Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa usteckiego portu. Jakie będą jego główne funkcje?

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Według koncepcji nowy port zostanie zbudowany na zewnątrz obecnego.
Według koncepcji nowy port zostanie zbudowany na zewnątrz obecnego. Mariusz Jasłowski
Urząd Morski w Gdyni zlecił sporządzenie Programu Funkcjonalno-Użytkowego rozbudowy usteckiego portu. Autorzy opracowania mają przyjąć trzeci - najbardziej obszerny wariant koncepcji.

Wykonana w 2020 roku koncepcja pn. Przebudowa wejścia do Portu Ustka w zasadzie dotyczy rozbudowy portu, ponieważ jej warianty przewidują dobudowanie portu zewnętrznego do obecnej infrastruktury. Do opracowania programu funkcjonalno-użytkowego wybrano wariant, który zakłada maksymalną rozbudowę.
- Jako wyjściowy wykonawca ma przyjąć wariant trzeci. Mają zostać również przeanalizowane lub zaproponowane inne rozwiązania konstrukcyjne pod kątem zmniejszenia kosztów robót budowlanych oraz wskazane etapy realizacji, niezbędne do wykonania w pierwszej fazie, które zapewnią prawidłowe funkcjonowanie nowego portu, oraz etapy do wykonania w późniejszym terminie – mówi Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni. - W ramach PFU opracowane zostaną niezbędne koszty prac projektowych oraz robót budowlanych. Opracowany zostanie również projekt robót geologicznych oraz wniosek na wznoszenie i wykorzystanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń.

Według koncepcji nowy port zostanie rozbudowany poza obecnie istniejącym, a część morza zostanie zalądowiona. W wariancie III zostały wyodrębnione cztery zasadnicze części: tor podejściowy i wejściowy; w części północnej portu – awanport – akwen o powierzchni 15 ha; w części południowej – basen portowy – akwen o powierzchni 12,7 ha; w części południowej - terminale portowe.

- Planowana rozbudowa obejmuje modernizację falochronu wschodniego, budowę nowego falochronu zachodniego, budowę terminali portowych, wykonanie robót czerpalnych. Rozbudowa umożliwi powstanie terminalu serwisowego MFW, terminalu samochodowego, strefy rybackiej oraz awanportu – wymienia Magdalena Kierzkowska.

Wariant trzeci zakładał nawet budowę terminalu instalacyjno-serwisowego MFW. Jednak po wskazaniu uchwałą rządową najpierw Gdyni, a obecnie już Gdańska jako portu instalacyjnego, w Ustce ten element infrastruktury wyeliminowano.

Terminal offshore serwisowy dla MFW ma mieć powierzchnię 14,2 ha, terminal samochodowy – 8,1 ha lub 6 ha przy wydzieleniu części rybackiej portu o powierzchni 2 ha i łącznej długości nabrzeży 490 metrów.
 
Dotychczas w III kwartale 2020 roku opracowano koncepcję dla trzech wariantów realizacyjnych. W tym samym czasie podpisano umowę na przedinwestycyjny monitoring ptaków oraz na przedinwestycyjny monitoring ichtiologiczny. I kwartale 2021 roku wykonano analizę falowania i analizę nawigacyjną z symulacją ruchu statków, ze wskazaniem najkorzystniejszego wariantu. W III i IV kwartale 2021 roku zakończono monitoringi przyrodnicze. W grudniu 2021 roku podpisano umowę na opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego. Na jego opracowanie wykonawca ma czas do 12 miesięcy. Jednak wysokość finansowania realizacji całej inwestycji nie została jeszcze zatwierdzona.

Port w Ustce ma być rozbudowany o obszar kilkudziesięciu hektarów. Jednak nowy zewnętrzny port nie będzie własnością miasta, lecz Skarbu Państwa. Dlatego, że powstanie na wodach, czyli na terenach Skarbu Państwa. Koncepcja przewiduje modernizację falochronów, ale nie uwzględnia prac w obecnym porcie komunalnym, który po rozbudowie stanie się wewnętrznym.

Na rozbudowę portów dla potrzeb przemysłu morskich farm wiatrowych mają być przyznane pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Założono, że będzie to kwota 437 mln euro.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza