Słupskie firmy chcą budować węzeł transportowy (zdjęcia)

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Słupskie firmy chcą budować węzeł transportowy Łukasz Capar
Trzy oferty wpłynęły do Zarządu Infrastruktury miejskiej w przetargu na budowę węzła transportowego. Dwie propozycje są znacząco wyższe od możliwości słupskiego ratusza. Za to, jeśli urząd sięgnie po najtańszą opcję, może zaoszczędzić na okrojonym i tak projekcie nawet pięć milionów złotych. Trwa sprawdzanie dokumentacji.

Firmy z regionu chcą budować Słupski węzeł. Na ogłoszony przez Zarząd infrastruktury Miejskiej w maju przetarg
odpowiedziano trzema ofertami. Pierwszą i najdroższą złożyło konsorcjum, w którego skład wchodzi SIMA, Tech-bud, Instalex i Krężel. Cena, którą wspólnie zaoferowały te cztery przedsiębiorstwa to 44,2 miliona złotych. To o 10,2 miliona więcej niż na sfinansowanie zadania przeznaczyć zamierza UM Słupsk.

Również druga z propozycji, złożona przez słupski Arkom przewyższa możliwości zamawiającego. W tym przypadku przetargowa kwota to niecałe 39,7 mln zł. Zdecydowanie mniej za zaprojektowanie i wybudowanie węzła zażądał trzeci oferent, czyli ATP Budownictwo. W tym przypadku oferta opiewa na 28,9 mln zł, co oznacza, że jeśli to tego wykonawcę wskaże komisja przetargowa, ratusz zaoszczędzi 5,1 mln zł. Dla porównania za tę kwotę można zrealizować pięć inwestycji takich jak budowa ulicy Dywizjonu 303, która wypadała z tegorocznych inwestycji, po tym, jak miasto musiało szybko odnaleźć milion złotych po przegranym procesie.

- Procedura badania ofert jest w toku - mówi Tomasz Orłowski z Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. - Sprawdzamy kwestie formalne, a po ich załatwieniu oferent zostanie wezwany do przedłożenia dodatkowych dokumentów. Jeśli ten etap zakończy się pomyślnie, wykonawca zostanie wybrany pierwszej połowie sierpnia.

Przypomnijmy, że jeszcze niedawno miasto na węzeł planowało o 20 milionów złotych więcej. Odchudzono dworzec autobusowy, zmniejszono liczbę stanowisk dla autobusów i parking w porównaniu do pierwotnych założeń. Zrezygnowano z budowy drogi łączącej węzeł z rondem u zbiegu ul. Sobieskiego i Banacha. Jak informował ZIM, do czasu kiedy PKP nie zwolni torów odstawczych, których usunięcie liczone jest w milionach. Zamiast naturalnym i nowym łącznikiem do węzła dojeżdżać będzie się ulicą Towarową. Okrojono też prace ziemne, które w tego typu inwestycjach generują największe koszta. Zaplanowano za to pochylnię pod przyszły tunel pod torami kolejowymi i windę, którą wykonawca będzie musiał zabezpieczyć. W praktyce budowany ma być nowy dworzec autobusowy, odcięty torami od śródmieścia, do czasu kiedy PKP nie wybuduje podziemnego przejścia w ramach wymiany dotychczasowego budynku dworcowego na nowy. Kolej na oferty w ogłoszonym kilka tygodni temu przetargu czeka do 24 lipca. Co ważne, wyburzenie przez PKP starego i budowa nowego dworca kolejowego powiązana została z modernizacją linii kolejowej 202. PKP przewiduje podziemny łącznik między ul. Kołłątaja a zachodnią stroną miasta. Dworzec ma mieć charakter wojewódzki, a to oznacza, że będzie przed nim parking na minimum 50 miejsc.

Wróćmy jednak do węzła, który budowa ma miasto. Jak się okazuje, choć jego realizacja jeszcze się nie zaczęła, to już generuje koszty. Wskazywali na to na ostatniej sesji radni, a o szczegóły dopytywała Słupska Inicjatywa Obywatelska. Inwestycja od października 2018 roku ma inżyniera kontraktu, który kosztował ponad milion złotych. Inżynier kontraktu wykonał kilka koncepcji roboczych zmiany układu węzła transportowego, zajmował się też koordynacją założeń projektowych węzła z wykonywanym w ramach inwestycji PKP projektem tunelu pod dworcem kolejowym.

