Świnoujście: Gaz z terminalu dla statków

Anna Miszczyk anna.miszczyk@mediaregionalne.pl 91 321 46 49
Świnoujście: Gaz z terminalu dla statkówCzęścią gazoportu jest terminal. Polskie LNG nie ukrywa, że szuka kierunków dla jego rozwoju.
Świnoujście: Gaz z terminalu dla statkówCzęścią gazoportu jest terminal. Polskie LNG nie ukrywa, że szuka kierunków dla jego rozwoju. Fot. Anna Miszczyk
Obecnie większość statków napędzana jest tradycyjnym paliwem. Przepisy wymuszą jednak przechodzenie na gaz. Polskie LNG nie ukrywa, że widzi w tym swoją szansę. Gaz z terminalu LNG może być eksportowany.

Do powstającego w Świnoujściu gazoportu gaz ma być importowany. W ten sposób Polska chce zapewnić sobie to paliwo z dodatkowych źródeł i uniezależnić się od dostaw z Rosji. Ale myśli się już o tym, by część sprowadzonego gazu przeznaczyć na eksport.

 

Wspomniał o tym na niedawnej konferencji prasowej Jarosław Siergiej. Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście mówił, że potencjał, jaki ma Świnoujście, nie jest jeszcze w pełni wykorzystany.

W związku z wejściem dyrektyw unijnych o ograniczeniu emisji siarki, ale także nowym trendem dotyczącym źródeł zasilania statków, czyli przejścia z paliwa na gaz, istnieje duży potencjał do tego, żeby port zewnętrzny był również portem eksportowym _– mówił Jarosław Siergiej. – _Czyli, żeby gaz nie tylko przychodził do nas i był wtłaczany do naszej sieci gazowej, ale żeby też był eksportowany małymi statkami w obrębie basenu Morza Północnego. I również służył do bunkrowania statków w to paliwo, jeżeli utrzyma się ten trend przechodzenia z paliw ciężkich na paliwa gazowe, które są zdecydowanie tańsze. To jest kierunek rozwoju portu zewnętrznego.

Budowa portu zewnętrznego zbliża się ku końcowi. Zdaniem Siergieja, przy osłaniającym go falochronie można też w przyszłości wybudować nowe nabrzeża.

Obecnie jest to, jak szacujemy, zadanie drogie – przyznawał na konferencji. – Potrzeba na to 300-350 mln zł. Takie zadanie trzeba robić nie tylko z wykorzystaniem środków pomocowych, ale już z jakimś partnerem, który będzie silny finansowo i zapewni określony rodzaj ładunku. Zrobić nabrzeże to nie wszystko. Trzeba zapewnić linie wyładunku, a także doprowadzić środki czy też infrastrukturę komunikacyjną. Potencjał jednak jest.

Częścią gazoportu jest terminal LNG. Polskie LNG, które odpowiada za jego budowę, a od 2014 roku zajmie się jego eksploatacją, nie ukrywa, że szuka kierunków dla jego rozwoju.

Tankowanie statków paliwem LNG wydaje się naturalną konsekwencją wprowadzenia przez UE planowanej na 2015 rok dyrektywy obniżającej zawartość tlenku siarki w paliwie żeglugowym na obszarze morza Bałtyckiego i Północnego _– mówi Maciej Mazur, kierownik ds. komunikacji i PR Polskiego LNG. – _Armatorzy będą zmuszeni do poszukiwania alternatywnego paliwa wobec obecnie dominującego mazutu. I tu pojawia się szansa dla LNG. To jest jeden z możliwych kierunków rozwoju terminalu LNG. Między innymi o tę funkcjonalność pytaliśmy w trwającej do 11 stycznia procedurze badania rynku.

 

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Pandemia nastraszyła Polaków, zaczęli się kupować ubezpieczenia

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.