Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Skrót z zachodniej do wschodniej Ustki z pozwoleniem na budowę

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Nowy ciąg pieszo-rowerowy powstanie na starej trasie
Nowy ciąg pieszo-rowerowy powstanie na starej trasie Mariusz Jasłowski
Słupskie starostwo wydało decyzję o możliwości budowy drogi łączącej ulice Dworcową i Portową w Ustce. Miasto na ten cel ubiega się o pieniądze z Polskiego Ładu.

Nowa droga, a dokładnie ciąg pieszo-jezdny, ma powstać za przejściem przez tory od strony ulicy Dworcowej między torami a ogrodzeniem stoczniowym, które zostanie przesunięte. Do ulicy Portowej droga będzie biegła starą trasą, a nie jak wcześniej planowano prosto przez stocznię.

Miasto odkupiło od spółki Euro-Industry część stoczniowego gruntu i planowało już przed wakacjami 2021 roku zbudować ciąg pieszo-rowerowy między ulicami Portową i Dworcową. Jednak okazało się, że sytuacja jest bardzo skomplikowana pod względem prawnym. Działki należały do Skarbu Państwa, a spółka Euro-Industry miała je w użytkowaniu wieczystym. I w takiej formie nabyło je miasto. Po transakcji Ustka także była użytkownikiem wieczystym. Natomiast ulica Portowa – tylko drogą wewnętrzną, której kategorię drogi publicznej może ustanowić tylko właściciel.

Przekształcenie własności wymagałoby wielu czasochłonnych procedur cywilnych z uzyskaniem zgody kliku ministerstw. Dlatego ratusz zamienił tryb załatwiania sprawy na administracyjny. Miasto, które dysponowało już projektem budowlanym, zaczęło ubiegać się o własność działek przewidzianych pod budowę drogi na podstawie ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej).
- Teraz stało się to możliwe, ponieważ ZRID został wydany i ogłoszony publicznie. Czekamy aż decyzja stanie się ostateczna i miasto stanie się właścicielem działek, na których ma powstać droga – mówi Bernard Kowalczyk, naczelnik wydziału inwestycji w usteckim ratuszu. - Po tym zostanie przeprowadzona procedura nadania całej ulicy Portowej kategorii drogi gminnej, a tym samym stanie się ona publiczną.

Ten zawiły mechanizm administracyjny pozwoli na budowę 90-metrowego łącznika, który ułatwi życie pieszym i rowerzystom. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na budowę. Jednak nie od razu.

- Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Polskiego Ładu drugiego etapu węzła komunikacyjnego - inwestycji, w której uwzględniliśmy budowę tego odcinka – mówi Bernard Kowalczyk. - Natomiast cały drugi etap obejmuje przede wszystkim budowę drogi od pętli autobusowej przy nowym dworcu do skrzyżowania ulic Słupskiej i Wróblewskiego.

Na razie nie wiadomo, czy pieniądze zostaną przyznane. Natomiast procedura ustanowienia kategorii drogi to uzyskanie opinii starostwa oraz podjęcie uchwały przez radę miasta.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na ustka.naszemiasto.pl Nasze Miasto