Rozmowa z prezesem MZK w Koszalinie

Rafał Wolny rafal.wolny@mediaregionalne.pl Tel. 94 347 35 99
Prezes Bacławski.
Prezes Bacławski. Radek Koleśnik
Rozmowa z Andrzejem Bacławskim, od stycznia 2013 r. prezesem MZK Koszalin

- Przejął pan firmę w dość poważnym dołku - coraz niższe przychody, coraz mniej pasażerów.
- Aż tak źle to nie jest, choć faktycznie przychody z roku na rok maleją. Głównie dlatego, że systematycznie zmniejsza się liczba pasażerów i to niezależnie od cen biletów. To jest tendencja ogólnopolska - coraz więcej osób przesiada się do aut prywatnych.

- Spośród tych, którzy jeżdżą autobusami, prawie 30 procent korzysta z przejazdów bezpłatnych. Można szacować, że opłaty za ich bilety przyniosłyby kilka milionów zysku. Choćby połowa cofniętych przywilejów wygenerowałaby znaczny wpływ do kasy MZK. Nie za dużo osób korzysta z przywilejów?
- To pytanie nie do mnie. Jesteśmy spółką komunalną i to właściciel (miasto - red.) decyduje o zasadach naszego funkcjonowania. My sami o niczym nie możemy decydować.
- Jednak prezydent i radni mogą podejmować decyzje na pańskie wnioski. Tylko musi je pan mieć.

- Będziemy występowali o to, żeby przynajmniej dla części uprzywilejowanych wprowadzić choć minimalną odpłatność. Oprócz tego, że wygeneruje to jakiś zysk, pozwoli nam także określić ile faktycznie osób korzysta z tych przejazdów. W tej chwili trudno jest to wiarygodnie policzyć, bo nie zostaje po nich żaden ślad.

- Minimalna odpłatność, czyli jaka?
- Nie mogę o tym mówić, bo nie uzgadnialiśmy jeszcze tego z władzami.

- A podwyżki cen innych biletów będą?
- Będziemy występowali o drobne korekty cen biletów jednorazowych. Miesięczne chcielibyśmy pozostawić na obecnym poziomie. W ten sposób możemy wpłynąć na wzrost liczby stałych pasażerów.

- **Kierowcy narzekają na korki, brak miejsc parkingowych. To szansa dla komunalnego przewoźnika, ale musicie zachęcić mieszkańców, by przesiedli się do autobusów.**
- Problem w tym, że w Koszalinie nie ma specjalnych pasów dla autobusów ani taksówek i nie ma szans by powstały. Więc autobusy stoją w tych samych korkach, co auta. To nie przemówi do kierowców. Na dzień dzisiejszy nie znaleźliśmy pomysłu, żeby mieszkańców znacznie zachęcić do korzystania z naszych usług.

- A bilety czasowe (na jednym bilecie można odbyć podróż z kilkoma przesiadkami w określonym czasie - red.)? Wiele miast stosuje je z powodzeniem.
- Nie zastanawiałem się jeszcze nad takim rozwiązaniem. Problem może być z kupnem takich biletów u kierowcy, gdyż biletem jest automatycznie paragon fiskalny. Myślę jednak, że byłoby to uzasadnione. Tak samo jak możliwość kupna biletu przez telefon komórkowy - myślimy już nad wprowadzeniem takiej usługi.

- Póki co rekompensujecie straty ciągłymi podwyżkami. W przeliczeniu na kilometr trasy mamy jedne z droższych biletów w kraju.
- Wynika to z wielkości miasta, bo trasy u nas nie są długie. Ale co do podwyżek, to się nie zgadzam. W ubiegłym roku cena była korygowana, ale przez cztery poprzednie lata stała w miejscu, a liczba pasażerów i tak malała. Tabor mamy najnowocześniejszy w Polsce, więc nie jest to wina braku komfortu. Nie mamy wpływu na to, że ludzie odchodzą. Stają się wygodni i stać ich na to, by dojeżdżać wszędzie samochodami.

- W takim razie MZK powinno powoli pakować walizki, bo wkrótce okaże się niepotrzebne.
- Nasza działalność wynika z ustawy o transporcie publicznym. Naszym celem jest przede wszystkim zaspokajanie potrzeb lokalnych mieszkańców, a nie zarabianie pieniędzy, choć to również jest ważne.

- Tyle że działalność MZK kosztuje nas rocznie prawie dziesięć milionów złotych dotacji.
- Dostajemy jedną z najniższych dotacji w kraju. Ostatnio około dziewięciu, a w podobnym Słupsk dotacja wynosi 14 mln zł rocznie. Staramy się rozwijać działalność pomocniczą i będziemy starali się, by przychody pokrywały choć część kosztów.

- Z roku na rok jest coraz mniej kursów. Planujecie likwidację lub skracanie kolejnych?
- W tej chwili nie planujemy likwidowania żadnych linii. Likwidujemy tylko te nierentowne. Choćby przywróconą na próbę nocną, gdzie koszt przewozu jednego pasażera wyniósł 25 złotych. Nie stać nas na to, dlatego staramy się wprowadzać inne rozwiązania - choćby kursy łączone czy rozrzedzenie kursów dla poprawy ich rentowności.

- Bylebyście się nie rozpędzili i nie zostawili pasażerów tylko z "czternastką" i "szesnastką".
- Tak się nie stanie, ale tam gdzie na trasach jeżdżą pojedyncze osoby, trzeba poważnie przeanalizować celowość utrzymywania linii.
 

Wideo

Komentarze 34

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
see
Czy pan Prezes ma zamiar coś zrobić z połączeniami do Strefy Ekonomicznej?Narazie wedłóg MZK strefa kończy się koło Kospelu.Może w MZK nie wiecie ,że dalej są jeszcze inne firmy -Centrum Biedronki,Nordglass,Elfa,Zakład karny.Kiedyś nażekaliście ,że złe drogi-już są dobre.Pan wsiądzie do samochodu i sprawdzi.Chciałbym jeszcze powiedzieć Panu,że w SEE pracuje się w dni wolne od pracy i w systemie 3 zmianowym.
t
taki tam jeden
jeżdże taksówkami,pełen komfort a te wasze MZK możecie nawet zlikwidować
o
ombre
co tu sue dziwic :-) ludzie będa odchodzic bo staja sie wygodni? hehe , co za naiwnośc. ludzi e rezygnuja bo MZkjest za drogie. ostatnio jechałem z zona i dwojgiem dzieci do lekarza. w sumie kosztowłąo mnie to 8,70 ,, olałem wiec autobus i z powrotem pojechałem taksówka. 8, 50 :-) wiec nbez fantazji.. oczywiscie  cudnie jest miec firme do której ktos z naszych podatków dopłaca 10 mln zł i cieszyc sie ze słupks wydaje 14 hehe, a Eindhoven wydaje 14 mln euro... wiec moze sie połózcie ..i poproscie o inne dotacje. Koszalin nie jest ptzygotowany na bilety płacone komórka... jako miesto może tak, ale nie w przypadku kontroli :-) juz widze tych niesmiertelnych kanaów z Koszalina jak paczą w wyswietlacz komórki i niczego nie rozumieja.. a jak miałyby wyglądac reklamacje  w przypadku nieuzasadnionych kar za brak biletów.. wyciągi od operatora , czy sprawa w sądzie... winiosek: jakie miasto , takie MZK.
k
kubusia
za podwyżką cen biletów POWINIEN "IŚĆ" WZROST JAKOŚCI USŁUG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Czego widać ewidentny brak!!!
A
Alka
Jak znam życie to trzeba będzie więcej pieniędzy na gratyfikacje dla zarządu czy jak tam się to naazywa .
q
qqqqqqqqqqq
2.90 zl za bilet to malo??? Za przejazd do centrum z polnocy w ta i z powrotem trzeba wydac prawie 6 zl.  Czyli wiecej niz za litr benzyny czy ON. Samochodem taka trasa kosztuje  o polowe mniej wiec gdzie tu sens w tloczeniu sie w MZK i sluchaniu glupot innych pasazerow. Moze problemem jest w tym ze MZK dalo sie wydymac na trasach obslugiwanych przez busiarzy Mr prezes??
c
czerwony autobus
Mam nadzieję ,że pan Bacławski szybko dokona likwidacji MZK i wszyscy będą zadowoleni. Pieniądze zostaną w mieście, ponadto będą podatki od prywatnych przewoźników a pasazerowie będą mieli połączenia tam gdzie ich potrzebują.
