Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świnoujście: Jazda tunelem - płatna

Joanna Maraszek [email protected]
Świnoujście: Jazda tunelem - płatnaPromy Bielik po wybudowaniu tunelu będą alternatywą przedostania się na sąsiednią wyspę.
Świnoujście: Jazda tunelem - płatnaPromy Bielik po wybudowaniu tunelu będą alternatywą przedostania się na sąsiednią wyspę. Joanna Maraszek
Władze miasta zapowiadają, że, będą się starać o zwolnienie z podatku VAT dla tunelu pod Świną. To jest możliwe tylko w przypadku, kiedy przejazd nim będzie płatny.

Sprawa najważniejszej dla Świnoujścia inwestycji, coraz częściej pojawia się w wypowiedziach czołowych polityków kraju. To z jednej strony cieszy samorządowców, którzy o realizację inwestycji starają się od lat. Z drugiej niepokoi mieszkańców, którzy obawiają się, że słowa polityków, to jedynie przedwyborcze obietnice.

- O planach na finansowanie budowy tunelu wypowiadała się nie tak dawno w mediach wicepremier Elżbieta Bieńkowska. Z kolei wiceminister Stanisław Gawłowski zapewniał, że decyzja dotycząca budowy tunelu w Świnoujściu, to sprawa niemal pewna - mówi Barbara Michalska, zastępczyni prezydenta Świnoujścia.

Tak, czy inaczej, ostateczna decyzja w kwestii budowy tunelu będzie znana we wrześniu. Wtedy poznamy też dopiętą na ostatni guzik wersję finansowania inwestycji. Tymczasem władze miasta, nie czekając na kroki centrali, podejmuje kolejne, niezbędne dla inwestycji działania.

- Jeśli chodzi o materiały przygotowawcze, jesteśmy na dobrym etapie - zapewnia Barbara Michalska. - Mamy studium wykonalności i decyzję środowiskową. Obecnie przygotowujemy się do przetargu, który ma wyłonić wykonawcę prac dotyczących programu funkcjonalno-użytkowego. Będzie to ostatni, niezbędny dokument, aby ogłosić przetarg na wykonawcę robót.

Koszt budowy tunelu to około 800 mln zł, z czego wkład własny gminy, to 120 mln zł. Te środki pochodziłyby z podatku od Polskiego LNG.

- Z uwagi na bardzo wysoki koszt inwestycji wystąpiliśmy już do izby skarbowej z prośbą o zwolnienie z podatku VAT - opowiada Barbara Michalska. - Byłoby to jednak możliwe tylko w przypadku, gdyby tunel był płatny.
Zwolnienie z 23-procentowego podatku VAT sprawi, że koszt inwestycji obniży się z 800 mln zł do 630 mln zł. Miasto liczy także na wsparcie Unii Europejskiej. d

  • Moim zdaniem
  • Dla kogo kasa z LNG
  • Joanna Maraszek
  • Mieszkańcy i samorządowcy liczą na to, że słowa polityków nie są tylko przedwyborczymi obietnicami. Obaw i wątpliwości jest wiele. Nie znikną nawet, kiedy decyzja w sprawie finansowania zapadnie na korzyść miasta. Wciąż bowiem pozostanie pewna istotna niewiadoma. Chodzi o podatek od Polskiego LNG związany z terminalem. Konkretnie zaś o to, czy będzie on wpływał do budżetu miasta, a jak tak, to w jakiej wysokości. Oby nie było tak, że kiedy otworzą się jedne drzwi, drugie zostaną zamknięte. Oznaczałoby to bowiem utratę własnego wkładu finansowego w budowę. Całą procedurę pozyskiwania pieniędzy na tunel trzeba byłoby tworzyć od nowa.
od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza