Rozbiórka komina po słupskich fabrykach mebli

(man)
Fot. Kamil Nagórek
Kolejny zabytkowy poprzemysłowy obiekt znika z mapy Słupska. Pomiędzy ul. Grottgera i Krzywoustego trwa rozbiórka ostatniego z kompleksu budynków po byłej fabryce mebli.

Na jej miejscu ma stanąć Centrum Handlowe "Arena".

Początkowo rozbierany właśnie obiekt miał być wkomponowany w bryłę przyszłego centrum. Można to było zobaczyć m.in. na wizualizacjach "Areny".

Szkoda, że ktoś postanowił zmienić zdanie.

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Komentarze 69

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
W dniu 04.01.2009 o 21:10, weras napisał:

Myślę ,że wszyscy, którzy twierdzili, że komin będzie sięgał 18 metrów ponad kotłownie mocno się mylili.Obecnie oceniam go na 10 metrów ponad kotłownie.Chyba konserwator zgodził się na jego całkowite unicestwienie !!!


Faktycznie, komina prawie już nie ma, a i kotłownia jest rozbierana!
Chyba należy podziękować za ten noworoczny prezent naszym decydentom, a w szczególności panu prezydentowi i konserwatorowi zabytków.
Kobylińskiego czas minął, powinni go rozliczyć nie tyle za zbrodnie komunistyczne , co za stan obecny.
w
weras

Myślę ,że wszyscy, którzy twierdzili, że komin będzie sięgał 18 metrów ponad kotłownie mocno się mylili.
Obecnie oceniam go na 10 metrów ponad kotłownie.
Chyba konserwator zgodził się na jego całkowite unicestwienie !!!

s
smakosz
W dniu 04.01.2009 o 14:27, Andy napisał:

Bardzo dużo zależy też od władz miasta. I tu dygresja. Do znudzenia będę zwracał uwagę na inną prawdziwą perełkę w słupskiej architekturze - dawny browar


dodam, że za browarem od strony ul.Kościuszki można podziwiac też mniejsze budynki o ciekawej architekturze.
a powiedzcie mi: kupując browar jaki mozna mieć inny pomysł, niz taki, żeby go z czasem wyburzyć i sprzedać grunt z zyskiem ? może się mylę, ale tego typu przebieg zdarzeń był już niejednokrotnie wykorzystywany zarówno w kraju, jak i naszym mieście. oby to była tylko paplanina.
j
jo-asia

We wpisie Andy'ego(nr 28) zamieszczone są zdjęcia łódzkiej Manufaktury. Na pierwszym zdjęciu to ruina, a na drugim pięknie odrestaurowany budynek połączony z nowoczesną architekturą. Trzeba mieć pomysł i chcieć...

z
zorro
W dniu 03.01.2009 o 12:13, Milimetr napisał:

Nie wiem co się stało-prawdopodobnie ktoś kiedyś wyszedł przed szereg.Był parę lat temu taki okres że wpisywano na tą listę wszystko co sie dało bez głebszej analizy czy to ma większy sens.Listy zabytków w kraju chyba były weryfikowane parę razy .Moim i nie tylko moim zdaniem na liście obiektów zabytkowych powinny znajdować się obiekty mające znaczenia albo historyczne albo przynajmniej architektoniczne .



Proponuje zadać sobie trochę trudu, i znaleźć wszystkie zabytki z powyższego linka są tam dziwne "perełki" które chyba tylko z przypadku nazywają się zabytkami.
W przypadku kotłowni nie ma mowy ani o jednym ani o drugim -no moze istnieje jakaś wartość sentymentalna dla byłych pracowników FM.
Dobrze jednak się stało że "ECHO" postanowiło zaadoptować obiekt -lofty są teraz w modzie i faktycznie często (choć nie zawsze) stanowią pewną odmianę.
Trzeba też sobie zdać sprawę z tego że nie wszystkie stare fabryki,młyny czy magazyny nadają sie do adaptacji-barierą czasem są przepisy budowlane a najczęściej koszty które przewyższają wartość uratowanej nieruchomości.
To nie kotłownia była zabytkiem tylko cała fabryka, wymyślono kompromis i rozebrano mury fabryki zostawiając część, tą część która na pierwszy rzut oka przypomina fabrykę.
Ale teraz to nie ma znaczenia bo to tylko mury, mogą to rozebrać i tak nikt nie zapłacze.
M
Milimetr
W dniu 02.01.2009 o 23:59, zorro napisał:

