Skomunikowanie Dwumiasta czyli tryumf pragmatyzmu nad pięknymi słowami

Grzegorz Hilarecki
Po czteroletniej przerwie, samorząd województwa pomorskiego zdecydował o przywróceniu całorocznych połączeń kolejowych ze Słupska do Ustki. Nadchodzi więc normalność i robimy krok w stronę dwumiasta.

Tak, wiem, dwumiasto istnieje od 2003 roku. Od podpisania porozumienia między władzami Słupska i Ustki minęło już 16 lat. Wystarczający czas, by każdy zauważył, że to porozumienie jest tylko na papierze. Zapał do prowadzenia wspólnej polityki na rzecz rozwoju obu miast był duży, dziś ze świecą szukać osoby, która pozytywnie oceniałaby efekty porozumienia podpisanego między ówczesnymi włodarzami miast. W 2015 roku, po spotkaniu roboczym w usteckim ratuszu, nowi wtedy włodarze, Jacek Graczyk, burmistrz Ustki, i Robert Biedroń, prezydent Słupska, wspólnie ogłosili, że chcą wskrzesić ideę dwumiasta.

Wyszło jak wszystko w kadencji Roberta Biedronia. Zaczęło się i zakończyło na konferencji prasowej i ładnych słowach. Nie mogło być inaczej, skoro prezydent Słupska mówił o ideach, współpracy, nowej radzie ekspertów, ale bez konkretnych celów. Natomiast ustecki włodarz o konkretach: rozwiązanie problemów komunikacyjnych to w tym momencie najważniejsze zadanie, z którym należałoby się zmierzyć. Zarówno ze Słupska, jak i z Ustki jeździ bardzo dużo osób do pracy. Poprawa komunikacji na linii Słupsk - Ustka - Słupsk to w tej chwili priorytet naszej współpracy - mówił nam po owym spotkaniu Jacek Graczyk. Potem współprca się skończyła. Burmistrz Ustki nie miał z kim w Słupsku rozmawiać. Gdy przyjechał na umówione z Biedroniem spotkanie, ten gdzieś wojażował, a nikt spotkania z burmistrzem nie odwołał.

W Ustce ruszyła budowa węzła komunikacyjnego. Przebudują dwo...

Jacek Graczyk chciał wspólnie z władzami Słupska walczyć o połączenia kolejowe Słupsk - Ustka, a słupscy oficjele nie mieli tego w planach. I tak na placu boju zamiast dwumiasta została sama Ustka. Jednak kolejowe połączenie obu miast jednak będzie. Po wieloletniej przerwie, samorząd województwa pomorskiego zdecydował o przywróceniu całorocznych połączeń kolejowych ze Słupska do Ustki. - Pomimo niezakończonych jeszcze prac inwestycyjnych, prowadzonych przez zarządcę linii kolejowej Polskie Linie Kolejowe S.A., od 15 grudnia 2019 roku w relacji Słupsk- -Ustka będzie kursować 14 pociągów w dni robocze oraz 14 pociągów w relacji Ustka- - Słupsk - informuje Dorota Patzer z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.

- W soboty i niedziele będzie to po 13 pociągów w każdym kierunku. Na razie przewozy będą obsługiwane przez elektryczny zespół trakcyjny serii EN57. Później jego miejsce ma zająć nowoczesny lub zmodernizowany skład. Docelowo, czyli po zakończeniu rewitalizacji linii 405, prędkość na trasie sięgnie 100 km/h. Urząd informuje, że od połowy przyszłego miesiąca do końca roku przejazdy pociągami tej relacji odbywać się będą bezpłatnie. Natomiast od Nowego Roku jednorazowy podróż kosztować ma 5 zł. To mniej niż obecnie płaci się za przejazd autobusem. Konkurencyjnie zapowiadają się też ceny biletów miesięcznych. W przypadku osoby dorosłej i podróży autobusem to ponad 250 zł. Miesięczny na pociąg wyniesie 178 zł. W ten sposób wracamy do normalności. Kolej jest konkurencją dla połączeń autobusowych. Te przez lata między Słupskiem a Ustką były złotą żyłą. Tak bowiem słupski samorząd przez lata dbał, by prywatne firmy miały z czego żyć. Zaczęło się od zrezygnowania z dochodowej wszak linii MZK numer 10 do Ustki. Za rządów Biedronia w 2016 roku słupscy urzędnicy zaś zadbali, by na rynek przewozów między dwoma miastami nie weszła nowa firma. Zakończyło się sporem prawnym, bowiem nie do końca urzędnicy mieli tu rację. Sprawa dotąd nie została zakończona.

