- To rozwiązanie ma sprawić, że system triażu i przyjmowania chorych w gabinetach będzie bardziej przejrzysty i da wiedzę o orientacyjnym czasie oczekiwania na pomoc – mówi Marcin Prusak, rzecznik Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Słupsku. - System kolejkowy nosi nazwę TOPSOR, czyli Tryb Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym, i od początku lipca ma obowiązywać w 232 szpitalach w Polsce, czyli we wszystkich, w których funkcjonują SOR-y. Według Ministerstwa Zdrowia wprowadzenie TOPSOR-u ma ujednolicić i usprawnić proces przyjmowania pacjentów na Szpitalny Oddział Ratunkowy. Pacjent ma zyskać większe poczucie pewności, bo uzyska informację o przewidywanym czasie oczekiwania na udzielenie świadczenia.
Według rzecznika w praktyce wyglądało to będzie tak, że pacjent przychodząc na SOR odbierze numerek w biletomacie z informacją o liczbie pacjentów przed nim i będzie czekał na wezwanie do rejestracji, do punktu triażu, a następnie zgodnie z nadanym priorytetem system ustawi go w kolejce do gabinetu lekarskiego.
Przypomnijmy, że priorytetów jest pięć:
- czerwony – gdy pacjent wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej;
- pomarańczowy – gdy wymaga pomocy w ciągu 10 minut;
- żółty – gdy może poczekać do 60 minut;
- zielony – gdy może poczekać do 120 minut;
- niebieski – gdy poczeka najdłużej, bo do 240 minut.
- Dzięki informacji wyświetlanej ma monitorze na głównym holu, chory będzie wiedział jaki ma priorytet i jak długo mniej więcej będzie czekał na pomoc. Na słupski SOR każdej doby trafia około 100-120 pacjentów. Przyjeżdżają sami, bądź są przywożeni przez pogotowie. Ci z karetki mają zwykle wyższy priorytet i choć nie widać ich przy rejestracji są ratowani po wewnętrznej stronie oddziału. Stąd czasem mylne przekonanie, że na oddziale są przestoje w pracy lekarzy – wyjaśnia Marcin Prusak.
Automat biletowy stoi już w głównym holu, zaraz przy przejściu na SOR słupskiego szpitala. Pobierając numerek, trzeba też wypełnić ankietę epidemiologiczną, wymaganą ze względu na pandemię COVID-19.
- Liczymy, że system TOPSOR da pacjentom przede wszystkim poczucie, że wiedzą czego spodziewać po wejściu na oddział. Nie będą zaskoczeni czasem oczekiwania, w mniej pilnych przypadkach rzeczywiście dłuższym. Na monitorze będą widzieli, jak skraca się kolejka przyjmowanych chorych i dlaczego jedni są wzywani do gabinetów szybciej od innych – mówi Andrzej Sapiński, prezes zarządu Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Słupsku.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?