i wymusił od kierownictwa PKP deklarację w sprawie rozpoczęcia pac planowanych w Słupsku.

Poseł Müller tymczasem deklaruje, że tą sprawą zajmie się po październikowych wyborach, jeśli zostanie słupskim posłem. Nie ukrywa, że dla niego istotne jest, aby przygotować taki projekt zmian, który nie zakończy się tym, że teraz mówi się o konieczności wyburzenia dworca PKP w Słupsku, zbudowanego zaledwie 30 lat temu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza