Rynek pracy 2020. Umiarkowanie optymistyczny i mało otwarty na zmiany – czy taki jest pracownik 55+ - stereotypy weryfikuje ekspert

AIP
Tzw. silversi, a więc pracownicy w wieku 50+, są przede wszystkim dobrze wykształceni, mają duże poczucie odpowiedzialności i stoją za nimi lata doświadczeń. Wbrew panującym stereotypom, znają języki obce, korzystają z mediów społecznościowych i nadążają za rozwojem technologicznym. Szymon Starnawski / Polska Press
O pokoleniu Z i milenialsach napisano już wiele. W przeciwieństwie do nich, o starszych pracownikach – ich potrzebach i miejscu na rynku pracy mówi się zdecydowanie mniej. Pokolenie to wchodziło na rynek w latach 80., a największe doświadczenie zdobywało w latach 90., a więc w czasie dynamicznie rozwijającego się polskiego kapitalizmu. Od początku swojej kariery musieli nieustannie zdobywać nowe kwalifikacje, zatem zmiany i szybkie tempo pracy nie są im obce.

85 proc. polskich pracowników w wieku 55+ uważa, że ma odpowiednie kwalifikacje do osiągnięcia sukcesu w swoim zawodzie. Ponad 30 proc. z nich uważa, że zostanie w obecnej pracy przez następne 2-5 lat, a ponad 20 proc., że do końca swojego życia zawodowego. Ponadto z badań ADP „Workforce View in Europe 2019” wynika, że są grupą, która najmniej się stresuje!

Pracownik 55+ – mało dynamiczny? To nieprawda!

Jak wynika z raportu Bigram i Essilor Polonia „Pokolenie 50+ w pracy – prawda i mity”, tzw. silversi, a więc pracownicy w wieku 50+, są przede wszystkim dobrze wykształceni, mają duże poczucie odpowiedzialności i stoją za nimi lata doświadczeń. Wbrew panującym stereotypom, znają języki obce, korzystają z mediów społecznościowych i nadążają za rozwojem technologicznym. Są również pewni siebie – z badań „Workforce View in Europe 2019” wynika, że 85 proc. silversów uważa, że ma odpowiednie umiejętności, które pomagają im osiągnąć w pracy sukces. Jednak, jak wskazuje raport ADP, okazuje się, że z drugiej strony ta grupa nie ma dużego zaufania do swoich przełożonych – szczególnie w sprawie kwestii zdrowotnych. Ponad 60 proc. badanych wolałoby nikomu nie mówić o swoich problemach z kondycją psychiczną, a prawie 53 proc. uważa, że ich pracodawca nie interesuje się ich samopoczuciem.
Wokół pracowników w wieku 55+ narosło wiele stereotypów. Często uważa się, że są to ludzie nienadążający za zmieniającym się światem, nieznający najnowszych technologii. Nic bardziej mylnego. Pracownicy z tego przedziału wiekowego wciąż są bardzo aktywni zawodowo i chętnie uczą się nowych rzeczy. Mają również ogromne znaczenie dla rynku pracy, bo są idealnymi kandydatami do mentoringu. Młodsze pokolenia mogą się od nich wiele nauczyć – mówi Anna Barbachowska, Country HR Business Partner ADP Polska.

Mało otwarty na zmiany?
Co ciekawe, pracownicy w przedziale wiekowym 55+ na swoją przyszłość zawodową patrzą raczej umiarkowanie optymistycznie (57 proc.) lub bardzo optymistycznie (18 proc.). Dla porównania, najbardziej optymistycznie do przyszłości podchodzą młodsi pracownicy (41 proc.) Jest jednak również spora grupa starszych pracowników, która postrzega swoją przyszłość zawodową raczej pesymistycznie (19 proc.). Dodatkowo starsi pracownicy, a więc na parę lat przed emeryturą, są niechętni do zmiany w życiu zawodowym – 31 proc. z nich uważa, że zostanie w obecnej pracy przez następne 2-5 lat, a 22 proc., że do końca swojego życia zawodowego.

– To naturalne, że młodsze pokolenia są bardziej optymistycznie nastawione do swojej przyszłości zawodowej, przed nimi lata wyzwań i zmian. Za pracownikami 55+ stoi natomiast doświadczenie zawodowe i potrzeba stabilizacji. Raczej nie są zainteresowani samozatrudnieniem czy byciem freelancerem, bo mają świadomość z jak ogromnym przeorganizowaniem swojego stylu życia by się to wiązało – aż 64 proc. badanych w wieku 55+ deklaruje, że nie jest zainteresowanych taką formą pracy. To pokolenie, które budowało swoją pozycję na rynku pracy w latach, gdy w Polsce kapitalizm silnie się rozwijał, a więc pracownicy ci wolą raczej popularne w tamtych czasach stabilne formy zatrudnienia – podkreśla Anna Barbachowska, Country HR Business Partner ADP Polska.

Robotyzacja? Nie, dziękuję!

Co ciekawe, z danych ADP wynika, że starsi pracownicy nie odczuwają dyskryminacji w swojej pracy – przyznaje to niemal 78 proc. badanych. Jedyne nierówne traktowanie, jakie ich dotyczy, skupia się na kwestii wieku – z tzw. ageizmem (czyli dyskryminacją ze względu na wiek) spotyka się 13 proc. pytanych. Pracownicy w wieku 55+ nie zwracają również uwagi na nierówności płacowe ze względu na płeć.
Prawie 80 proc. z nich nie zauważa tego problemu w swojej firmie. Pokolenie 55+ nie wierzy też w powszechną robotyzację. Aż 85 proc. z nich twierdzi, że ich miejsce pracy nigdy nie zostanie zastąpione przez robota.

Wysokie czynsze, niewielu klientów. Restauratorzy zamykają biznesy.

Wideo

Materiał oryginalny: Rynek pracy 2020. Umiarkowanie optymistyczny i mało otwarty na zmiany – czy taki jest pracownik 55+ - stereotypy weryfikuje ekspert - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
Izzy

Mało otwarty na zmiany? Przepraszam bardzo, ale ja po 50-tce zapisałam się na kurs językowy do Demostenes i nauczyłam się francuskiego, teraz jest na takim komunikatywnym poziomie. I korzystałam z platformy e-learningowej na kursie!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3