ZOBACZ TAKŻE: Dworzec PKP w Słupsku do wyburzenia. Informację potwierdziły władze miasta

Wideo

Komentarze 36

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dobowy za dyche

Na stronach Ustki napisano:

Jednocześnie otrzymaliśmy informację, że trwają prace nad wspólnym biletem obejmującym przejazd pociągiem na trasie Ustka – Słupsk i przejazdy na terenie Słupska komunikacją miejską.

Takie rozwiązanie ma pojawić się w połowie roku 2020.

Jakis dobowy za 10 pln, czy cio?....

K
KUPIEC

Należy rozważyć wydłużenie biegu pociągu do CH Jantar w Słupsku.

m
man_with

Przemo z jakim obrzydzeniem spogląda na zwyrola :D

j
jak tu kuzwa zyc
29 listopada, 12:37, Gość:

co Wy piszecie o jakim wykluczeniu komunikacyjym? przez całą dobę macie linię autobusową w rozkładzie co około 20 minut od 5 do 22. Linia praktycznie jak miejska. Kupujesz bilet miesięczny i wsiadasz do dowolnego kursu kiedy i ile razy chcesz. W innym przypadku samochód i 1000 km miesięcznie na liczniku. Jeszcze te pociągi się Wam czkawką odbiją. Jeżeli linia kolejowa zabije linię autobusowe to jak myślicie co będą w pierwszej kolejności zawieszać? Kursy wieczorne, wczesnoranna, między szczytem, soboty i niedziele. Nie wróżę nic dobrego z tej zmiany szczególnie, że linia kolejowa nie pokrywa się z autobusową...pożyjemy zobaczymy, ale szału nie będzie. Pociągi jeżdżą puste bo każdemu zależy na dostępności i bezpośrednim połączeniu, a tej kolej nie oferuje i tak trzeba się przesiadać i dojeżdżać lub dochodzić do miejsc pracy i nauki.

29 listopada, 13:38, Gość:

Proponuję wykupić bilet i pojeździć Ramzesem o godz 14.57 z Wojska Polskiego i tam też wsiadać do autobusu. Nie raz nie dwa tylko cały miesiąc i wtedy wyrazić opinię.

Te osoby, którym pasuje taki ścisk, dalej będą jeździć tym autobusem. Część osób, które będą miały blisko dworca swoje hacjendy, przesiądzie się na pociąg. Proste.

Problemem jest natomiast fakt, iż jeżeli wpływy z biletów będą kiblaste w pkp, to od marca pociąg zostanie zabrany.

Nie rozumiem, tylko, dlaczego autobusy odjeżdżają z tak debilnych przystanków ze Słupska, jak Jantar. Władze miasta powinny dać im 1 przystanek startowy, jak właśnie Wojska polskiego lub nawet Sienkiewicza...

Po co okrążają te autobusy całe miasto i smrodzą....

Pozwoliłoby to na zmniejszenie ceny biletu autobusowego do bardziej zbliżonego do Regio.

Autobusy też wjeżdżając do Słupska, powinny kończyć bieg na Sienkiewicza lub w okolicach dworca, a dalej pasażerowie przemieszczać się autobusem mzk.

ale to już biznes, tu miesięczny na słupsk - ustka, tu miesięczny na mzk,.. same koszty.... kurcze, jak żyć...

G
Gość

dlaczego nie ma przystanku koło nordglasu , dużo ludzi dojeżdza ze strefy .

G
Gość
29 listopada, 12:37, Gość:

co Wy piszecie o jakim wykluczeniu komunikacyjym? przez całą dobę macie linię autobusową w rozkładzie co około 20 minut od 5 do 22. Linia praktycznie jak miejska. Kupujesz bilet miesięczny i wsiadasz do dowolnego kursu kiedy i ile razy chcesz. W innym przypadku samochód i 1000 km miesięcznie na liczniku. Jeszcze te pociągi się Wam czkawką odbiją. Jeżeli linia kolejowa zabije linię autobusowe to jak myślicie co będą w pierwszej kolejności zawieszać? Kursy wieczorne, wczesnoranna, między szczytem, soboty i niedziele. Nie wróżę nic dobrego z tej zmiany szczególnie, że linia kolejowa nie pokrywa się z autobusową...pożyjemy zobaczymy, ale szału nie będzie. Pociągi jeżdżą puste bo każdemu zależy na dostępności i bezpośrednim połączeniu, a tej kolej nie oferuje i tak trzeba się przesiadać i dojeżdżać lub dochodzić do miejsc pracy i nauki.

Proponuję wykupić bilet i pojeździć Ramzesem o godz 14.57 z Wojska Polskiego i tam też wsiadać do autobusu. Nie raz nie dwa tylko cały miesiąc i wtedy wyrazić opinię.

G
Gość

co Wy piszecie o jakim wykluczeniu komunikacyjym? przez całą dobę macie linię autobusową w rozkładzie co około 20 minut od 5 do 22. Linia praktycznie jak miejska. Kupujesz bilet miesięczny i wsiadasz do dowolnego kursu kiedy i ile razy chcesz. W innym przypadku samochód i 1000 km miesięcznie na liczniku. Jeszcze te pociągi się Wam czkawką odbiją. Jeżeli linia kolejowa zabije linię autobusowe to jak myślicie co będą w pierwszej kolejności zawieszać? Kursy wieczorne, wczesnoranna, między szczytem, soboty i niedziele. Nie wróżę nic dobrego z tej zmiany szczególnie, że linia kolejowa nie pokrywa się z autobusową...pożyjemy zobaczymy, ale szału nie będzie. Pociągi jeżdżą puste bo każdemu zależy na dostępności i bezpośrednim połączeniu, a tej kolej nie oferuje i tak trzeba się przesiadać i dojeżdżać lub dochodzić do miejsc pracy i nauki.

S
Smerf Maruda

SŁUPSK ODJAZDY

więcej na https://www.facebook.com/Ustka-chce-przyjaznego-rozkładu-jazdy-PKP

5;10

6;20

7;45

8;40

10;05

10;45

11;45

12;40

13;47

14;38

15;55

16;41

17;40

18;55

20;40

21;55

22;55

23;38

S
Smerf Maruda
USTKA

ODJAZDY

4;30

5;55

7;10

8;09

9;00

10;30

11;18

12;10

13;05

14;12

15;18

16;18

17;05

18;05

20;00

21;00

22;20

23:20
k
koleś, do lekarza

Smerf, po co wszędzie wklejasz te swoje wypociny? Ustka to nie Warszawa i nie jest wykluczona komunikacyjnie.

Spytaj się swojego burmistrza, co zrobił do tej pory realnego, abyście mieli cokolwiek oprócz brudnych i syfiastych autobusów na trasie Słupsk - Ustka... Idea dwu miasta to nie autobusik i pociąg co 5 minut. To nie Dwu miasto w znaczeniu Trójmiasta. Tam mieszka kilka milionów ludzi, tutaj garstka. Pomyliłeś kierunki, koleś!

I po co komuś autobus o 24tej, gdzie jedzie na pusto, np. w zimę?

Twoje wpisy to tak, jakby na siłę połączyć Kępice z Warszawa wszystkimi dostępnymi pociągami. po co to robisz? Dla smiechu? :))))

S
Smerf Maruda

Autorski projekt rozkładu pociągów na trasie Ustka- Słupsk by Smerfa Marudy. PRZEDSTAWIAM PROJEKT NA MAKSA ! Uwzględnia przede wszystkim mozliwość przesiadek na stacji w Słupsku. Nie uwzględnia specjalnych składów dla firmy MOWI/Morpol.

CAŁOŚĆ NA STRONIE https://www.facebook.com/artur.mazur.14

Czekam na konstruktywna krytykę.

PS: Nie biorę pod uwagę: możliwości ruchowe, kwestię przepustowości linii 410 i 202, a także możliwości taborowe przewoźnika, oraz korektę marcową.

Biorę pod uwagę GŁOWNIE POTRZEBY MIESZKAŃCÓW USTKI, SŁUPSK I OKOLIC.

Dosyć wykluczenia komunikacyjnego dla Dwumiasta. Do tej pory gadało się TYLKO pierdoły o idei DWUMIASTA .

Bez komunikacji od wczesnych godzin porannych do późno nocnych jest to tylko czcze gadanie, obiecanki cacanki i bezsensowna paplanina.

G
Gość

Poniżej przedstawiamy otrzymany rozkład jazdy. Jak widać pociągi będą odjeżdżać o równych godzinach od godziny 6:00 do 19:00 z Ustki do Słupska i od 5:30 do 18:30 z Słupska do Ustki. Mieszkańcy Ustki zwracają uwagę, że godziny ich odjazdów nie wszystkim pasują, aby dojeżdżać do pracy i szkoły. Niektórzy pracują w Słupsku i jego okolicach od godziny 6:00 i wskazują na brak pociągu o 5:00 z Ustki do Słupska.. Nie podano jakiej wielkości będą to składy, czy w godzinach porannego szczytu zmieszczą się tam wszyscy chętni

Również ostatni pociąg do Ustki o 18:30 to co najmniej nieporozumienie. Godzinny przyjazdów pociągów do stacji Słupsk: 18:39 z przyjeżdża pociąg z Chojnic i Szczecinka ,o 18:41 ze Szczecina, o 19:22 z Białogardu, Przemysła, Krakowa i Poznania, o 20:10 ze Szczecina, o 20:17 z Gdańska, o 20:47 z Koszalina, o 20:55 z Krakowa, o 21:55 z Tczewa,

Ostatnie pociągi z Gdyni, Białogardu i Katowic dojeżdżają do Ustki o 23:33 i 23:37. Brak o godzinie 24:00 pociągu do Ustki oznacza wykluczenie komunikacyjne.

O 18:39 z przyjeżdza pociąg z Chojnic i Szczecinka ,O 18:41 ze Szczecina, o 19:22 z Bałogardu, Przemysla, Krakowa i Poznania, o20:10 ze Szczecina, o 20:17 z Gdańska, o 29:47 z Koszalina, o 20:55 z Krakowa, o 21:55 z Tczewa,

Pamiętacie jak za PRL-u było fajnie?

Ostatni pociąg ze Słupska do Ustki odjerzdzał o 24:20 lub 30. Jak ktoś zabalował, trochę w Słupsku, był na koncercie lub wracał z wycieczki z okolicy, miał szanse na powrót do naszego ukochanego miasteczka Ustka. A teraz masakra :(

d
doopsk polarny
29 listopada, 10:40, Ludzie:

Czy wy potraficie czytać rozkład jazdy?

Pociąg będzie kursował od SŁUPSK przez Słupsk północny, wsie i Ustkę do USTKA UROCZYSKO.

Liczę, że autobusy zaczną jeździć w połowie puste :)

Na razie na stronach PKP jest błąd. Początek trasy widnieje jako SŁUPSK PÓŁNOCNY ;)

G
Gość
29 listopada, 10:13, Gość:

Artykuł sponsorowany przez Graczyka ? Hilarecki tak za darmo nie pieje nad Graczykiem.

z pewnością nawiedzony rodzic z SP3 się odezwał! Brawo dla wszystkich, dzięki którym udało się przywrócić te pociągi!

G
Gość
29 listopada, 10:40, Ludzie:

Czy wy potraficie czytać rozkład jazdy?

Pociąg będzie kursował od SŁUPSK przez Słupsk północny, wsie i Ustkę do USTKA UROCZYSKO.

Liczę, że autobusy zaczną jeździć w połowie puste :)

Ja też na to liczę. Czas najwyższy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3