Ustawa jest bardzo potrzebna, by świnoujski terminal gazowy powstał do 2013 roku.
- Zależy nam na przyspieszeniu - nie ukrywał Rafał Bardziński z Ministerstwa Skarbu - Ta inwestycja bowiem jest elementem systemu bezpieczeństwa energetycznego kraju. Ustawa znacznie skróci proces inwestycyjny. Wymagała zmian w 17. innych.
Terminal zapewni odbiór od 2014 roku około 2,5 mld m sześc. gazu LNG rocznie.
Zgodnie z projektem decyzje lokalizacyjne związane z terminalem i inwestycjami towarzyszącymi będą w gestii wojewody. Oprócz terminalu powstawać będą równolegle gazociągi przesyłowe, podziemne magazyny gazu itd.
Bardzo ważny zapis, upraszczający i skracający procedury administracyjne, dotyczy właśnie takich decyzji, skutkujących wywłaszczeniem. Projekt szczegółowo reguluje kwestie odszkodowań, wskazuje sposób ich ustalania w związku z utratą nieruchomości.
Kolejna istotna regulacja, to uproszczenie procedur przetargowych w ramach zamówień publicznych.
Strategicznym operatorem gazu w kraju jest Gaz-System. Jest właścicielem Polskiego LNG, spółki powołanej do budowy terminalu w części lądowej.
Terminal na lądzie zajmie ok. 40 ha. W jego obrębie oprócz całej instalacji regazyfikacji powstaną także dwa zbiorniki LNG o pojemności 160 tys. m sześć. każdy.
Za budowę falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego na wschód od istniejącego, obrotnicy dla statków i miejsca ich schronienia odpowiada Urząd Morski w Szczecinie. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie budował wyspy cumownicze, miejsca rozładunku LNG z gazowców, platformę przeciwpożarową, estakadę.
Spółka PLNG będzie docelowo operatorem terminalu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?