- Rozmawiamy o tym z rosyjskim inwestorem już od dłuższego czasu - przyznaje wiceprezydent Szczecina Aleksander Buwelski. - Z pewnością Intrall Rus rozmawia też z innymi miastami. Wiem jednak, że jesteśmy poważnie brani pod uwagę. Przedstawiciele firmy byli w Szczecinie. Wspólnie oglądaliśmy między innymi tereny stoczni szczecińskiej.
Intrall Russ myśli też o zakładzie
Rosyjski inwestor zamierza stworzyć w Polsce ośrodek badawczo-rozwojowy z biurem konstrukcyjnym, w którym powstawałyby prototypy samochodów. Ale myśli też o zakładzie, w którym mógłby produkować ograniczoną liczbą aut. Główna produkcja odbywałaby się w zakładach w Rosji.
Wiceprezydent przyznaje, że na obecnym etapie rozmów trudno powiedzieć, czy na pewno inwestor zechce wykorzystać tereny stoczni.
Inwestora interesuje specjalna strefa ekonomiczna Euro-Park Mielec
- Nie można wykluczyć budowy ośrodka i zakładu od zera, na przykład na terenie powstałej szczecińskiej strefy ekonomicznej - dodał - Buwelski. - Przede wszystkim jednak najpierw musi być podpisany list intencyjny z inwestorem. W moim przekonaniu jesteśmy bliscy tego momentu, jest to kwestia tygodni. A to będzie mapa drogowa inwestycji.
Nasz rozmówca podkreśla, że dla Szczecina najważniejsze jest, by inwestor chciał tutaj tworzyć swój biznes. Ośrodek i zakład produkcyjny mogłyby zatrudnić nawet do tysiąca osób.
- Nie ma dla nas znaczenia, czy jest to kapitał zachodni, czy rosyjski - dodaje wiceprezydent. - Liczą się miejsca pracy.
Praca dla 1000 osób
Trudno w tej chwili szacować koszt budowy ośrodka i zakładu. Bridgestone budując fabrykę pod Stargardem i zatrudniając blisko 700 osób zainwestował około 200 mln euro. W tym przypadku, jak wspominaliśmy, chodzi o miejsca pracy dla większej liczby osób.
Intrall nie chce mówić o szczegółach, natomiast przedstawiciele firmy w medialnych wypowiedziach zwracali uwagę na dobrą lokalizacje, komunikację wodną, lądową, bliskość Niemiec.
Intrall ceni lokalizację w Szczecinie
W każdym razie w rozmowach z inwestorem pośredniczy Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
Przyjmując wariant optymistyczny - jeśli Intrall zdecyduje się na inwestycję w Szczecinie, uwzględniając czas na wybór terenu, przetargi itd. technicznie realizacji inwestycji możliwa jest w ciągu 2 lat.
Nasz komentarz
Stocznia poza strefa
Najpierw Euro-Park Mielec, który posiada podstrefę w Szczecinie, musiałby nabyć od Towarzystwa Finansowego Silesia główne części zakładu (wczoraj fundusz podpisał umowę kupna z zarządcą majątku stoczni). Jeśli nawet tak się stanie, to wymaga to czasu. Na razie tereny stoczni są poza strefą. Potencjalny inwestor chcąc tu budować zakład nie skorzysta więc z preferencji wynikających ze specjalnych stref ekonomicznych. Albo więc Intrall będzie czekał na włączenie stoczni do strefy, albo wybierze tereny, które już w jej obszarze funkcjonują. Jest jeszcze trzeci wariant - zrezygnuje ze Szczecina.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?