Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stocznia Szczecińska: Umowa z Kraftportem nieważna

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34
- Najważniejsze, że umowa została unieważniona i będziemy mogli w sposób racjonalny wykorzystywać tereny stoczniowe - powiedział Adam Siwek, p.o. prezesa TF Silesia, obecny podczas ogłoszenia wyroku (pierwszy z lewej).
- Najważniejsze, że umowa została unieważniona i będziemy mogli w sposób racjonalny wykorzystywać tereny stoczniowe - powiedział Adam Siwek, p.o. prezesa TF Silesia, obecny podczas ogłoszenia wyroku (pierwszy z lewej). Fot. Piotr Jasina
WOKADNA Sąd Okręgowy uznał, że umowa dzierżawy 10 ha stoczniowych terenów z obiektami jest nieważna. Kraftport poniesie ok. 120 tys. kosztów procesowych. Wyrok jest nieprawomocny.

Sąd Okręgowy zakończył proces dotyczący dzierżawy terenów stoczniowych przez katowicki Kraftport. Sędzia Agnieszka Woźniak orzekła, iż umowa jest nieważna. Spółka musi wydać Towarzystwu Finansowemu Silesia (właściciel majątku) 10 ha terenów stoczniowych oraz wszystkie stojące w tym obszarze budynki. Kraftport ma także ponieść koszty postępowania procesowego, pełnomocnictwa, pracy biegłych - w sumie około 120 tys. zł.

Dwie przesłanki podniesione przez TF Silesia w pozwie przeciwko spółce Kraftport - sąd podzielił, ale nie wszystkie.
Nie zgodził się z twierdzeniem, iż umowa dzierżawy terenów stoczniowych została podpisana na okres dłuższy niż 10 lat.
Pełnomocnicy TF Silesia przekonywali, iż należy tak ją traktować ze względu na klauzulę w umowie. Mówiła o tym, iż po 10 latach, jeśli spółka nie będzie wnosić inaczej, umowa zostanie przedłużona automatycznie o następne 10 lat.

- W momencie zawierania umowy nie wiedziały, czy Kraftport będzie ubiegał się o przedłużenie dzierżawy - wyjaśniła przewodnicząca składu sędziowskiego.

Są podzielił natomiast stanowisko pełnomocników Silesii, wskazujących, że umowa narusza zapisy ustawy o portach i przystaniach morskich. Dzierżawiony majątek stanowi bowiem trwałe aktywa właściciela czyli Skarbu państwa, o znaczącej wartości. A w takiej sytuacji do zawarcia umowy potrzebna była zgoda ministra właściwego resortu. W tym przypadku takiej zgody nie było.

Podobnie, jak nie było zgody wspólników Towarzystwa Finansowego Silesia do wydzierżawienia kluczowych terenów majątku stoczniowego.

- Zgodę na wydzierżawienie majątku zgodnie z kodeksem spółek handlowych, wspólnicy powinni udzielić zarządowi TF Silesia przed zawarciem umowy - mówi sędzia Agnieszka Woźniak. - Takiej zgody nie było także po jej zawarciu.

Pani sędzia podkreśliła, iż decydującym czynnikiem był też fakt, że dzierżawa dotyczyła obszaru umożliwiającego działalność gospodarczą, czyli budowę statków.

- Wynika to zarówno z umowy, jak też wypowiedzi przedstawicieli obu stron - _dodała. - _Ten fakt nie był podważany przez nikogo. To, że spółka Kraftport na tym terenie nie prowadziła działalności, w tym przypadku nie ma znaczenia ponieważ wcześniej działalność stoczniowa była tu prowadzona.

Umowę dzierżawy kluczowych terenów postoczniowych TF Silesia zawarła z Krafportem 26 lipca 2011 roku. Ze strony funduszu podpisał ją Wojciech B., były prezes TFS. Został niedawno zatrzymany przez ABW. Katowicka prokuratura przedstawiła mu zarzuty związane z dzierżawą terenów stoczniowych. Miał narazić spółkę na szkody w wysokości 35 mln zł.

Wyrok nie jest prawomocny. Krafport może się odwołać do Sądu Apelacyjnego w Szczecinie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza