Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stocznia Szczecińska: Firma Intrall Russ chce wybudować ośrodek konstrukcji i produkować samochody

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34 Fot. Andrzej Szkocki
Od wczoraj Silesia jest już właścicielem kluczowych elementów stoczni. Zapłaciła za nie prawie 99 mln zł. Ale do inwestowania na tym tereni jeszcze daleka droga.
Od wczoraj Silesia jest już właścicielem kluczowych elementów stoczni. Zapłaciła za nie prawie 99 mln zł. Ale do inwestowania na tym tereni jeszcze daleka droga.
Rosyjski inwestor Intrall Russ rozważa budowę w Szczecinie centrum konstrukcji prototypów i produkcji ograniczonej liczby samochodów. Może to być inwestycja rzędu kilkuset mln euro.

- Rozmawiamy o tym z rosyjskim inwestorem już od dłuższego czasu - przyznaje wiceprezydent Szczecina Aleksander Buwelski. - Z pewnością Intrall Rus rozmawia też z innymi miastami. Wiem jednak, że jesteśmy poważnie brani pod uwagę. Przedstawiciele firmy byli w Szczecinie. Wspólnie oglądaliśmy między innymi tereny stoczni szczecińskiej.

Intrall Russ myśli też o zakładzie

Rosyjski inwestor zamierza stworzyć w Polsce ośrodek badawczo-rozwojowy z biurem konstrukcyjnym, w którym powstawałyby prototypy samochodów. Ale myśli też o zakładzie, w którym mógłby produkować ograniczoną liczbą aut. Główna produkcja odbywałaby się w zakładach w Rosji.

Wiceprezydent przyznaje, że na obecnym etapie rozmów trudno powiedzieć, czy na pewno inwestor zechce wykorzystać tereny stoczni.

Inwestora interesuje specjalna strefa ekonomiczna Euro-Park Mielec

- Nie można wykluczyć budowy ośrodka i zakładu od zera, na przykład na terenie powstałej szczecińskiej strefy ekonomicznej - dodał - Buwelski. - Przede wszystkim jednak najpierw musi być podpisany list intencyjny z inwestorem. W moim przekonaniu jesteśmy bliscy tego momentu, jest to kwestia tygodni. A to będzie mapa drogowa inwestycji.

Nasz rozmówca podkreśla, że dla Szczecina najważniejsze jest, by inwestor chciał tutaj tworzyć swój biznes. Ośrodek i zakład produkcyjny mogłyby zatrudnić nawet do tysiąca osób.

- Nie ma dla nas znaczenia, czy jest to kapitał zachodni, czy rosyjski - dodaje wiceprezydent. - Liczą się miejsca pracy.

Praca dla 1000 osób

Trudno w tej chwili szacować koszt budowy ośrodka i zakładu. Bridgestone budując fabrykę pod Stargardem i zatrudniając blisko 700 osób zainwestował około 200 mln euro. W tym przypadku, jak wspominaliśmy, chodzi o miejsca pracy dla większej liczby osób.

Intrall nie chce mówić o szczegółach, natomiast przedstawiciele firmy w medialnych wypowiedziach zwracali uwagę na dobrą lokalizacje, komunikację wodną, lądową, bliskość Niemiec.

Intrall ceni lokalizację w Szczecinie

W każdym razie w rozmowach z inwestorem pośredniczy Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Przyjmując wariant optymistyczny - jeśli Intrall zdecyduje się na inwestycję w Szczecinie, uwzględniając czas na wybór terenu, przetargi itd. technicznie realizacji inwestycji możliwa jest w ciągu 2 lat.

Nasz komentarz

Stocznia poza strefa

Najpierw Euro-Park Mielec, który posiada podstrefę w Szczecinie, musiałby nabyć od Towarzystwa Finansowego Silesia główne części zakładu (wczoraj fundusz podpisał umowę kupna z zarządcą majątku stoczni). Jeśli nawet tak się stanie, to wymaga to czasu. Na razie tereny stoczni są poza strefą. Potencjalny inwestor chcąc tu budować zakład nie skorzysta więc z preferencji wynikających ze specjalnych stref ekonomicznych. Albo więc Intrall będzie czekał na włączenie stoczni do strefy, albo wybierze tereny, które już w jej obszarze funkcjonują. Jest jeszcze trzeci wariant - zrezygnuje ze Szczecina.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza