Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samorządowcy Szczecina i Polic chcą obwodnicy i tunelu

Piotr Jasina [email protected]
Projekt firmy Arcadis zakłada budowę 8 węzłów. W większości obejście prowadzi przez obszary chronione Natury 2000. Droga przebiega przez grunty nienośne, co podraża koszty budowy
Projekt firmy Arcadis zakłada budowę 8 węzłów. W większości obejście prowadzi przez obszary chronione Natury 2000. Droga przebiega przez grunty nienośne, co podraża koszty budowy arcadis
Włodarze Szczecina, Polic i powiatu polickiego razem będą zabiegać o budowę obwodnicy i tynelu. Podpisali list intencyjny.

Prezydent Szczecina, starosta policki i burmistrz Polic postanowili wspólnie działać na rzecz budowy obwodnicy zachodniej Szczecina i Polic z przeprawą pod Odrą do Świętej. Podpisali dokument w tej sprawie Pod listem intencyjnym podpisali się Piotr Krzystek, prezydent Szczecina, Władysław Diakun, burmistrz Polic i starosta policki Andrzej Bednarek.

"Zważywszy na przedłużający się proces decyzyjny oraz brak deklaracji stanowisk strony rządowej w zakresie realizacji Zachodniego Drogowego obejścia Szczecina, uznając przedsięwzięcie za kluczowe dla planów rozwojowych Gminy Miasta Szczecin, Gminy Police, powiatu polickiego, szczecińskiego obszaru metropolitalnego i całego regionu, strony podejmują wspólne działania, zmierzające do przygotowania procesu inwestycyjnego kluczowego elementu Zachodniego Obejścia Szczecina, obejmującego przeprawę pomiędzy węzłami drogowymi Police-Goleniów wraz z włączeniem jej w system komunikacji Gminy Miasto Szczecin" - czytamy w liście intencyjnym.

- Jest dobry klimat między naszymi miastami - stwierdził burmistrz Polic Władysław Diakun informując radnych na ostatniej sesji o tym, iż wspólnie z powiatem i włodarzami Szczecina będą lobbować za przeprawą przez Odrę i za obwodnicą obu miast od strony zachodniej. - Prowadzimy rozmowy z kolejnymi samorządami i instytucjami gospodarczymi, dla których obwodnica zachodnia jest ważna. - dodał Diakun.

Wbrew warszawskiej perspektywie, obejście zachodnie Szczecina wraz z przeprawą między węzłami Police i Goleniów to inwestycja o strategicznym znaczeniu gospodarczym - podkreśla Piotr Krzystek prezydent Szczecina. - Na to chcemy wspólnie zwrócić uwagę, a także przygotować się do dialogu z rządem.

Starosta policki Andrzej Bednarek zwrócił uwagę na fakt, iż obwodnica została zapomniana. Przywołał także niepokojącą wypowiedź minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak, która obwodnicę określiła jako lokalny problem, podobnie zresztą jak tunel pod Świną.

Przypomnijmy, iż powstał projekt obwodnicy i raport oddziaływania jej na środowisko. Raport niestety jest weryfikowany, bo jacyś ekolodzy ze Śląska dopatrzyli się na przebiegu obejścia unikatowych skorupiaków. Jest jeszcze inny problem, bo obwodnica pozostaje ciągle tylko śladem na mapie. Grzegorz Dziedzina, zastępca dyrektora szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślał wielokrotnie w rozmowie z "Głosem", że planowana obwodnica spełnia aż trzy ustawowe przesłanki, by można ją było wpisać w ciąg dróg krajowych: stanowi obejście dużego miasta, komunikuje ze sobą inne drogi krajowe, ułatwia dojazd do przejść granicznych. Niestety, przedstawiciele rządu z perspektywy Warszawy tych argumentów nie dostrzegają. Wyraźnie brakuje woli politycznej. Do dziś projektowanej obwodnicy nie wpisano w sieć dróg krajowych, mimo iż taka decyzja nie rodzi żadnych skutków finansowych. Byłaby jednak mocnym argumentem dla lobbujących za tą inwestycją. 

  • Studium i raport 
  • Były już w 2012 roku Studium obejścia i raport oddziaływania na środowisko firma projektowa Arcadis prezentowała już przed 3 laty.
  • Przeprawa ma 51 km Zaczyna się od węzła Kołbaskowo z Autostradą A6, kończy na węźle Goleniów, na przecięciu autostrady i drogi ekspresowej S3.
  • Autorzy przyjęli wariant z 3-kilometrowym tunelem drążonym pod Odrą. W inwestycji szacowanej na ok. 4 mld, budowa tunelu stanowi jedną trzecią kosztów.
  • Projekt z 8. węzłami -  W większości obejście prowadzi przez obszary chronione Natury 2000. Droga przebiega przez grunty nienośne, co podraża koszty budowy.
  • Obwodnica jest potrzebna - W 2007 roku na ul. Struga ruch pojazdów w ciągu doby wynosił 50 tys., na rondzie Hakena - 20 tys. - informowali przedstawicielka Arcadis. W 2020 przewidywany ruch na Struga to 65 tys. pojazdów, na rondzie - tyle samo. W 2040 r. ul. Struga w ciągu doby przejedzie 130 tys. pojazdów. Rondo bez budowy obwodnicy nie będzie już w stanie obsłużyć natężenia ruchu. Obwodnica może przejąć co najmniej jedną trzecią tego natężenia. Obejście ma też ogromne znaczenie dla Zakładów Chemicznych Police i terenów północnych Szczecina. 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza