Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rośnie liczba szkół w Polsce, ale nie zawodowych i techników

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Rośnie liczba szkół w Polsce, ale nie zawodowych i techników
Rośnie liczba szkół w Polsce, ale nie zawodowych i techników Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press
W naszym kraju mamy obecnie ponad 48 tys. zarejestrowanych przedszkoli, szkół i uczelni, w których uczy się 6,3 mln Polaków. W ciągu dekady liczba placówek edukacyjnych zwiększyła się o 17,5 proc. Najpopularniejsze są przedszkola i szkoły policealne. Ciągle jednak nie zwiększa się znacznie, a często maleje liczba szkół zawodowych i techników. Coraz przychylniej patrzymy na naukę hybrydową.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wnika, że w roku szkolnym 2019/2020 w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce uczyło się 4,9 mln dzieci, młodzieży i dorosłych, czyli blisko 13 proc. ludności całego kraju. Wychowaniem przedszkolnym było objętych 1,4 mln dzieci.

Jak wynika z danych dostarczonych przez największą na świecie wywiadownię gospodarczą Dun&Brandstreet na koniec maja 2021 r., w KRS zarejestrowanych było w sumie 48,3 tys. przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, liceów, techników, szkół zawodowych i policealnych oraz szkół wyższych. Liczba ta obejmuje zarówno placówki prywatne, jak i te podległe jednostkom samorządów terytorialnych.

Największa popularność przedszkoli i szkół policealnych

W ciągu ostatnich 10 lat liczba zarejestrowanych w Polsce placówek edukacyjnych zwiększyła się o 17,5 proc. Najwięcej przybyło szkół policealnych - aż o 152 proc. - i przedszkoli - o 129 proc.

O 25 proc. wzrosła liczba zarejestrowanych w KRS liceów ogólnokształcących, a o 15 proc. szkół podstawowych.

Słabo szkoły zawodowe, technika i licea profilowane

Z kolei zasadniczych szkół zawodowych przybyło niecałe 0,5 proc.

Ubyło z kolei liceów profilowanych, i to aż o 78 proc., a także techników - o 27 proc. O 2,5 proc. zmniejszyła się liczba uczelni. Na podstawie dostępnych w rejestrach danych

Dun&Brandstreet dokonała oceny kondycji finansowej branży, która ogólnie jest dobra. Tylko sytuacja szkół policealnych nie wygląda najlepiej - aż 80 proc. podmiotów znajduje się słabej lub nawet złej kondycji finansowej.

Hybrydowe nauczanie coraz popularniejsze

Jak wskazuje Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca ClickMeeting, polskiej firmy dostarczającej platformę do webinarów i spotkań online, doświadczenie pandemii spowodowało, że szkoły i uczelnie wyższe musiały całkowicie zrewolucjonizować swoją organizację i podejście do nauki. - Tryb, w jakim to się wydarzyło spowodował, że nie był to proces optymalny i towarzyszyło mu wiele wyzwań i trudności. Obecnie wiele placówek, zwłaszcza publicznych, wraca do tradycyjnego, całkowicie stacjonarnego trybu działania. Zauważalne jest jednak rosnące poparcie dla trybu hybrydowego, łączącego naukę stacjonarną i przez internet – mówi.

Według raportu ClickMeeting „Jak oceniamy naukę zdalną po roku pandemii?” 38 proc. ankietowanych uważa, że nauka w formie hybrydowej w ich przypadku sprawdziła się najlepiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rośnie liczba szkół w Polsce, ale nie zawodowych i techników - Portal i.pl

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza