Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Środowisko pracy nastawione na wyniki

BA

Pojęcie środowiska pracy nastawionego na wyniki (tak zwanego ROWE) coraz częściej pojawia się w artykułach oraz wśród przedsiębiorców, którzy nastawieni są na sukces. W swoim artykule dyrektor do spraw technologii firmy TransferGo, która zajmuje się międzynarodowymi transferami pieniężnymi, Sarunas Savicianskas, zwraca uwagę na środowiska pracy, które działają całkowicie odwrotnie od ROWE. Po czym można je rozpoznać?

Przede wszystkim w pracy organizowane są spotkania, które nie wprowadzają nic nowego, nie mają żadnego celu, ewentualnie osoba organizująca jako jedyna wie, dlaczego zorganizowano kolejne spotkanie. Dopiero w jego trakcie pracownicy dowiadują się, po co właściwie się zebrali. Nie dość, że zajmuje to dużo czasu, to jeszcze nie pozwala na odpowiednie przygotowanie się do spotkania, a nawet na aktywność w jego trakcie ze względu na brak wiedzy o temacie rozmowy.

Innym elementem są ćwiczenia budujące zespół. Może się wydawać, że nie powinny się one znaleźć na tej liście, ponieważ zagadnienia poruszane w ich trakcie często są interesujące i przydatne. Jednak same ćwiczenia są niczym, jeżeli po jakimś czasie nie wprowadzi się sugerowanych zmian i nie będzie się pracowało nad umówionymi problemami. W takiej sytuacji budowanie zespołu stanie się jednym z nudnych, nierozwijających spotkań. Takich, jak opisano chwilę wcześniej.

Kontrowersyjnym może się wydać fakt, iż kolejnym indykatorem środowiska, które nie jest nastawione na wyniki, jest zbytnie skupienie na technologii. Obecnie trudno wyobrazić sobie biznes bez wsparcia technologicznego i poszukiwanie nowych rozwiązań jest niezwykle istotne. Jeśli jednak zamiast myśleć o tym, co nowa technologia wprowadzi do naszego biznesu, jaką będzie miała dla niego wartość, nacisk położony jest na samą ekscytację związaną z tworzeniem czegoś nowego – pojawia się problem. W takiej sytuacji można oczekiwać krótkiej, intensywnej motywacji, która znika równie szybko, jak się pojawiła, nie pozostawiając za sobą konkretnych rezultatów.

Bardzo istotnym, a także demotywującym, elementem jest zbytnie przykładanie wagi do ilości, zamiast do jakości. Od pracowników wymaga się, aby zrobili dużo, ale niekoniecznie dobrze. Czyli, inżynierzy są oceniani na podstawie tego, ile nowych funkcji wymyślą, a nie z tego, jak przydatne ona są. Pracownicy obsługi klienta muszą odebrać jak najwięcej telefonów, ale nieważne jest, ile problemów uda im się prawidłowo rozwiązać. Jest to prosta droga do braku zaangażowania oraz frustracji, czyli czegoś, czego każda firma powinna unikać.

Mówiąc krótko, przeciwieństwo ROWE to brak nastawienia na wyniki, chodzi o sam proces oraz ilość wykonywanych zadań. Jak to zmienić i zapewnić swojej firmie sukces?

Przede wszystkim należy zacząć od skoncentrowania się na danych i metrykach, co pozwoli na ustalenie jasnego celu oraz możliwość sprawdzenia w każdej chwili, czy firma się do niego zbliża. Następnym krokiem jest zrozumienie, że sama ilość wejść, polubień i osób śledzących stronę nie jest tak istotna, jak mogłoby się wydawać. Trzeba spojrzeć na to, jaką wartość mają dla biznesu te odwiedziny, inaczej będą tylko pochlebnymi liczbami, które gwarantują błędne poczucie rozwoju i sukcesu. Dodatkowo, zamiast skupiać się na wysyłaniu wielu maili trzeba stworzyć jeden, ale taki, który przyniesie najlepsze rezultaty. Ograniczenie wskaźników efektywności również pozwoli zbliżyć się do ROWE, ponieważ na dłuższą metę duża ilość wskaźników przyniesie negatywne wyniki. Skupienie się na ograniczonej ilości wskaźników sprawi, że wyniki będą łatwiejsze do zrozumienia.

Firmy często popełniają błąd koncentrując się na sporadycznych, dużych sukcesach. Zamiast tego lepiej jest podzielić duży projekt na mniejsze części i obserwować, jakie wyniki odnoszą. Najważniejsze są te, które systematycznie osiągają wartość dodatnią nawet, jeśli jest to tylko 1% co miesiąc. Utrzymanie stałego wzrostu na poziomie np. 20% jest praktycznie nierealne, co warto zrozumieć już na samym początku.

Innym dobrym nawykiem jest praca nad tym, aby wyniki osiągane przez zespół były lepsze, niż gdy jego członkowie pracowali osobno. W końcu ideą zespołu jest zwiększona efektywność, trzeba więc przyjrzeć się temu, czy wszyscy członkowie robią to, co do nich należy i czy nikt nie spowalnia pracy licząc na to, że pozostali gracze wykonają za niego pracę.

Ostatnim istotnym elementem, dzięki któremu można wprowadzić ROWE w życie, jest zrozumienie „Dlaczego?”. Wielu pracowników dobrze wywiązuje się ze swoich obowiązków, jednak nie wykazują chęci zrozumienia, po co pracują i jaki jest cel ich firmy. Firma powinna wyjaśnić swoim pracownikom, dlaczego tak ważny jest ich wkład oraz do czego wykorzystywana jest ich praca. Pracownicy muszą wiedzieć i rozumieć, że bez ich zaangażowania firma nie będzie w stanie osiągnąć założonego celu.

Aby ROWE stało się rzeczywistością, wystarczy więc zapamiętać jedną, prostą formułę. ROWE = ‘Dane’ + ‘+1%’ + (‘Zespół’ > Suma (Członków)) + ‘Dlaczego?’ Mając w myślach tę formułę jest się o krok bliżej do sukcesu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza