Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozbierają kolejowy zabytek, będzie nowy dworzec w Słupsku. Tak zaczyna się budowa węzła transportowego

Grzegorz Hilarecki
Grzegorz Hilarecki
Krzysztof Piotrkowski
Zaczęła się rozbiórka zabytkowego budynku spedycyjnego przy torach od strony ulicy Towarowej. Znają go wszyscy słupszczanie, bo każdy widział jego długą rampę od strony torów.Część budynku zostanie odtworzona, a cegły są odzyskiwane i posłużą do odbudowy.

Prace toczą się pod nadzorem konserwatora zabytków. Budynek składa się z dwóch części. Na początku był to budynek spedycyjny przy słupskim dworcu PKP. Potem z czasem były tam na przykład firmy meblowe. Po odbudowie, przy zachowaniu w części jego dawnego wyglądu, stanie się elementem nowego dworca autobusowego. Będą obok perony autobusowe i przejście pod torami łączące Zatorze z ulicą Kołłątaja. Także punkty handlowe.

Przypomnijmy, w październiku 2020, podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę przyszłego centrum komunikacyjnego Słupska. Za 28,9 mln zł realizacji zadania podjęła się słupska firma ATP Budownictwo. Zgodnie z założeniami, do końca 2022 roku na zapleczu dworca PKP wyrosnąć ma nowy i wielofunkcyjny dworzec autobusowy, który zostanie ulokowany po zachodniej stronie torów kolejowych.

Firma ATP Budownictwo zaczęła więc porządkowanie terenu i przygotowanie do inwestycji.Logiczne, że od zabytku, tak by wszystko odbyło się zgodnie z planami.

- Docelowo zostanie on połączony z dworcem PKP przy ul. Kołłątaja poprzez tunel dla pieszych pod torami kolejowymi - informował nas Tomasz Orłowski, z ZIM-u. - Tunel zostanie wybudowany przez PKP PLK, natomiast inwestycja miejska będzie dowiązywać się do części kolejowej, tworząc funkcjonalną całość.

Inwestycja zakłada też budowę placu manewrowo-postojowego dla autobusów, przystanków z peronami dla obsługi pasażerów i parkingów. Dojazd, wyznaczono przez ulicę Towarową.przewiduje się przebudowę ul. Towarowej na odcinku o długości ok. 265 m, od ul. Sobieskiego do torów kolejowych.

Przebudowa tej ulicy obejmie też jezdnię, chodniki i ścieżkę rowerową. Wedle zapewnień wykonanie połączenia drogowego bezpośrednio do ronda ma być możliwe po relokacji przez PKP torów odstawczych.

- Wybudowane zostaną także dodatkowe odcinki ulic i dróg dla obsługi obiektu dworca autobusowego — wylicza Tomasz Orłowski. - Przewidziano budowę nowego odcinka ulicy, określonego nazwą roboczą Nowa Towarowa, długość ok. 322 m, który pozwala na objazd wokół terenu Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej nr 2.

Miasto pozyskało unijną dotację na budowę węzła. PKP zaś ma przebudować tory i perony, zbudować przejście pod torami oraz zamierza rozebrać stary dworzec PKP i zbudować nowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza