Rowerem po Słupsku, czyli takie są bolączki cyklisty

Piotr Kawałek piotr.kawalek@mediaregionalne.pl
Ulica Paderewskiego i koniec drogi rowerowej. Jazdę kontynuować można ulicą.
Ulica Paderewskiego i koniec drogi rowerowej. Jazdę kontynuować można ulicą.
Jacek Kaźmierski ze Słupska, instruktor jazdy i zapalony rowerzysta, wskazał kilka utrudnień i absurdów rowerowych. Przesłał je urzędnikom i zarządcy dróg. Zobacz jak odpowiadają i co ma szansę się zmienić.

Jacek Kaźmierski jest znany czytelnikom m.in. z tego, że postulował zmiany zasad ruchu na słupskich rondach. Na co dzień jest instruktorem jazdy, ale też rowerzystą, który codziennie dojeżdża rowerem do pracy. Opracował raport, w którym zawarł niejasności, a także utrudnienia i absurdy rowerowe.
- Wiem, że nie wszystko da się zmienić, jednak chciałem pokazać urzędnikom, jak w przyszłości powinno budować się drogi rowerowe, aby uniknąć błędów - mówi Jacek Kaźmierski. - Nie znaczy to, że po Słupsku jeździ się źle. Wręcz przeciwnie, to miasto coraz bardziej przyjazne rowerzystom, po którym jeździ się z przyjemnością. Zdarzają się jednak wpadki. Jak wszędzie.

Uwagi Jacka Kaźmierskiego komentuje Robert Linkiewicz, oficer rowerowy Słupska.

J. Kaźmierski: - Jadąc rowerem po ulicy Poznańskiej w kierunku Kobylnicy, napotykamy na oznaczenie "zakaz jazdy rowerów" i po jakichś 50 metrach "koniec drogi dla rowerów". Z takiego oznaczenia wynika, że rowerzyści nie mogą korzystać ani z jezdni, ani z chodnika, praktycznie od tego miejsca należy przeprowadzić rower, aż do skrzyżowania ulic Rzecznej z Główną w Kobylnicy.

R. Linkiewicz: - Faktycznie pojawia się znak koniec wydzielonej drogi rowerowej, ale na około 70 metrów przed granicą miasta, w miejscu, w którym stoi znak koniec drogi rowerowej jest możliwość włączenia się w jezdnię i kontynuowanie dalszej jazdy.

J. Kaźmierski: - Nie rozumiem przeprowadzenia drogi dla rowerów tuż przy klatkach schodowych. Bezpieczniej byłoby przeprowadzenie tej drogi od strony jezdni, dwukrotnie natknąłem się tam na wybiegające dzieci pod koła roweru. Kolejny problem jest za szpitalem, praktycznie droga kończy się zjazdem na jezdnię, jednak rowerzysta musi włączyć się do ruchu pod ostrym kątem i przejechać na drugą stronę drogi, co jest dość niebezpieczne, podobnych miejsc, gdzie kończy się droga dla rowerów i rowerzysta powinien wjechać na jezdnię, a nie ma do tego warunków, jest dość dużo.

R. Linkiewicz: - Faktycznie na ul. Hubalczyków droga rowerowa powinna być poprowadzona w inny sposób. Nie jest jednak przeprowadzona przy samych klatkach, pieszy ma miejsce, żeby się rozejrzeć. Natomiast za szpitalem droga kończy się łagodnym zjazdem, co umożliwia dalszą kontynuację jazdy po jezdni na zasadach ogólnych. Pamiętajmy, że pod koniec ul. Hubalczyków (za szpitalem) ruch samochodów jest znikomy i rowerzyści nie mają większego problemu, aby włączyć się do jazdy.

J. Kaźmierski: - Ul. Paderewskiego, droga dla rowerów wydzielona z chodnika, jednak jadąc od strony Lutosławskiego, kończy się nagle i nie ma połączenia z ulicą Kasprowicza, gdzie droga dla rowerów już jest. Uważam, że wystarczy wyznaczyć krótki odcinek dla pieszych i rowerzystów i doposażyć przejście dla pieszych na przecięciu ulicy Przemysłowej w przejazd dla rowerów.

R. Linkiewicz: - Brak spójności infrastruktury to problem, który przez ostatnie kilkanaście lat się nawarstwiał. Niestety, w związku z ograniczonymi funduszami miasto nie jest w stanie od razu rozwiązać wszystkich problemów. Priorytetem jest dbanie, aby każdy nowo powstały odcinek infrastruktury rowerowej był spójny z tym, co już istnieje.

J. Kaźmierski: - Na skrzyżowaniu Jaracza i Lutosławskiego po obu stronach jest droga dla rowerów, jednak przez przejście dla pieszych rower trzeba prowadzić.

R. Linkiewicz: - To przejście będzie w pierwszej kolejności poprawione i pojawi się przejazd dla rowerzystów.

J. Kaźmierski: - W mojej ocenie śluza rowerowa na ulicy Kniaziewicza jest bezsensowna, po pierwsze, nikt nie jeździ tą ulicą na rowerze po jezdni, po drugie, nie ma gdzie jechać z tej śluzy, ponieważ wszystkie drogi za skrzyżowaniem wyposażone są w ścieżki rowerowe, z których rowerzyści są obowiązani korzystać.

R. Linkiewicz: - Na tej śluzie faktycznie nie ma zbyt wielu rowerzystów. I od początku wiedzieliśmy, że tak będzie. Powstała ona ze względu na bliskie położenie WORD. Przez to skrzyżowanie przejeżdża bardzo wiele samochodów nauki jazdy i egzaminowania. Przyszli kierowcy dzięki tej śluzie będą mogli zapoznać się z tego typu rozwiązaniami.

J. Kaźmierski: - Na ulicy Mickiewicza znajduje się śluza rowerowa, kierujący rowerem po uzyskaniu sygnału zielonego wjeżdża na początek kontrapasu w ulicę Niemcewicza, po przejechaniu kilku metrów nie wiadomo jak się zachować, czy zjechać na chodnik, omijając zaparkowane pojazdy, czy ryzykować wjazd na jezdnię.

R. Linkiewicz: - W ulicę Niemcewicza rowerzyści mogą wjechać pod prąd. Nieduże natężenie ruchu samochodowego oraz dobra widoczność rowerzystów z kierowcami jadącymi jak i ruszającymi z parkingów nie powinny stwarzać zagrożenia w ruchu. W Polsce wszystkim marzą się wydzielone asfaltowe drogi rowerowe, natomiast Europa Zachodnia pokazuje, że także integracja ruchu samochodowego i rowerowego przy ograniczonej prędkości jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
W Kopenhadze czy Brukseli można spotkać kontrapasy na zatłoczonych ulicach, gdzie po obu stronach stoją zaparkowane pojazdy, a rowerzyści mają bardzo mało miejsca. Pomimo to nie dochodzi do wielu wypadków.

J. Kaźmierski: - Jadąc rowerem w stronę al. 3 Maja, napotykamy na przystanek autobusowy, który jednocześnie jest pasem do skrętu w prawo w ulicę Fabryczną. Na tym odcinku mamy 3 w 1, a właściwie to 5 w 1: drogę dla rowerów, przystanek autobusowy, pas dla prawoskrętu i przejazd dla rowerzystów oraz przejście dla pieszych. Zawsze zastanawiam się, kto ma tam pierwszeństwo?

R. Linkiewicz: - Ten problem był rozpatrywany na posiedzeniach Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w ramach projektu, który jest właśnie przygotowywany do RPO 3.1 Będzie zmieniony przebieg drogi rowerowej w tym miejscu.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3