Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Słupszczanin wygrał proces z Empikiem w sprawie karty podarunkowej

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Tomasz P. ze Słupska pozwał Empik, który nie chciał mu zwrócić pieniędzy za przeterminowaną kartę podarunkową, ani ponownie jej aktywować. Sąd Rejonowy w Słupsku przyznał klientowi rację.

W grudniu 2016 roku pan Tomasz kupił w salonie Empiku w Galerii Handlowej Jantar kartę podarunkową o wartości 100 złotych. W ciągu roku karta nie została wykorzystana, więc straciła ważność.
- Karta miała być prezentem, ale ostatecznie z żoną zmieniliśmy decyzję i kupiliśmy coś innego, a później zawieruszyła się gdzieś w domu – opowiada pan Tomasz.

W tej sytuacji słupszczanin poprosił o ponowną aktywację karty lub zwrot pieniędzy na jego konto. Empik jednak odpowiedział, że nie ma możliwości ani doładowania, ani zwrotu pieniędzy, ponieważ karta jest podarunkiem do wykorzystania w dowolnym punkcie sieci Empik lub internetowo, ale w określonym czasie. Jednak nie jest elektronicznym środkiem płatniczym.

Słupszczanin uznał tę odpowiedź za "powielaczową", zauważając, że nawet w regulaminie Empiku nie ma żadnego zapisu o przepadku pieniędzy. A jeśli byłby zapis, że w takiej sytuacji nie przysługuje zwrot środków, to byłby sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający interes nabywcy. Klient Empiku zauważył też, że brak możliwości zwrotu pieniędzy oznaczałby przywłaszczenie.

Pan Tomasz tą argumentacją nie przekonał Empiku. Nie powiodła się też interwencja inspekcji handlowej, która wysłała pismo do Empiku o polubowne załatwienie sprawy. Udało się natomiast przekonać Sąd Rejonowy w Słupsku, który zasądził od Empiku na rzecz pana Tomasza 100 złotych z odsetkami.

Sprzeczne z dobrymi obyczajami

Mimo że Empik twierdził, że to sprzedawca określa datę ważności karty i nie ma obowiązku jej przedłużania lub wypłacania pieniędzy po terminie, a polskie przepisy nie regulują kwestii kart podarunkowych, sąd stwierdził, że rację ma klient.
Według sądu Empik odniósł większe korzyści, wydając kartę niż klient, który ją otrzymał. Bo on zapłacił z góry za towar, którego nie uzyskał z powodu upływu terminu ważności karty.

- Sąd uznał, że regulamin karty podarunkowej zawiera klauzule niedozwolone, ponieważ są one sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają interes konsumenta – mówi sędzia Ryszard Błencki, wiceprezes Sądu Rejonowego w Słupsku. - Wyrok jest nieprawomocny. Właśnie wpłynęła apelacja strony pozwanej.

- Mam nadzieję, że sąd odwoławczy utrzyma ten wyrok i wszystkie sieci, które oferują karty podarunkowe, będą musiały zmienić regulamin, bo takie działania wobec klientów są nieuczciwe – podsumowuje pan Tomasz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza