Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Słupska Scania wyprodukuje hybrydowe autobusy dla Madrytu (zdjęcia)

Wojciech Frelichowski [email protected]
Hala montażowa zakładu Scania Production Słupsk.
Hala montażowa zakładu Scania Production Słupsk. Scania
Fabryka Scania Production Słupsk realizuje nowy kontrakt. Wyprodukuje 51 autobusów dla Madrytu.

Chodzi o autobusy Citywide, które zamówiło siedmiu przewoźników z Madrytu. To największe jednorazowe zamówienie na hybrydowe autobusy, które zdobyła Scania Production Słupsk. Pierwsze pojazdy dotrą do odbiorców już w czerwcu. 

Auta objęte umową to autobusy podmiejskie wyposażone w silnik spalinowy o mocy 320 koni mechanicznych oraz silnika elektrycznego o mocy 150 KM. Takie połączenie oznacza niższe zużycie paliwa oraz mniejszą emisję spalin.
 
- Wiele miast ostrożnie bada zalety hybryd, natomiast Madryt jest obecnie liderem w ich stosowaniu. Nasze autobusy przyczyniają się do redukcji emisji dwutlenku węgla, przez co umożliwiają realizację celów związanych z ochroną klimatu - informuje Klas Dahlberg, dyrektor Scania Buses and Coaches (dział autobusowy koncernu Scania). 

Zamówienie obejmuje 34 autobusy dwuosiowe o długości 12,7 metra oraz 17 pojazdów trzyosiowych o długości 14,8 m. Pierwsze pojazdy zostaną przekazane firmie Alsa (Nat-Ex), a kolejne firmom Samar, Avanza (ADO) i DBlas (Arriva). To przewoźnicy odpowiadający za transport publiczny w rejonie aglomeracji madryckiej. 

Przewoźnicy mogą liczyć na kontrakt na przewozy w Madrycie, jeśli co najmniej 20 procent ich floty stanowią pojazdy hybrydowe gazowe lub elektryczne. Dodatkowo do inwestowania w pojazdy o napędzie hybrydowym skłaniają ograniczenia związane z używaniem pojazdów gazowych w podziemnych pętlach. 

Hybrydowy autobus Scania Citywide jest wyposażony w dwa silniki: spalinowy o mocy 320 KM i elektryczny o mocy 150 KM. Moduł hybrydowy, czyli silnik elektryczny, znajduje się pomiędzy jednostką spalinową a skrzynią biegów. Poza elektrycznym agregatem składa się jeszcze z automatycznie sterowanego sprzęgła. 

Baterie litowo-jonowe, które zasilają silnik elektryczny, mają pojemność 1,2 kWh. Wraz z konwerterem oraz systemem chłodzenia są umieszczone pod obudową na dachu. 

Jak informuje producent, silnik spalinowy jest wyposażony w układ SCR, dzięki czemu może być zasilany 100-procentowym biodieslem. 

Przypomnijmy, że przed ponad miesięcem słupska Scania zakończyła dostawę 25 autobusów dla firmy Warbus z Jastrzębia-Zdroju. W tym przypadku również chodziło o 12-metrowe modele Citywide, ale wyposażone tylko z silnikiem spalinowy. 

O firmie
Scania Production Słupsk, czyli słupska fabryka szwedzkiego koncernu, działa od 1992 roku. Firma weszła wówczas w kooperację z ówczesną Kapeną, która zajmowała się naprawami autobusów. Powstała spółka Scania Kapena. Początkowo montowano tam tylko ciągniki siodłowe marki Scania. Pierwszy autobus Scania opuścił zakład w 1994 roku. W 2002 roku zakończono produkcję ciężarówek, skupiono się tylko na autobusach. Rok później Scania wykupiła akcje Scanii Kapeny i stała się wyłącznym właścicielem firmy. Wykupiła także nieruchomość przy ul. Grunwaldzkiej. Dokonano zmiany nazwy na Scania Production Słupsk.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza