MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Świąteczne zakupy głównie za gotówkę

(wf)
Świąteczne zakupy głównie za gotówkę
Świąteczne zakupy głównie za gotówkę Deutsche Bank PBC
Podczas świątecznych zakupów większość Polaków płaci gotówką. Natomiast zakupy na ostanią chwilę do domena mężczyzn.

Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Deutsche Bank PBC podczas tegorocznych zakupów świątecznych niepodzielnie rządzi gotówka. Aż 63 proc. ankietowanych preferuje tę formę płatności. Gotówką płaci większość Polaków, bez względu na płeć, wiek, wykształcenie czy poziom zarobków.

Zdaniem Moniki Szlosek z Deutsche Bank PBC, wynik sondażu nie jest zaskoczeniem. - W analogicznym badaniu przeprowadzonym przez nas rok temu skala popularności gotówki była podobna. Taka postawa może mieć pewne uzasadnienie, ponieważ używając papierowych pieniędzy wydajemy się być nieco bardziej powściągliwi, niż płacąc kartą - mówi Monika Szlosek.

Drugą najczęściej wybieraną opcją jest karta kredytowa. Na taką odpowiedź wskazało niemal 14 proc. badanych.

- To całkiem spory odsetek, zważywszy na fakt, że nie każdy z nas ma w portfelu tego typu kartę - komentuje przedstawicielka Deutsche Bank. - Być może ankietowani docenili podstawową zaletę karty kredytowej, czyli to, że dokonując płatności w grudniu, odkładają faktyczny moment poniesienia tego kosztu na kolejne miesiące. Dla wielu z nas takie odroczenie nie jest bez znaczenia, ponieważ grudzień to jeden z najtrudniejszych miesięcy dla domowego budżetu - mówi.

Dla 11 proc. ankietowanych preferowanym sposobem płacenia za prezenty jest karta debetowa. Mało kto zdecyduje się za to w tym roku na zakupy na raty. Jak pokazuje badanie, z gotówki znacznie chętniej korzystają kobiety niż mężczyźni, którzy dwa razy częściej sięgają po karty płatnicze. Popularność gotówki maleje wraz z wykształceniem ankietowanych i wielkością miejscowości, z której pochodzą.

Deutsche Bank PBC sprawdził także jak robimy nasze świąteczne zakupy. Niemal 43 proc. Polaków kupuje prezenty z większym wyprzedzeniem w sklepach, a 13,4 proc. robi wcześniej zakupy online. 11 proc. ankietowanych poluje w ciągu roku na okazje, wyprzedaże i promocje, z których korzysta z myślą o świątecznych prezentach. Skąd więc takie tłumy w sklepach tuż przed świętami co roku? Z badania wynika, że nadal co piąty ankietowany kupi w tym roku prezenty dopiero w ostatniej chwili.

Zakupy na ostatni moment to zdecydowanie męska cecha (taką odpowiedź wybrało niemal 28 proc. mężczyzn i prawie o połowę mniej kobiet). Natomiast więcej niż połowa pań stara się kupić świąteczne prezenty z wyprzedzeniem. Tymczasem takie plany ma w tym roku zaledwie jedna trzecia mężczyzn.

(źródło: Deustche Bank)

od 7 lat
Wideo

Plan na budowę Tarczy Wschód – minister podał szczegóły

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza