Odprawę wypłacić należy pracownikowi odchodzącemu na emeryturę po osiągnięciu wieku emerytalnego, jak i odchodzącemu na emeryturę wcześniejszą. Jeśli później podejmie pracę i ponownie odejdzie z tej samej firmy, drugiej odprawy nie dostanie. Należy się ona każdemu pracownikowi bez względu na staż pracy w firmie.
Ważna jest kolejność
WAŻNE ADRESY
Państwowa Inspekcja Pracy
ul. Dekoracyjna 8
tel. 0 68 451 39 00,
porady prawne - 0 68 451 30 30,
e-mail:kancelaria@zielo nagora.oip.pl,
ul. Mościckiego 6
tel. 0 95 722 32 96
porady prawne - 0 95 722 32 91, e-mail: sekretariatgw@zie lonagora.oip.pl
e-mail: poradygw@zielo nagora.oip.pl
Aby dostać odprawę, pracownik musi nabyć uprawnienia emerytalne lub rentowe i rozwiązać umowę o pracę. Ważna jest tu kolejność: najpierw pracownik musi spełniać warunki nabycia prawa do emerytury czy renty, a dopiero potem rozwiązywać umowę o pracę. Nie otrzyma np. odprawy pracownik, który rozstał się z firmą na własną prośbę, zamierzając przejść na emeryturę, do której uprawnień w tym momencie jeszcze nie posiadał. Ale pracodawca nie może uzależniać wypłaty odprawy od wydania przez ZUS pracownikowi decyzji emerytalno-rentowej.
Świadczenie to nie emerytura
Osoby przechodzące na świadczenie przedemerytalne nie mają prawa do odprawy emerytalnej. Warunki nabycia uprawnień do tego świadczenia są bowiem inne niż warunki uzyskania prawa do emerytury. Odprawa nie przysługuje także, gdy pracownik odchodzi na rentę rodzinną. Nie dostanie jej ponadto pracownik, z którym umowa o pracę została rozwiązana z jego winy ani ten, któremu upływa umowa zawarta na czas określony.
Może się też zdarzyć, że pracownik odchodzi na emeryturę w związku z likwidacją jego stanowiska pracy lub upadkiem firmy i zwolnieniami grupowymi. Wtedy ma prawo do podwójnej odprawy - w związku z przejściem na emeryturę oraz odprawy na podstawie ustawy o zwolnieniach grupowych.
Jak obliczać, kiedy wypłacać?
Odprawę emerytalną lub rentową oblicza się jak ekwiwalent pieniężny za urlop pracownika. Taka jednomiesięczna odprawa przysługuje wszystkim pracownikom. Jeśli jednak w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania w firmie przewidziano inną, wyższą wysokość odprawy, nie ma przeszkód, aby pracownik jej nie dostał. Odprawa powinna być wypłacona niezwłocznie po ustaniu stosunku pracy. Prawo nie nakazuje pracownikowi występowania do pracodawcy z wnioskiem o wypłatę odprawy. Pracodawca powinien natomiast pamiętać o wpisaniu wypłaty odprawy do świadectwa pracy, aby pracownik nie upominał się o nią w innej firmie.
Pracownik może tylko raz w życiu otrzymać odprawę emerytalną lub rentową. Jeśli zatrudniony był w kilku firmach i z wszystkich jednocześnie odchodzi na emeryturę, odprawa należy mu się od każdej z tych firm.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?