Prace budowlane - tak samo jak przy pierwszym zbiorniku - prowadzone będą nieprzerwanie, 24 godziny na dobę. Czas niezbędny do postawienia ścian drugiego powinien być krótszy, z uwagi na doświadczenia zdobyte podczas dotychczasowych prac.
Imponujące tempo budowy
- W niedawno otwartym terminalu LNG w Holandii ściany zbiornika powstawały 1,5 roku – zaznacza Zbigniew Rapciak, prezes Zarządu Polskie LNG SA. - U nas trwało to miesiąc, co jest zasługą naszych doświadczonych inżynierów, którzy zdecydowali się zastosować technologię betonowania ciągłego z użyciem szalunków ślizgowych. – podkreśla prezes Rapciak.
Skomplikowana technologia
Proces betonowania ciągłego wymaga doskonałej współpracy między wieloma zespołami specjalistów. Ściany zbiornika rosną nawet 10 centymetrów na godzinę i nie ma mowy o jakichkolwiek opóźnieniach przy zbrojeniu konstrukcji, spawaniu czy dostarczaniu betonu na budowę.
Wszystkie czynności wymagają ogromnej precyzji i to w warunkach - z dnia na dzień - coraz trudniejszych. Im szalunki pną się wyżej, tym większy wpływ wiatru i niskiej temperatury. Ponadto większość prac odbywa się o tej porze roku po zmroku. Wkrótce temperatura może gwałtownie spaść i pojawi się pierwszy śnieg. Ekipy budowlane są na to przygotowane. System ogrzewania ma dostarczać ciepło do miejsca prowadzenia prac i jednocześnie umożliwiać betonowanie nawet podczas mrozów.
Zmyślne oświetlenie
Bezpieczeństwo i komfort załodze zapewnia przemyślany system oświetleniowy, umożliwiający nocną pracę przy detalach. Dobrze przygotowani są także sami pracownicy. W tych warunkach radzą sobie doskonale, a ich specjalistyczne umiejętności uzupełnia wręcz sportowa kondycja.
Końcowe prace przy ścianach zbiornika łączą się z koniecznością pokonywania 20 pięter rusztowań i to w dodatku kilkukrotnie w ciągu dnia.
Terminal LNG
Budowa terminalu LNG została uznana przez Rząd za strategiczną inwestycję dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, ponieważ umożliwi Polsce odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Terminal LNG powstanie w Świnoujściu, na terenie przeznaczonym pod rozwój portu. Pozwoli na odbiór do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3 (obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie). Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej. Zakończenie budowy terminalu planowane jest na 30 czerwca 2014 roku.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?