Generalnie zgadzam się z twoją tezą, ale skoro wcześniej postanowiono wpisać ten obiekt do rejestrów zabytków, to co się stało że teraz już nie jest zabytkiem ? W czyim interesie działa konserwator zabytków? Tu jest link z wykazem obiektów ruchomych Województwa Pomorskiego



Nie wiem co się stało-prawdopodobnie ktoś kiedyś wyszedł przed szereg.
Był parę lat temu taki okres że wpisywano na tą listę wszystko co sie dało bez głebszej analizy czy to ma większy sens.
Listy zabytków w kraju chyba były weryfikowane parę razy .
Moim i nie tylko moim zdaniem na liście obiektów zabytkowych powinny znajdować się obiekty mające znaczenia albo historyczne albo przynajmniej architektoniczne .
W przypadku kotłowni nie ma mowy ani o jednym ani o drugim -no moze istnieje jakaś wartość sentymentalna dla byłych pracowników FM.
Dobrze jednak się stało że "ECHO" postanowiło zaadoptować obiekt -lofty są teraz w modzie i faktycznie często (choć nie zawsze) stanowią pewną odmianę.
Trzeba też sobie zdać sprawę z tego że nie wszystkie stare fabryki,młyny czy magazyny nadają sie do adaptacji-barierą czasem są przepisy budowlane a najczęściej koszty które przewyższają wartość uratowanej nieruchomości.
G
Gość

a co wam się ten komin tak podoba ?? macie jakieś zdjęcie chociaż z nim ?? pokazujecie je znajomym jak was odwiedzą ?? Turyści przyjeżdżają go oglądać ?? Śmieszne Może warto pomyśleć żeby żeby w broszurce naszego miasta zrobić dział "objazd słupskich kominów"

z
zorro
W dniu 02.01.2009 o 23:46, Milimetr napisał:

Mylisz sie -kocham co stare-kocham zabytki ale nie wydaje mi się aby stara zdezelowana kotłownia aspirowała do miana zabytku.Pewnie że gdyby przetrwała jeszcze ze trzysta lat możnaby ją nazwać zabytkiem ale wtedy zabytkiem będzie tez pewnie "Zemasta Koszalina" czy kibel miejski nad Rzeką.Może tak zajmijmy sie produkcją zabytków na potrzeby przyszłych pokoleń i już dzisiaj obejmijmy opiką konsewatorską wszystkie stacje transformatorowe w mieście ,całe Zatorze albo np CH Manhatan ?Zrobimy dobrze naszym wnukom - pewnie będą się cieszyć że nie ma gdzie w mieście wbić łopaty bo wsio dookoła to zabytek !Nawiasem mówiąc pochodź sobie po starym Krakowie i pogadaj z ludźmi a dowiesz sie jaki to kłopot posiadać zabytki -nawet jak chce się je doprowadzić do przyzwoitego stanu to nie zawsze jest to mozliwe ze wzgledu na to ze to właśnie zabytek-dzięki temu zabytków mamy coraz mniej- same ze starości się rozsypują i stają sie zabytkową ruiną.



Generalnie zgadzam się z twoją tezą, ale skoro wcześniej postanowiono wpisać ten obiekt do rejestrów zabytków, to co się stało że teraz już nie jest zabytkiem ?
W czyim interesie działa konserwator zabytków?
Tu jest link z wykazem obiektów ruchomych Województwa Pomorskiego
M
Milimetr
W dniu 02.01.2009 o 20:43, weras napisał:

Milimetr, wyobraż sobie ,że jedziesz do Krakowa na wycieczkę....Gdzie sobie zrobisz fotkę upamiętniającą twój pobtyt w tym zacnym mieście, w centrum handlowym na Kazimierzu , czy przed bramą prowadzącą do byłego getta?Centra wszędzie są prawie takie same, brama zaś nie!!!Widzę ,że jesteś za usuwaniem wszystkiego co "stare"



Mylisz sie -kocham co stare-kocham zabytki ale nie wydaje mi się aby stara zdezelowana kotłownia aspirowała do miana zabytku.
Pewnie że gdyby przetrwała jeszcze ze trzysta lat możnaby ją nazwać zabytkiem ale wtedy zabytkiem będzie tez pewnie "Zemasta Koszalina" czy kibel miejski nad Rzeką.
Może tak zajmijmy sie produkcją zabytków na potrzeby przyszłych pokoleń i już dzisiaj obejmijmy opiką konsewatorską wszystkie stacje transformatorowe w mieście ,całe Zatorze albo np CH Manhatan ?
Zrobimy dobrze naszym wnukom - pewnie będą się cieszyć że nie ma gdzie w mieście wbić łopaty bo wsio dookoła to zabytek !
Nawiasem mówiąc pochodź sobie po starym Krakowie i pogadaj z ludźmi a dowiesz sie jaki to kłopot posiadać zabytki -nawet jak chce się je doprowadzić do przyzwoitego stanu to nie zawsze jest to mozliwe ze wzgledu na to ze to właśnie zabytek-dzięki temu zabytków mamy coraz mniej- same ze starości się rozsypują i stają sie zabytkową ruiną.
s
smakosz

co do komina to pamietam, ze wczesniej pisano w prasie wlasnie o jego skroceniu gdzies o polowe. jakby zostal tak wysoki jak dzis, to bylby po pierwsze niebezpieczny, a po drugie kosztowny, z uwagi na czeste kontrole bezpieczenstwa (takie budowle musza spelaniac dosc rygorystyczne normy). swoja droga jakby zostala sama kotlownia, to tez byloby fajnie (w niej docelowo maja byc posadowione lokale gastronomiczne). sam komin, jak juz kiedys pisalem, to moim zdaniem fajne miejsce pod przyszle miejsce do np. wspinaczek (kolejna atrakcja?) - trzeba by tylko dolne jego partie zabudowac szklem. szkoda ze takiego pomyslu inwestor nie wykorzystal.

w
weras

Milimetr, wyobraż sobie ,że jedziesz do Krakowa na wycieczkę....
Gdzie sobie zrobisz fotkę upamiętniającą twój pobtyt w tym zacnym mieście, w centrum handlowym na Kazimierzu , czy przed bramą prowadzącą do byłego getta?
Centra wszędzie są prawie takie same, brama zaś nie!!!
Widzę ,że jesteś za usuwaniem wszystkiego co "stare"

M
Milimetr

...i wszystkie te "zabytki" byłyby dzisiaj malowniczymi ruinami albo siedliskiem wszelkiej maści lumpów.
W ostateczności same zawaliłyby się komuś na głowę dzięki działalności kolegów złomiarzy (jedna już fabryczka zamieniła się w stertę gruzu)
Ja wiem -to wszystko wina Kobylińskiego że inwestorzy nie chcą ładować kasy w ratowanie postindustrialnych "zabytków" Słupska-fe ! niedobry Kobyła, a fe !!!

j
jo-asia
W dniu 30.12.2008 o 21:23, weras napisał:

Gdyby tak myślano jak ty , to dawno w Rzymie nie byłoby Koloseum. Bodajże w XIX w. myślano o rozebraniu tego szkaradztwa!!!!Pojedź do Łodzi i zobacz co tam zrobiono z tkimi rozpadającymi budami!!!!Co się ulotniło z mapy Słupska za prezydentury wielkiego prezydenta;1. ul.Jaracza-fabryka powozów słynąca w Europie( dziwne najpierw spłonęła)- powstał Liedl2. ul. Kołłątaja - lokomotywownia ( w Łodzi z podobnego budynku zrobiono właśnie centrum handlowe)- powstał wspaniały budynek pod względem architektonicznym Kaufland Nie wspomnę o wspaniałym i bajkowym ryneczku, kolorowych balkonach na ul. Grodzkiej


Jeszcze stara fabryka na ulicy Garncarskiej - teraz Netto.
B
BógUrojony
W dniu 01.01.2009 o 19:50, marasss napisał:

ale wy gadacie głupoty, ten komin razem z tą kotłownią będzie najprawdopodobniej wkomponowany w te centrum. Poza tym nie przedstawia on żadnej wartości architektonicznej, nikt go nie wyremontuje i nie zrobi tam pizzerii bo się nie opłaca. Nie wszystko co stare jest super, czasami trzeba stare rzeczy wyburzyć.


Przeczytaj ze zrozumieniem cały wątek, a dopiero potem włączaj się do niego, a nie odpowiadaj jakimś pierdnięciem, chyba że to Twój standard. Nie ma to jak budować końcowy wniosek w oparciu o rzeczywistość, którą się wyimaginowało i samotnie się w nią wierzy (ach, znów ta wiara).
w
weras
W dniu 01.01.2009 o 19:50, marasss napisał:

Poza tym nie przedstawia on żadnej wartości architektonicznej, nikt go nie wyremontuje i nie zrobi tam pizzerii bo się nie opłaca. Nie wszystko co stare jest super, czasami trzeba stare rzeczy wyburzyć.


Rozumując w ten sposób, to można wyburzyć Nową Bramę i wybudować tam pizzerię. Działka w takim miejscu przyniosłaby miastu spory dochód, ale bramy by nie było!!!
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3