p
pro-kapitalista
Nie ma się co dziwić - monopolista może wszystko!. Ma w d.pie klientów, którzy w normalnym kapitalizmie mają zawsze najwięcej do powiedzenia. Ale jak wiadomo żyjemy w socjalizmie, a w każdym razie w ustroju, w którym nie ma prawdziwie wolnego rynku, gdzie istniałaby konkurencja i walka o klienta nie tylko w dziedzinie transportu publicznego. Klienci niejako wymuszaliby na firmach przewozowych coraz niższe ceny i dobrą jakość usług - teraz jest odwrotnie!
p
pasażer
Trudno o pasażerów jeżeli nie można kupić rozkładu jazdy.  znam miasta o wiele mniejsze i tam można kupic rozkład jazdy cały rok.  U nas tylko kupujemy raz w roku 1 dzień wydany z głosem. Ja się zastanawiam komu zależy na pasażerach?  Głos ma utarg a MZK nic, bo ten rozkład często ma pomyłki.  U nas ciągle występują zmiany. Nie ma stabilności i zasad jak gdzie indziej np. zmiany kursów so co dwa lata.  W tym czasie zbierają propozycje.  Ja mam propozycje całkowitej zmiany sposobu kursowania autobósów.  Nie ma jednak zainteresowania.  Z moich analiz wynika możliwość zmniejszenia ilości autobusów z możliwą poprawą przewozów.  Jeżeli Pan Dyrektor wykaże zainteresowanie nawiąże kontakt.
P
Pasazer 59
Powiem szczerze, ze jestem zawiedziony naszym MZK. nie bylo mnie w miescie ladnych pare lat i moge po tym okresie absencji smialo powiedziec, ze jest duzo gorzej niz kiedys. Porzede wszystkim chodzi o czestotliwosc kursowania autobusow. Malo ich jest w ogole. Wczoraj chcac sie wydostac z Rokosowa musialbym w poludnie czekac 2h na nastepna '12'. cos jest nie tak. Autobusy stanowczo za rzadko jezdza, a osobiscie uwazam, ze linii autobusowych powinno byc zdecydowanie wiecej w miescie. Bilety nie sa tanie, a mieszkancy dodatkowo sa gorzej traktowani wlasnie przez brak konkretnej sieci autobusowej. To wszystko sprawia wrazeni, ze zwyklego koszalinianina ma sie gdzies gleboko. uwazam, ze w MZK wkradl sie regres i wydaje sie, ze nie przeszkadza on nikomu. Bardzo nie ladnie!
e
edi
ZLIKWIDOWAĆ WSZELKIE DOTACJE !!!! Niech się zabiorą za myślenie a nie oddawanie dochodowych lini "BUSOM"Przykładem może być linia nr.1.Kiedyś się chwalili , że to jedna z bardziej dochodowych.
p
pasażer
A gdyby oniżyć ceny biletów to więcej ludzi korzystałłoby z MZK
p
pasażer
Dodając jeszcze, brak rozkładu jazdy w domu wiem po sobie często powoduje, że zamiast jechać wolę iść pieszo bo nie wiem jak długo będę czekał na przystanku. Można powiedzieć to sobie odpisz, ale częste zmiany kursów zniechęcaja. Z tego tez można mieć zysk. Mam propozycję rozkładu jazdy, który wpłynie na wzrost ilości pasażerów i przyspoży kasy.
d
dog
czasowe niekorzystne? dlaczego niekorzystne? przykladowo mam do przejechania JEDEN (a wlasciwie ZERO, bo  wsiadam i na nastepnym wysiadam) przystanek. piechota 15-20 minut, autobusem (2-7 minut, bo bywaja korki) 2zł 90gr, prywatnym autem 1zł. co mam wybrac? wiadomo, ze wlasne auto. ale gdyby za czasowy 10 minutowy przejazd mialbym zaplacic np. 70 gr, to wybralbym mzk. 
-Koszmar
Pewnie za mało kasy dostają, podwyżek im się zachciewa. Rzadko jeżdża, tłok , ciągle przesiadki. Trzeba stąd wyjechać , bo za mocno już ś.....prowincją i te układy towarzysko-pertyne ufffff.............
 
Dodaj ogłoszenie