Słupszczanin wygrał proces z Empikiem w sprawie karty podarunkowej

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Tomasz P. ze Słupska pozwał Empik, który nie chciał mu zwrócić pieniędzy za przeterminowaną kartę podarunkową, ani ponownie jej aktywować. Sąd Rejonowy w Słupsku przyznał klientowi rację.

W grudniu 2016 roku pan Tomasz kupił w salonie Empiku w Galerii Handlowej Jantar kartę podarunkową o wartości 100 złotych. W ciągu roku karta nie została wykorzystana, więc straciła ważność.
- Karta miała być prezentem, ale ostatecznie z żoną zmieniliśmy decyzję i kupiliśmy coś innego, a później zawieruszyła się gdzieś w domu – opowiada pan Tomasz.

W tej sytuacji słupszczanin poprosił o ponowną aktywację karty lub zwrot pieniędzy na jego konto. Empik jednak odpowiedział, że nie ma możliwości ani doładowania, ani zwrotu pieniędzy, ponieważ karta jest podarunkiem do wykorzystania w dowolnym punkcie sieci Empik lub internetowo, ale w określonym czasie. Jednak nie jest elektronicznym środkiem płatniczym.

Czytaj także

Słupszczanin uznał tę odpowiedź za "powielaczową", zauważając, że nawet w regulaminie Empiku nie ma żadnego zapisu o przepadku pieniędzy. A jeśli byłby zapis, że w takiej sytuacji nie przysługuje zwrot środków, to byłby sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający interes nabywcy. Klient Empiku zauważył też, że brak możliwości zwrotu pieniędzy oznaczałby przywłaszczenie.

Pan Tomasz tą argumentacją nie przekonał Empiku. Nie powiodła się też interwencja inspekcji handlowej, która wysłała pismo do Empiku o polubowne załatwienie sprawy. Udało się natomiast przekonać Sąd Rejonowy w Słupsku, który zasądził od Empiku na rzecz pana Tomasza 100 złotych z odsetkami.

Sprzeczne z dobrymi obyczajami

Mimo że Empik twierdził, że to sprzedawca określa datę ważności karty i nie ma obowiązku jej przedłużania lub wypłacania pieniędzy po terminie, a polskie przepisy nie regulują kwestii kart podarunkowych, sąd stwierdził, że rację ma klient.
Według sądu Empik odniósł większe korzyści, wydając kartę niż klient, który ją otrzymał. Bo on zapłacił z góry za towar, którego nie uzyskał z powodu upływu terminu ważności karty.

- Sąd uznał, że regulamin karty podarunkowej zawiera klauzule niedozwolone, ponieważ są one sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają interes konsumenta – mówi sędzia Ryszard Błencki, wiceprezes Sądu Rejonowego w Słupsku. - Wyrok jest nieprawomocny. Właśnie wpłynęła apelacja strony pozwanej.

- Mam nadzieję, że sąd odwoławczy utrzyma ten wyrok i wszystkie sieci, które oferują karty podarunkowe, będą musiały zmienić regulamin, bo takie działania wobec klientów są nieuczciwe – podsumowuje pan Tomasz.

Bon turystyczny 500 plus. Informacje i zasady

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Coś czuję że słupski sędzia który wydał wyrok ma baaaaaaaaaardzo lewicowe POglądy.

G
Gość

I jeszcze do Pani redaktor, która popełniła ten artykuł. Opisana sytuacja z kartą prezentową jest tożsama z usługą prenumeraty, którą oferuje GP. Wykonie obydwu usług jest rozłożone w czasie. Czy jeśli Wasz prenumerator stwierdzi, że z zamówionej ilości prenumeraty np.48 wydań, wykorzystał 24, bo pozostałe zapomniał przeczytać, też zwracacie mu pieniądze za te 24 niewykorzystane, bo tak nakazuje dobry obyczaj? Polecam więcej analizy i rzetelności w publikowanych artykułach, bo po Pani artykule wydaje mi się, że gonicie za "sensacją" - mały "szarak" wygrał z "Goliatem". A to jednak nieprawda, bo ta sprawa dotyczy każdego podmiotu uczestniczącego w transakcjach kupna-sprzedaży. Nawet "jednoosobowych" małych firemek.

G
Gość

A ja myślę, ze tytuł jest na wyrost. Klient nic jeszcze nie wygrał, bo wyrok jest nieprawomocny, a druga strona się od niego odwołała. Poza tym, wydaje mi się, ze jeśli nie w tym, to w sądzie wyższej instancji Empik i tak wygra. Regulamin kart prezentowych jest określony, karta jest towarem, a nie środkiem płatniczym. Nie doszło do przewłaszczenia, bo od sprzedaży tego towaru sprzedawca zapłacił podatki VAT i dochodowy. Klient na wykorzystanie karty miał rok czasu i mógł wymienić środki na karcie na konkretne produkty, na tym to polega, ale tego nie zrobił bo "zapodział kartę". Dlaczego sprzedawca ma płacić za jego niechlujstwo? Czy jak kupi książkę i przez rok jej nie przeczyta, to Empik też będzie mu musiał zwrócić pieniądze? Czy jak kupi w aptece lekarstwo i nie skorzysta z niego do upływu terminu przydatności, to apteka będzie musiała mu zwrócić pieniądze z odsetkami? Chyba nie. Karta jest towarem. Idąc za tym wyrokiem można dojść do absurdów. Np. Ktoś wykupuje polisę AC na samochód, przez rok nie ma wypadku, to wg sądu powinien żądać od ubezpieczyciela zwrotu składki? A jak klient nie wykożysta karty przez 20 lat, bo zapomniał, to sprzedawca będzie mu zwracał koszty plus odsetki? A gdzie wolność gospodarcza i wolność zawierania umów między kontrahentami? Nikt temu panu nie kazał iść do Empiku i kupować tej karty. Postawcie się w sytuacji sprzedawcy. Dobrym obyczajem to jest czytanie regulaminów i umów, które się zawarło i wywiązywanie się z nich. A taką umową jest m.in. umowa kupna sprzedaży pomiędzy Empikiem, a klientem. Empik w niczym nie uchybił umowie, to klient "dał ciała"

G
Gość

Od kiedy jest dobry obyczaj aby klient otrzymał coś po terminie.

Klient pobierając kartę zgadza się na regulamin, zasady proste i żadne dobre obyczaje.

Dla mnie to klient wyłudza odsetki ustawowe.

K
Killer głąbów rodzimych

Brawo Panie Tomaszu, a także uznanie dla kasty, ktora trzyma stronę pokrzywdzonego przez silne kapitalistyczne pijawki.

G
Gość

Brawo! Trzeba walczyć

G
GS

Gratuluję uporu oby więcej takich osób 🙂

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3