Jest przetarg na słupski węzeł transportowy, ale bez podziem...

ZOBACZ TAKŻE: Będą warsztaty dotyczące przyszłości dworca PKP w Słupsku [WIDEO]

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zastanawia mnie tak rażąco niska (w porównaniu z pozostałymi) cena firmy, która dała najlepszą ofertę. Coś tu śmierdzi...

R
Rozsądny

Panie Igoze, dzięki temu ze Słupska firma ciepłownicza ENGIE jest niemiecka czy ostatnio juz belgijska a palimy węglerm rosyjskim to mamy tanie ciepło im czyste powietrze,,, Ślask ma węgiel polski blisko, ciepło drogie i dusi się w dymie !

A
Andrzej R.

NIE MA ZGODY NA ROBIENIE ZE SŁUPSKA WIOCHY. MA BYĆ PORZĄDNY OBIEKT. NIECH BIERDOŃ ZWRÓCI FORSĘ, KTÓRĄ WYSSAŁ ZE SŁUPSKA.

I
IGOR

PO CO W SŁUPSKU DWORZEC JAK JEST W POCZTAMIE .PO CO POLSKA JAK SA NIEMCY.TO JEST HASŁO KANDYDATA NA PREZYDENTA POLSKI .CZĘŚCIOWO JUŻ SĄ SPRAWY ZAŁATWIONE AUTOBUSY W WARSZAWIE OPANOWANE PRZE NIEMCÓW ARRIWA,KOLEJ CZĘŚCIOWO ARRIWA,TELEKOMUNIKACJA ORANGE ,FRANCJA .CIEPLO W GDAŃSKU ,LIPSK CZERIE KORZYŚCI O PRASIE JUŻ NIE WSPOMNE 3/4 OBCE REDAKCJE I MANIPULUJĄ LUDŻMI JAK CHCĄ.PRZYKRO MI ŻE POZOSTAJE NASZYM LUDZIOM BYĆ TYLKO NIEWOLNIKAMI ZAMIAST BYĆ CO NAJMNIEJ UDZIAŁOWCAMI I CZERPAĆ KORZYŚCI.JEŻELI CHODZI O DWORZEC I CAŁY WĘZEŁ KOMUNIKACYJNY JEST TO PRIORYTET I NALĘŻY ZROBIĆ TO Z NALEŻYTĄ STARANNOŚCIĄ GDYŻ BEDZIE TO SŁUŻYĆ WIELE LAT I NIE MA CO TU OSZCZĘDZAĆ I OKRAJAĆ.JECHAĆ DO PREMIERA, MINISTRA ADAMCZYKA I ROZMAWIAĆ ŻEBY ZROBIĆ COŚ NAPRAWDE SENSOWNEGO.PAN PIOTR NAPEWNO TEŻ POMOŻE.WALCZCIE O TO BO WARTO.

G
Gość

cały ten projekt to normalny debilizm bez uzasadnienia ekonomicznego.jedyne co jest potrzebne to kładka i parking z drugiej strony bez żadnej łaski pkp.wyburzanie dworca to głupota i czysto polskie zjawisko

G
Gość
8 lipca, 9:14, Kaz:

skur.... i zlodzieje to banda z urzedu miejskiego. powinno juz kilka osob siedziec

ci poprzeni to juz nawet powinni wychodzic

G
Gość

żałosny artykulik bez sprawdzenia nieróbstwa inżyniera

E
Ekonomista

Zamiast domku wybuduję garaż, to też sporo zaoszczędzę, prawda Pani Prezydentko?!

p
piotr mieczyslaw

zaoszczedziono,okrojono,wyplacono bedzie przystanek z wychodkiem !Wystarczy dostosowac perony i wykonac tunel lub kladke nad torami dla pieszych by polaczyc zatorze ! miejsca parkingowe wykonac na obesranych bylych ogrodkach dzialkowych kolejarzy - rozrzutnosc,niegospodarnosc

G
Giczał

Kłamcy i złodzieje ze słupskiej wierchuszki grają na nosie społeczności miasta.Jak długo jeszcze będą śmiać się nam w twarz?

K
Kaz

skur.... i zlodzieje to banda z urzedu miejskiego. powinno juz kilka osob siedziec

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3