Rozbierają kolejowy zabytek, będzie nowy dworzec w Słupsku. Tak zaczyna się budowa węzła transportowego

Grzegorz Hilarecki
Grzegorz Hilarecki
Zaczęła się rozbiórka zabytkowego budynku spedycyjnego przy torach od strony ulicy Towarowej. Znają go wszyscy słupszczanie, bo każdy widział jego długą rampę od strony torów.Część budynku zostanie odtworzona, a cegły są odzyskiwane i posłużą do odbudowy.

Prace toczą się pod nadzorem konserwatora zabytków. Budynek składa się z dwóch części. Na początku był to budynek spedycyjny przy słupskim dworcu PKP. Potem z czasem były tam na przykład firmy meblowe. Po odbudowie, przy zachowaniu w części jego dawnego wyglądu, stanie się elementem nowego dworca autobusowego. Będą obok perony autobusowe i przejście pod torami łączące Zatorze z ulicą Kołłątaja. Także punkty handlowe.

Przypomnijmy, w październiku 2020, podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę przyszłego centrum komunikacyjnego Słupska. Za 28,9 mln zł realizacji zadania podjęła się słupska firma ATP Budownictwo. Zgodnie z założeniami, do końca 2022 roku na zapleczu dworca PKP wyrosnąć ma nowy i wielofunkcyjny dworzec autobusowy, który zostanie ulokowany po zachodniej stronie torów kolejowych.

Firma ATP Budownictwo zaczęła więc porządkowanie terenu i przygotowanie do inwestycji.Logiczne, że od zabytku, tak by wszystko odbyło się zgodnie z planami.

- Docelowo zostanie on połączony z dworcem PKP przy ul. Kołłątaja poprzez tunel dla pieszych pod torami kolejowymi - informował nas Tomasz Orłowski, z ZIM-u. - Tunel zostanie wybudowany przez PKP PLK, natomiast inwestycja miejska będzie dowiązywać się do części kolejowej, tworząc funkcjonalną całość.

Inwestycja zakłada też budowę placu manewrowo-postojowego dla autobusów, przystanków z peronami dla obsługi pasażerów i parkingów. Dojazd, wyznaczono przez ulicę Towarową.przewiduje się przebudowę ul. Towarowej na odcinku o długości ok. 265 m, od ul. Sobieskiego do torów kolejowych.

Przebudowa tej ulicy obejmie też jezdnię, chodniki i ścieżkę rowerową. Wedle zapewnień wykonanie połączenia drogowego bezpośrednio do ronda ma być możliwe po relokacji przez PKP torów odstawczych.

- Wybudowane zostaną także dodatkowe odcinki ulic i dróg dla obsługi obiektu dworca autobusowego — wylicza Tomasz Orłowski. - Przewidziano budowę nowego odcinka ulicy, określonego nazwą roboczą Nowa Towarowa, długość ok. 322 m, który pozwala na objazd wokół terenu Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej nr 2.

Miasto pozyskało unijną dotację na budowę węzła. PKP zaś ma przebudować tory i perony, zbudować przejście pod torami oraz zamierza rozebrać stary dworzec PKP i zbudować nowy.

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
8 stycznia, 16:20, Gość:

Nie ma to jak z 100 letniego budynku odzyskiwać cegły do odbudowy xd

mondre to to nie je

G
Gość
8 stycznia, 16:00, Gość:

Brzmi ciekawie. Jednak kocham stary dworzec z jego peronami, bo ma on swoją duszę. Identycznie jest ze starymi pociągami. Lubię sobie tam czasem usiąść i popaść w zadumę. Pewnie zrozumieją mnie tylko osoby starszej daty.

takie juz nie zyjom

G
Gość
8 stycznia, 19:38, Gość:

kolejny wal

dokładnie

G
Gość

czy ktos pamieta za co KDW straciła mandat? w jakiej to firmie autobusowej miała udziały?

G
Gość

JEDNA z najbardziej debilowatych decyzji w tym miescie o podłozu czysto korupcyjnym i patogennym

G
Gość
8 stycznia, 18:26, gosc:

a swoimi czasy mial byc tunel dla aut pod torami

9 stycznia, 01:10, Kum:

Nigdy nie było takiego planu.

Już w latach 70 był taki plan

G
Gość
9 stycznia, 4:23, Gość:

Gówno będzie a nie węzeł.

Jak Kononowicz: Nic nie będzie! Proszę Gościa - nie dość, że śmierdzi to na dodatek przeciąg w pustym łbie!

G
Gość

Gówno będzie a nie węzeł.

K
Kum
8 stycznia, 18:26, gosc:

a swoimi czasy mial byc tunel dla aut pod torami

Nigdy nie było takiego planu.

K
Kazik

orlowski wracaj na szczecinska paja.... budowalany

G
Gość

kolejny wal

G
Gość
8 stycznia, 16:40, Jusper Wielki:

Bogaty ten wasz Słupsk skoro budujecie sobie drugi dworzec autobusowy i to w odległości 100 metrów od istniejącego. No można to skwitować 3 wyrażeniami : Nord Express, Prezydent Słupska,miejskie pieniądze na budowę. I już wiadomo o co chodzi.

8 stycznia, 17:37, Jarosław Kaczyński:

stul pysk

Kaczki niech nie kwakają

g
gosc

a swoimi czasy mial byc tunel dla aut pod torami

J
Jusper Wielki

Bogaty ten wasz Słupsk skoro budujecie sobie drugi dworzec autobusowy i to w odległości 100 metrów od istniejącego. No można to skwitować 3 wyrażeniami : Nord Express, Prezydent Słupska,miejskie pieniądze na budowę. I już wiadomo o co chodzi.

G
Gość

Nie ma to jak z 100 letniego budynku odzyskiwać cegły do odbudowy xd

Dodaj ogłoszenie